خبرگزاری کار ایران

نوبخت در گفت‌وگو با ایلنا:

به بهانه محرومیت، منافع ملی را قربانی نکنیم/ فشار به دولت برای گرفتن بودجه بیشتر معنا ندارد/ از «دیپلماسی پارلمانی» هیچ خبری نیست

asdasd
کد خبر : ۷۰۵۹۷۹

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: هنگامی که بودجه در مجلس بررسی می شود، نمایندگان نباید به بهانه محرومیت حوزه انتخابیه خود، خواستار بودجه بیشتر باشند

علی نوبخت حقیقی با تاکید بر این که نمایندگان هنگام بررسی بودجه سال آینده باید منافع ملی را در نظر بگیرند، اظهار کرد: شأن و جایگاه مجلس این است که به مسائل به صورت «ملی» نگاه کند. اگرچه هرکدام از نمایندگان به ظاهر از یک شهر می آیند اما وظیفه نمایندگان رسیدگی به مسائل کلان به نفع منافع ملی کشور است. هنگامی که برای کشور مشکلی پیش می آید و منابع کم می شود، به طور قطع همگی ما باید ایثار کرده و مردم را توجیه کنیم، البته ما نمایندگان نیز باید مسئولیت خود در برابر مشکلات را قبول کنیم.

اگر منطقه‌ای محروم است، همه مقصریم

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: بعضی از مناطق کشور در محرومیت به سر می برند و همه در محروم ماندن این مناطق نقش داشته ایم، اگر نماینده‌ای بگوید منطقه‌ای که از آنجا به مجلس آمده محروم است، آن نماینده که به طور حتم در دوره ای مسئول اجرایی آنجا بوده، به هر حال در این محرومیت مسئول است و نقش داشته است و با این نگرش، اگر روش نمایندگان عقلایی، خداپسندانه و مبتنی بر منافع ملی باشد،  فشار آوردن به دولت برای گرفتن بودجه بیشتر معنا ندارد.

غفلت از دیپلماسی پارلمانی

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان این که نمایندگان از «دیپلماسی پارلمانی» استفاده نمی کنند، توضیح داد: بنده در آخرین نطق خود اعلام کردم در کشور از «دیپلماسی پارلمانی» هیچ خبری نیست و بعضی از نمایندگان فقط به دنبال این هستند تا پل شکسته را درست کرده یا به تخت‌های بیمارستان اضافه کنند.

وی افزود: نمایندگان باید بدانند چرا منابع ملی کم شده است. دلیل آن به مشکل در دیپلماسی برمی گردد.   نمایندگان اگر بخواهند منابع ملی افزایش پیدا کند تا آنها هم به نوبه خود جواب حوزه انتخابیه شان را بدهند، لازم است که در طول سال در بخش دیپلماسی پارلمانی فعال باشند، به نمایندگی از طرف ملت برای منافع ملی تصمیم گرفته، قانون هایی اجرایی و وضع کنند تا در روز مبادا به «چه کنم چه کنم» نیفتند.

موقعیت انفعالی مجلس در زمینه سیاست خارجی

نوبخت در ادامه درباره مفهوم دیپلماسی پارلمانی گفت: دیپلماسی پارلمانی به این معناست که برای مثال ارتباط با کشورهای همسایه باید چگونه باشد. چرا در یک دوره ای در کشور با همین اهداف انقلابی و با همین قانون اساسی با کشورهای همسایه دعواهای کنونی را نداشتیم. پس یک جای کار ایراد دارد.

 در واکاوی این مساله می‌توان این گونه استدلال کرد که برخی از کشورها دستورات  امپریالیسم جهانی را اجرا می کنند اما واقعیت این است که ما نیز دیپلماسی فعالی نداشتیم که بتوانیم ارتباطی دوستانه با کشورهای همجوار داشته باشیم تا این گونه مشکل ایجاد نکنند. به طورکلی مجلس یک موقعیت انفعالی و منفعلانه نسبت به سیاست های خارجی کشور دارد.

نماینده مردم درمجلس شورای اسلامی اضافه کرد: نمایندگان مجلس برمبنای قانون می‌توانند کارهای زیادی انجام دهند اما متاسفانه مجلس در موضع انفعالی است و با این انفعال چه در داخل و چه در خارج از کشور برای ما تصمیم می گیرند و بعد برخی از نمایندگان می گویند چرا بودجه منطقه مان کم است .

قسم خورده ایم حافظ منافع ملی باشیم

وی در پایان گفت: این موضوع مسلم است که اگر برخی از نمایندگان بودجه بیشتری برای منطقه خود طلب می‌کنند، آن منطقه ممکن است مشکل داشته باشد و باید مورد توجه قرار گیرد اما نیاز منطقه ای نباید باعث شود که نمایندگان، منافع ملی را در منافع منطقه ای ببینند. این دیدگاه باید اصلاح شود. ما نمایندگان مجلس در شروع کار قسم خورده ایم که حافظ منافع ملت به طور عام باشیم بنابراین منافع ملی باید ابتدا در اولویت برنامه های نمایندگان قرار بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز