خبرگزاری کار ایران

فاضلی:

مدیران دولتی می‌ترسند داده‌هایشان را به اشتراک بگذارند

asdasd
کد خبر : ۷۰۰۸۵۲

یک استاد دانشگاه تاکید کرد: چرا ما یک قانون برای شفاف‌سازی تامین مالی انتخابات را نداریم که معلوم شود چه کسانی بدهکار چه کسانی می‌شوند. مدیران دولتی می‌ترسند داده‌هایشان را به اشتراک بگذارند. دستگاه‌ها مثل جزیره از هم فاصله دارند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمد فاضلی در نشست مبارزه با فساد در ایران، به بحث ملزومات مبارزه با فساد اشاره کرد و گفت: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که هرچیزی را که می‌خواهیم حل کنیم می‌گویند نمی‌شود. به نظر من ما می‌توانیم فساد را حل کنیم. ما متغیرهایی داریم که به طور سیستماتیک فساد ایجاد می‌کنند.

وی تاکید کرد: ملزومات مبارزه با فساد در ایران فراهم نیست که یکی از آن‌ها نظام سنجش فساد است. این در حالی است که چند دهه است که ما این نظام سنجش فساد در دنیا داریم. این سنجش به این دلیل اهمیت دارد که حساسیت ایجاد می کند.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: سنجش فساد به ما می‌گوید برای مبارزه با فساد بر کدام قسمت‌ها بیشتر تمرکز کنیم. باید در ایران یک سازمان متولی سنجش فساد باشد. فساد به یک روش سنجیده نمی‌شود بلکه چندین روش وجود دارد.

فاضلی افزود: حداقل وقتی این سنجش انجام شود می‌توان فهمید مهمترین صورت‌های فساد کجاست. شاخص‌های حکمرانی هم در ایران مورد سنجش قرار نمی‌گیرد. شما باید متمرکز شوید و فساد را در سازمان‌های خاص بسنجید. امروز در دنیا متمرکز می‌شوند که فسادها را در سازمان‌های مختلف بسنجند.

وی خاطرنشان کرد: ما تا امروز نود نوع فساد را در نظام سلامت شمرده‌ایم. ما با فساد به طور کلی مواجه شده‌ایم نه به عنوان بخش‌های جز جز شده. در مورد نفس فساد در این کشور فهرستی از نقطه‌های فساد وجود دارد اما اینکه در دستگاه‌ها چگونه فساد رخ می‌دهد، فهرستی نداریم.

این استاد دانشگاه یادآور شد: علم از طبقه‌بندی و توصیف شروع می‌شود. مفسدان می‌دانند از کجا باید، فساد را انجام بدهند و مالیات ندهند و... .

وی تدوین راهنماهای فساد و بهبود نظام گزارش‌دهی دستگاه‌ها را از دیگر لوازم مورد نیاز برای مبارزه با فساد دانست و اظهار کرد: سازمان‌های دولتی گزارش نمی‌دهند. گزارش‌دهی مبنای شفافیت است. گزار‌ش‌دهی آماری باید به زبان آدمی‌زاد صورت بگیرد. هشتاد درصد مردم نمی‌توانند قانون بودجه را بفهمند. دولت ۴۴۰هزار میلیارد تومان بودجه برای سال آینده به مجلس داده که به همین میزان یارانه پنهان وجود دارد. چرا یارانه‌های پنهان را در بودجه مشخص نمی‌کنیم. یعنی کشوری هفتاد میلیارد ریال بودجه رفاهی دارد و مردمش زیر خط فقر له می‌شوند.

وی با اشاره به جلسه کمیسیون تلفیق مجلس گفت: ما اخبار این کمیسیون‌ها باید پنج دقیقه بعد در اخبار ببینیم. جلسات کمیسیون‌های مجلس باید شفاف نمایش داده شود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: نهادهای مدنی باید نظام‌های تصمیم‌گیری دنیا وارد شوند و غنای تصمیم‌گیری را بالا ببرند. وارد شدن نهادهای مدنی در نظام‌های تصمیم‌گیری فساد را کاهش می‌دهد. باید مشخص باشد یک ایرانی چقدر درآمد دارد و چقدر هزینه دارد و... .

فاضلی ادامه داد: اگر ما نمی‌توانیم پس گرجستان که نصف ما هم ادعا ندارد چطور توانست؟ باید سرنوشت تامین مالی انتخابات مشخص شود. چرا ما یک قانون برای شفاف‌سازی تامین مالی انتخابات را نداریم که معلوم شود چه کسانی بدهکار چه کسانی می‌شوند. مدیران دولتی می‌ترسند داده‌هایشان را به اشتراک بگذارند. دستگاه‌ها مثل جزیره از هم فاصله دارند.

وی درباره تعارض منافع گفت: در دانشگاه‌های علوم پزشکی و بانک‌ها و هرکس برای خودش تصمیم می‌گیرد که چقدر دستمزد بگیرند. در دنیا بیش از دویست صفحه برای تعارض منافع تعریف دارند ما دو صفحه هم نداریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز