خبرگزاری کار ایران

رویترز خبر داد؛

افزایش صادرات آلمان به ایران در ماه اکتبر/ تمایل شرکت‌های کوچک‌ و متوسط برای ادامه تجارت با تهران

asdasd
کد خبر : ۷۰۲۳۴۱

طبق گزارش رویترز، صادرات آلمان به ایران در ماه اکتبر افزایش یافته است.

به گزراش ایلنا به نقل از رویترز، صادرات آلمان به ایران در ماه اکتبر یعنی درست یک ماه قبل از اعمال تحریم‌های جدید و سنگین آمریکا علیه بخش نفت و‌ کشتیرانی ایران افزایش یافته است.

این آمار افزایشی نمایانگر تمایل شرکت‌های کوچک‌ و متوسط آلمانی به ادامه تجارت با ایران با توجه به ریسک تحریم شدن از سوی آمریکا و جریمه شدن از سوی این کشور است.

آمارهای اداره آمار آلمان نشان می‌دهد که ارزش کالاهای آلمانی صادر شده به ایران در ماه اکتبر به حدود ۴۰۰ میلیون یورو معادل ۴۵۵ میلیون دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۸۵ درصدی داشته است و بالاترین حجم صادرات در یک ماه از سال ۲۰۰۹ تاکنون به حساب می‌آید.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پس از خروج از برجام، روز ۵ نوامبر تحریم‌های جدیدی را علیه ایران به اجرا گذاشت.

وی گفته هدف وی از اعمال این تحریم‌ها فلج کردن و نابودی اقتصاد نفتی ایران و وادار کردن رهبران این کشور به ترک برنامه‌های هسته‌ای و برنامه موشکی و همچنین توقف حمایت از برخی گروه‌ها در سوریه، یمن و لبنان است.

بر اساس اطلاعات موجود هزار شرکت کوچک و متوسط آلمانی دارای روابط تجاری با ایران هستند و ۱۳۰ شرکت شعباتی را در ایران افتتاح کرده‌اند. اما از طرفی هم  شرکت‌های چندملیتی نظیر زیمنس آلمان به دلیل ترس از تحریم‌های آمریکا پیشتر از بازار ایران خارج شده‌اند و روابط تجاری خود با ایران را قطع کرده است.

«میشائیل توکاس» رییس اتاق مشترک بازرگانی و صنایع ایران و آلمان گفت، شرکت‌های کوچک و متوسط قسمت عمده صادرات به ایران را به خود اختصاص داده‌اند. مواد شیمیایی حدود نیمی از صادرات آلمان به ایران را تشکیل می‌دهد و از طرفی هم ماشین‌آلات و تجهیزات کارخان‌ ای  هم یک سوم صادرات آلمان به ایران است.

توکاس در ادامه گفت: شرکت‌های کوچک و متوسط آلمانی صادرکننده به ایران تمام رسیک‌ها را محاسبه کرده‌اند و معتقدند هدف از تحریم‌ها متوقف کردن پروژه‌های بزرگ در بخش‌های اصلی همچون بانکداری و کشتیرانی است.

وی در ادامه افزود: «دوستان آمریکایی ما رویکرد سختگیرانه و شدیدی نسبت به شرکت‌های بزرگ و بخش‌های کلیدی نظیر صنایع  بیمه، کشتیرانی، بانکداری و مخابرات دارند.»

در حال حاضر فرانسه و آلمان باید میزبانی اس پی وی را برعهده بگیرند. دیپلمات‌ها معتقدند این ساز و کار برای انتقال کالاهایی با حساسیت کمتر نسبت به نفت بسیار کاربردی است.

اسرائیل و ایالات متحده مخالف ادامه تجارت با ایران هستند. آنها ادعا می‌کنند که ایران، از این تجارت در جهت  فعالیت‌های نظامی در خاورمیانه استفاده می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز