خبرگزاری کار ایران

بیانیه شاخه جوانان و دانشجویان حزب اراده ملت به مناسبت ۱۶ آذر

asdasd
کد خبر : ۷۰۰۹۵۲

در قسمتی از این بیانیه آمده: جنبش دانشجویی باید با تأسی به شجاعت و دلیری پیشگامان خود، بی‌محابا بر تاریکی‌های جامعه نور دانایی و روشنای آگاهی بتاباند و واقعیت‌های موجود را در معرض دیدگان ملت قرار دهد.

به گزارش ایلنا، متن بیانیه شاخه جوانان و دانشجویان حزب اراده ملت ایران به مناسبت روز دانشجو به شرح ذیل است:

دامن محبت را گر کُنی ز خون رنگین

می‌توان تو را گفتن پیشوای آزادی

از دیرباز فعالیت دانشجویی در سراسر جهان بالاخص ایران ازجمله مؤثرترین فعالیت‌های سیاسی به شمار می‌رود که هم می‌تواند قشر دانشگاهی و فرهیخته جامعه را تحت تأثیر قرار دهد و هم در بطن جامعه نفوذ کند.

اتفاقی که در ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ در دانشگاه تهران افتاد تجلی جان‌فشانی دانشجویان این مرزوبوم در راستای آزادی‌خواهی، عدالت‌طلبی و استعمارستیزی در راه وطن بود که برگ زرینی در تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.

دانشگاه به‌عنوان نهادی تأثیرگذار در شکل‌گیری اعتراضات مردمی علیه استبداد شاهنشاهی، متأسفانه بعد از انقلاب آبستن اتفاقات تلخی شد و در پی گذار از بحران‌های بسیار، اکنون هرچند با تنی خسته و نیمه‌جان اما همچنان زنده و امیدوار خود را به این مقطع تاریخی رسانده که بعد از گذشت بیش از شش دهه از حادثه ۱۶ آذر و چهار دهه از انقلاب اسلامی، ایجاب می‌نماید مطالباتی که دانشگاه و دانشجو دنبال می‌کند ، به نظاره نشست و به ارزیابی واقعی از آن پرداخت.

ایجاد فضای عادلانه برای بیان کلیه دیدگاه‌ها و فرصت‌های برابر جهت دسترسی به امکانات با پرهیز از جانبداری از جناحی خاص توسط متولیان امر، کم‌ترین خواسته هر تشکل دانشجویی برای شروع فعالیت در داخل دانشگاه است.

مسئولیت تاریخی دانشجو در این برهه حساس زمانی ارائه تبیین و تحلیلی آزاد و مبتنی بر نقطه نظرات عقلانی و علمی و نقدهای صریح و سازنده و رساندن آن به گوش ارکان حاکمیت است.

جنبش دانشجویی باید با تأسی به شجاعت و دلیری پیشگامان خود، بی‌محابا بر تاریکی‌های جامعه نور دانایی و روشنای آگاهی بتاباند و واقعیت‌های موجود را در معرض دیدگان ملت قرار دهد.

در این میان وظیفه دولت «تدبیر و امید» فراهم آوردن زمینه و بستری امن برای دانشجویان است تا هر دانشجویی که می‌خواهد قدم در راه پیشگامان شهیدش بگذارد «امید» داشته باشد که «امنیت» دارد و تلاش او به گوش حاکمان خواهد رسید و اثربخشی لازم را در تعیین سرنوشت جامعه پیدا خواهد کرد.

فضای «امنیتی» باعث استیصال و سرخوردگی دانشجویان و دانشگاهیان می‌شود و برای از بین بردن چنین فضایی نه‌تنها دولت، بلکه تمام ارکان حاکمیت باید دست‌به‌دست هم دهند؛ چراکه از سال‌های نه‌چندان دور اتفاقاتی در دانشگاه‌ها رقم خورده است که به‌هیچ‌وجه در شأن جامعه دانشگاهی نیست. بدون تردید راه‌اندازی گشت ارشاد در داخل دانشگاه‌ها، بازداشت فعالان صنفی دانشجویی و بعضاً صدور احکام سنگین قضایی برای دانشجویان و ... نمی‌تواند در راستای اعتلای دانشگاه باشد. تداوم چنین دیدگاه‌ها و رویکردهایی قطعاً می‌تواند در این وضعیت تاریخی و حساس، خسارت‌های جبران‌ناپذیری به بار آورد.

از دولت و دیگر ارکان حکومت انتظار می‌رود که با استفاده حداکثری از ظرفیت‌های قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان زمینه ورود قشر جوان و تحصیل‌کرده به بدنه مدیریتی فرسوده را فراهم آورد تا نسل جوان و تحصیل‌کرده با شکستن بسیاری از بن‌بست‌ها و تلخ‌کامی‌ها زمینه اعتلای هرچه بیش‌تر ایران اسلامی را فراهم آورد. لازمه این امر این است که اینک بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی مسئولان نظام به دانشگاه‌ها بازگردند و پای سخن دانشگاهیان بنشینند و پاسخگوی مسئولیت چهل‌ساله خود باشند و از نقدهای «دانشجو» نهراسند؛ زیرا این صدای فرزندان ملت است که مسئولان هر روز به نام آنان حکومت می‌کنند. فرزندان ملت بدون هیچ‌گونه چشمداشتی با نگاهی کارشناسانه کمبودها، نقصان‌ها و نابسامانی‌ها را بر سر حاکمان فریاد می‌زنند و انتظار جبران ناکارآمدی‌ها را دارند تا مبادا زمانی برسد که انباشت این مشکلات، جبران آن‌ها را غیرممکن سازد!

شاخه جوانان حزب اراده ملت ایران، ضمن گرامی‌داشت روز بزرگ دانشجو، انتظار دارد دولت‌مردان با درس گرفتن از تاریخ و از سر دل‌سوزی و خیراندیشی توأم با دوراندیشی هوشمندانه در حفظ و حراست از دانشگاه این دژ مستحکم و استوار انقلاب بیش‌ازپیش تلاش کنند تا با همراهی و همگامی با این نسل پرسشگر، آینده‌ای در خور و شایسته ایران و ایرانی به ارمغان آید.

حزب اراده ملت ایران_شاخه جوانان و دانشجویان

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز