خبرگزاری کار ایران

نقش کلیدی روسیه و ایران در افغانستان/ «استراتژی همه‌جانبه» تهران برای افزایش روابط با دولت مرکزی کابل

asdasd
کد خبر : ۷۰۷۸۳۹

ایران به دنبال ثبات در حکومت افغانستان، از بین بردن داعش، خروج ایالات متحده و ناتو از افغانستان و حفاظت از منافع ایران مانند حقوق مربوط به آب و امنیت مرزی است.

به گزارش ایلنا به نقل از سایت داون، با وجود این که پاکستان با چین، روسیه و ایران برای حل و فصل مشکلات افغانستان به مذاکره می‌پردازد، ایالات متحده معتقد است که این سه کشور در افغانستان و پایان جنگ در افغانستان نقش کلیدی بازی خواهند کرد.

بنابر گزارش وزارت دفاع آمریکا تحرکات نظامی، اقتصادی و سیاسی چین در افغانستان به علت نگرانی‌های امنیتی چین در این زمینه است که تروریسم از مرز افغانستان به سمت چین گسترش یابد. همچنین این اقدامات به دلیل تمایل چین برای حفاظت از سرمایه‌های منطقه‌ای و اقتصادی خود صورت می‌گیرد.

این گزارش اضافه می‌کند که ایران به دنبال ثبات در حکومت افغانستان، از بین بردن داعش، ممانعت از ادامه حضور ایالات متحده و ناتو و حفاظت از منافع ایران مانند حقوق مربوط به آب و امنیت مرزی است.

پنتاگون به قانونگذاران آمریکا اعلام کرده است که روسیه حمایت طیف وسیعی از بازیگران در افغانستان را دارد، یک از این مهره‌ها طالبان است. روسیه بوسیله این بازیگران از منافع خود در آسیای میانه محافظت می‌کند و نفوذ خود را در منطقه گسترش می‌دهد.

گزارش ایالات متحده نشان می‌دهد که افغانستان «به دنبال افزایش فشار چین بر پاکستان است» تا این حرکت به تلاش‌های مصالحه‌آمیز منجر شده و گامی در جهت از  بین بردن پناهگاه‌های شورشیان باشد.

از طرفی همچنین یک تیپ کوهستانی در چین برای گشت‌زنی در گذرگاه «وخان» که در مرز چین با استان «سین کیانگ» واقع شده است، آموزش داده می‌شود؛ چراکه چین نگران این موضوع است که جنگجویان  اویغوری از طریق گذر وخان بتوانند منافع چین در منطقه را تهدید کنند.

ایالات متحده نگرانی چین در مورد افزایش ستیزه‌جویی در منطقه را به عنوان یک اتفاق مثبت ارزیابی می‌کند؛ چراکه معتقد است می‌تواند پکن را به همکاری با جامعه بین‌المللی برای مقابله با تروریسم در منطقه آسیای جنوبی ترغیب کند.

پنتاگون همچنین نفوذ ایران در افغانستان را به رسمیت می‌شناسد و ادعا می‌کند که تهران «استراتژی همه‌جانبه» را برای تلاش در جهت افزایش روابط با دولت افغانستان و گسترش تجارت و سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی در افغانستان دارد.

مشارکت ایران درمناطق غرب، مرکز و شمال افغانستان برجسته‌تر است؛ چراکه این مناطق اشتراکات مختلفی در زمینه تاریخ، فرهنگ، مذهب و زبان با ایران دارند.

از طرفی روسیه مدت‌هاست از کارگزاران قدرت در کابل برای ایجاد یک محافظ امنیتی در شمال افغانستان حمایت کرده است.

این گزارش اضافه می‌کند که روسیه همچنین یک پایگاه نظامی در تاجیکستان برای مقابله با تهدید رو به رشد  داعش در شمال افغانستان تاسیس و تجهیز کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز