خبرگزاری کار ایران

شمخانی در دیدار با اشرف غنی مطرح کرد؛

تاکید بر ضرورت تلاش مستمر ایران و افغانستان در برقراری کامل امنیت در مرزها/ لزوم تسریع در نهایی‌‌سازی و امضا سند جامع

asdasd
کد خبر : ۷۰۷۹۵۲

نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران که در صدر هیاتی از مقامات عالی سیاسی، نظامی و امنیتی به افغانستان سفر کرده است؛ بعد از ظهر امروز با رییس‌جمهور افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایلنا، امیر دریابان علی شمخانی در این دیدار تقویت و گسترش روابط همه‌جانبه با کشورهای همسایه را در ردیف اصول ثابت و غیرقابل تغییر جمهوری اسلامی دانست و گفت: پیوندهای عمیق دینی، فرهنگی و تاریخی میان دو ملت ظرفیت‌های قابل ملاحظه‌‌ای را برای توسعه مناسبات مبتنی بر تامین منافع مشترک پیشروی دو کشور قرار داده است.

وی با بیان اینکه امنیت و پیشرفت افغانستان را امنیت و پیشرفت ایران می‌‌دانیم، بر لزوم تسریع در نهایی‌‌سازی و امضا سند جامع روابط دو کشور تاکید کرد.

دبیر شورای امنیت ملی با تاکید بر ضرورت تلاش مستمر دو کشور در برقراری کامل امنیت در مرزهای مشترک برای مقابله با تحرکات اشرار، قاچاقچیان مواد مخدر و گروه‌های تروریستی اظهار داشت: دشمنان امنیت و آرامش منطقه در اقدامی سازمان‌‌یافته به دنبال ناامن‌‌سازی مرزهای مشترک به منظور انتقال عناصر شکست‌‌خورده داعش به افغانستان و حمایت از توسعه تروریسم تکفیری در این کشور هستند تا بار دیگر آتش جنگ و خون‌‌ریزی و ناامنی را در منطقه شعله‌‌ور کنند. 

شمخانی هوشیاری و آمادگی کشورهای منطقه برای مقابله با تهدیدات جدید تروریسم تکفیری را اجتناب‌‌ناپذیر و حیاتی دانست و تصریح کرد: هر گونه غفلت و بی‌‌توجهی به این تهدیدات می‌‌تواند حوداث تلخ و دهشت‌‌باری، مشابه آنچه که در عراق و سوریه رخ داد را تکرار کند.

وی با اعلام آمادگی کشورمان برای افزایش تعاملات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و تعمیق همکاری‌‌‌های دفاعی، نظامی و امنیتی با افغانستان بر نقش تعاملات تجاری مرزی و تاثیرات مثبت آن بر حفظ امنیت مرزها و مقابله با قاچاق تاکید کرد.

نماینده رهبری در شورای عالی امنیت خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را فرصتی طلایی برای تقویت توانمندی‌‌های دفاعی و نظامی این کشور با اتکا به ظرفیت‌‌های داخلی و درون منطقه‌ای برشمرد و خاطرنشان کرد: ملت‌‌‌های منطقه برای خروج کامل نیروهای آمریکایی که حضورشان جز جنگ و ناامنی حاصلی نداشته لحظه‌شماری می‌کنند.

شمخانی با اشاره به ضرورت افزایش گفت‌وگو و تعامل سازنده میان گروه‌های مختلف در افعانستان و اجتناب از اقدامات خشن و مخل امنیت ابراز داشت: اقدامات پنهانی و مخرب برخی کشورهای فرامنطقه‌‌ای به ویژه آمریکا کمکی به ایجاد صلح پایدار در افغانستان نخواهد کرد و پیچیدگی‌های شکل‌‌گیری فرایندهای مبتنی بر صلح‌‌سازی را افزایش می‌دهد‌.

محمد اشرف غنی، رییس‌‌جمهور افغانستان نیز در این دیدار با ابلاغ سلام‌های گرم خود به رهبر انقلاب و رییس‌‌جمهور از تلاش بیست ساله شمخانی در تنش‌‌زدایی و ایجاد همگرایی میان کشورهای منطقه قدردانی کرد. 

وی ضرورت ایجاد سازوکارهای مشترک و فعال میان دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی دو کشور برای افزایش تحرک در حوزه مقابله با تروریسم، جرائم سازمان‌‌‌یافته و مبارزه با قاچاق مواد مخدر را مورد تاکید قرار و بیان کرد: امنیت پایدار در مرزهای مشترک اصلی‌‌ترین اولویت دولت افعانستان است.

رئیس‌‌جمهور افغانستان رویکرد این کشور به جمهوری اسلامی ایران را برگرفته از سیاستی راهبردی و در چارچوب تداوم و ارتقای مناسبات در افقی بلندمدت برشمرد و یادآور شد: فعال‌سازی ظرفیت‌های اقتصادی قابل مبادله به ویژه در حوزه ترانزیت کالا، تجارت و مبادلات مرزی را تضمین‌کننده شکل‌‌گیری مناسبات پایدار و مبتنی بر منافع بلندمدت دو کشور عنوان کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز