خبرگزاری کار ایران

لاهوتی در گفت‌وگو با ایلنا:

برای پرداخت یارانه‌ها در بودجه ۹۸ سهم استانی پیش‌بینی شده است/ کاهش ۱۹ درصدی وابستگی به نفت در بودجه سال آینده/ گشایش‌ها در راه است

asdasd
کد خبر : ۷۰۱۹۸۹

یک عضو کمیسیون برنامه وبودجه گفت: در بودجه امسال یارانه‌ها اصلا کم نشده است یعنی همان عدد را دولت در نظر گرفته است، تنها تفاوت این است که این عدد در حال حاضر به صورت متمرکز پرداخت می‌شود در حالی که در بودجه امسال سهم هر استانی پیش‌بینی شده است که به خود استان‌ها پرداخت کنند.

مهرداد لاهوتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره تصمیمات جدید اعمال شده در لایحه بودجه امسال گفت: ما هنوز وارد محتوای بودجه نشدیم، روز یکشنبه آقای رئیس‌جمهور بودجه را می‌آورد و بررسی خواهد شد. در مجموع با توجه به اینکه آمریکایی‌ها دارند تلاش می‌کنند که فروش نفت ما را محدود کنند، دولت تلاش کرده اتکاء به نفت را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه تلاش ما این است که فروش نفت روال طبیعی خودش را داشته باشد، تاکید کرد: ما به جهت اینکه پیامی را منتقل کرده باشیم که خیلی متکی به نفت نیستیم وابستگی به نفت را از حدود ۴۶ درصد به ۲۷ درصد رساندیم. تعداد بشکه نفتی که ما سال گذشته می‌فروختیم حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه با قیمت ۵۵ دلار بود که امسال یک و نیم میلیون بشکه با قیمت ۵۵ دلار پیش‌بینی کرده‌ایم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره بحث مالیات در لایحه بودجه سال آینده گفت: درمیزان مالیات افزایشی نداریم، حدودا صد و شش هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که تلاش کردیم همان عدد را حفظ کنیم.

لاهوتی با بیان اینکه تلاش شده هزینه‌های جاری کشور کاهش پیدا کند، خاطرنشان کرد:‌  واگذاری پروژه‌های عمرانی به بخش خصوصی در لایحه بودجه امسال مورد توجه قرار گرفته است. در لایحه بودجه امسال بسته اشتغالی هم تعریف شده که به وسیله آن بتوانیم با توجه رشد نقدینگی که در جامعه داریم را در امر اشتغال مدیریت کنیم.

وی با اشاره به موضوع یارانه‌ها در لایحه بودجه سال آینده گفت:‌ یارانه‌ها اصلا کم نشده است یعنی همان عدد را دولت در نظر گرفته است، تنها تفاوت این است که این عدد در حال حاضر  به صورت متمرکز پرداخت می‌شود در حالی که در بودجه امسال سهم هر استانی پیش‌بینی شده است که به خود استان‌ها پرداخت کنند. درحال حاضر افراد ثروتمند تا کسی که تحت پوشش کمیته امداد هست یارانه را می‌گیرند، اگر به آن‌‌هایی که تمکن مالی دارند یارانه پرداخت نشود، می‌توانیم تا ده‌هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی داشته باشیم.

نماینده مردم لنگرود تصریح کرد:‌ کار خوبی که در لایحه بودجه امسال انجام شده این است که سهم هر استان را به همان استان بدهند و استان‌ها با جسارت بیشتری این نظارت را اعمال کنند، یارانه را برای کسانی که درآمد بالار دارند، قطع کنند و پول به دست آمده از این محل هم جذب نخواهد شد و در همان استان صرف می‌شود. اینکه استانی بتواند یارانه افراد متمکن را قطع کند می‌تواند پول به دست آمده را صرف کارهای عمرانی و... کند. 

وی ادامه داد: ما چند موضوع را در لایحه بودجه امسال باید تعیین تکلیف کنیم که یکی از آن‌ها واگذاری شرکت‌های دولتی است. بودجه‌ای که ما در سال تصویب می‌کنیم بیشتر از ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان است. آن‌چه که به عنوان بودجه عمومی دولت روی آن بحث می‌کنیم پارسال حدود ۳۸۶ هزار میلیارد تومان بود که امسال هم نزدیک به همین رقم است. مابقی آن بودجه شرکت‌ها است که باید رسیدگی کنیم و آن‌ها را به بخش خصوصی واگذار کنیم. 

لاهوتی با اشاره به پروژ‌ه‌های عمرانی دولت گفت:‌ این پروژه‌ها هرچه که بماند خسران و ضرر دارد درنتیجه باید روی پروژ‌ه‌هایی که امکان واگذاری به بخش خصوصی را دارد کار کنیم. باید بتوانیم هزینه‌های جاری دولت را نه در حرف بلکه در عمل کاهش دهیم. دولت ما فربه و بزرگ است در مورد آن بخش از پروژه‌های دولت که قابل واگذاری است باید این کار را انجام دهیم. این موضوعی است که قانون برنامه هم بر آن تاکید کرده است که باید سالی سه‌درصد دولت را کوچک کنیم و به عبارتی تا پایان قانون برنامه دولت باید تا ۱۵ درصد کوچک شده باشد.ا

این نمانده مجلس دهم با اشاره به تحریم‌های آمریکا گفت: اینکه امریکایی‌ها تا چه اندازه بتوانند اعمال این تحریم‌ها را ادامه دهند باید مورد توجه ما باشد؛ چراکه ما در گذشته هم مدیریت تحریم‌ها را تمرین کرده‌ایم و برای ما جدید نیست. تحریم‌ آمریکا با تحریم شورای امنیت متفاوت است. تحریم شورای امنیت یک الزام بود و همه متعهد به اجرای آن بودند اما تحریم آمریکایی‌ها تنها متکی به فشار است. این‌که سایر دولت‌های اروپایی و... تا چه اندازه در برابر این فشار آمریکا تحمل داشته باشند به منافع آنان نیز بستگی دارد.

وی در بیان پیش‌بینی خود از وضعیت اقتصادی مردم برای سال آینده گفت: به نظر من خیلی از این تحریم‌ آمریکایی‌ها برای سال آینده بلااثر خواهد شد. تصور من این است که آرام آرام داریم به این سمت می‌رویم. آمریکایی‌ها در گذشته موفق شده بودند با اجماعی که با اروپایی‌ها و سایر کشورها علیه ما ایجاد کردند برای ما مصوبه شورای امنیت را بگیرند و اعمال کنند وقتی شورای امنیت تحریمی را اعلام می‌کند همه کشورها مکلف به اعمال آن هستند.

لاهوتی گفت:  امریکایی‌ها همواره خوی استکباری داشته‌اند و به این دلیل که در اکثر شرکت‌های بزرگ دنیا سهم دارند درنتیجه فشارهای خود را اعمال می‌کنند اما کشورهای دنیا مقید نیستند. مصوبه شورای امنیت همانند رای دادگاه می‌ماند که ایجاد تکلیف می‌کند اما اکنون تنها فشار آمریکایی‌ها وجود دارد. اخباری که من دارم این است که در سایر کشورها یکی پس از دیگری دارد گشایش‌هایی ایجاد می‌شود که تحریم آمریکایی‌ها علیه ایران را رعایت نکنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز