خبرگزاری کار ایران

مقاله «سوزان رایس» در نیویورک تایمز:

خروج آمریکا از سوریه به نفع ایران، ترکیه، روسیه و اسد خواهد بود/ سیاست ترامپ ضربه‌ای مهلک به رویکردهای کارآمد است

asdasd
کد خبر : ۷۰۶۸۹۱

مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا به تصمیم رئیس‌جمهور کشورش برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه واکنش نشان داد

به گزارش ایلنا، «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما در مقاله‌ای در نیویورک‌تایمز به بررسی خروج آمریکا از سوریه و ابعاد و تبعات این تصمیم‌ پرداخت و نوشت: اهمیت تصمیم‌گیری  در مورد امنیت ملی ایالات متحده آمریکا اکنون بیش از هر زمانی است چرا که ترامپ با اقدام‌های خود باعث تضعیف امنیت ملی آمریکا شده است. اختلالات زیادی در روند تصمیم‌گیری کاخ سفید بیش از هر زمانی به وجود آمده است. اختلالاتی که خیلی بیشتر و یا شاید خطر ناک‌تر از تصمیم  یک جانبه ترامپ مبنی بر اعلام ناگهانی خروج دو هزار نیروی نظامی آمریکا از سوریه باشد.

وی در ادامه افزود: این تصمیم با مخالفت مشاوران ارشد رئیس جمهور رو‌به‌رو شد ، نادیده گرفتن متحدان و  کنگره و تقدیم هدیه کریسمس  به دشمنان ما مانند  روسیه و ایران اتفاقاتی است که با این تصمیم‌گیری رخ داده است. هزینه‌های این هرج و مرج بسیار زیاد است، اولین نتیجه این تصمیم، استعفای جیم ماتیس، وزیر دفاع بود. وی یکی از آخرین مقام‌های ارشد دولتی است که متعهد به حفظ رهبری جهانی ایالات متحده آمریکایی است، بود.

رایس در ادامه افزود: ترک کردن سوریه توسط آمریکا، به نفع ترکیه، بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، روسیه و ایران است. ما شرکای کرد خود را  رها کرده و آنها را در مقابل  ترکیه آسیب‌پذیر می‌کنیم. با این تصمیم ما از متحدان بریتانیایی و فرانسوی خود دور می‌شویم  و از ائتلاف بیش از ۷۰ کشور که از ما به شدت برای مقابله با داعش حمایت می‌کنند، خارج می‌شویم . ما اسرائیل را برای مقابله با  با ایران و حزب الله تنها می‌گذاریم ، این در حالی است  که از نفوذ  ما بر آینده سوریه متزلزل شده است.

وی وجود دو عامل برای تصدیق سقوط دستگاه تصمیم‌گیری را مشخص دانست:

اولا به نظر می‌رسد جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا به ندرت همکاران خود در کابینه را که به عنوان کمیته اصلی شناخته می‌شود، به منظور بررسی سخت ترین مسائل، تشکیل می‌دهد. در این زمینه بازیکنان کلیدی کنار گذاشته می‌شوند.

اما عامل دوم ترامپ است که مانند ضربه‌ای مهلک در جهت  سیاست‌های کارآمد است. رئیس‌جمهور نباید  به حقایق، اطلاعات، تجزیه و تحلیل نظامی یا منافع ملی بی‌توجهی کند  وی به گفته مشاورانش عواقب اقدام‌ها و تصمیم‌های خود  را نادیده می گیرد. ترامپ امروز در حال رها کردن نقش اصلی خود و ایفای نقش به عنوان یک فرمانده است. او در راستای تضعیف امنیت ملی آمریکا اقدام می‌کند. در این زمینه، استعفای ماتیس باعث نگرانی است. چرا که حضور او یک عامل متعادل‌کننده برای تصمیم‌های ترامپ بود.

رایس در پایان  ضمن بررسی نقش آمریکا در افغانستان اظهار کرد:  نباید این موضوع را فراموش کرد که استراتژی‌ها و اهداف باید به طور مداوم ارزیابی شود و تصمیم‌ها براساس شرایط محیطی و منافع گسترده ما اتخاذ شود. اگر این موضوع فراموش شود، امنیت ملی و متحدانمان آسیب خواهند دید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز