خبرگزاری کار ایران

حسین‌زاده در نامه‌ای به رییس‌جمهور پیشنهاد داد؛

۵۰٪ بودجه محرومیت‌زدایی به ۷ استان کمترتوسه‌یافته تخصیص یابد/ ارائه شناسنامه، راه‌اندازی تعاونی و ارائه تسهیلات خرید خودروی سنگین به کولبران

asdasd
کد خبر : ۶۹۹۸۷۳

رییس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رییس‌جمهوری، پیشنهاداتی در راستای مقابله با محرومیت در بودجه سال آینده و پیشبرد برنامه‌های دولت جهت محرومیت‌زدایی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالکریم حسین‌زاده،‌ نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی در آستانه تقدیم لایحه بودجه سال آینده کل کشور، در نامه‌ای خطاب به حجت‌الاسلام حسن روحانی، رییس‌جمهوری پیشنهاداتی در این رابطه ارائه کرد و خواستار اعمال اصلاحاتی در این لایحه جهت مقابله با مشکلات استان‌ها و مناطق محروم شد.

در متن نامه این نماینده اصلاح‌طلب مجلس به رییس‌جمهوری آمده است:

جناب آقای حجت‌الاسلام دکتر حسن روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

چنانچه مستحضرید تاکنون ۵ برنامه پنج‌ساله توسعه کشور تدوین و اجرا شده و در حال حاضر نیز ششمین برنامه توسعه در میانه‌های راه اجرای خود قرار دارد و با این همه، به باور بسیاری از کارشناسان و همچنین مسئولان فعلی و گذشته کشور و نیز به استناد آمار و ارقام، هیچ‌کدام از این برنامه‌ها به‌طور کامل به اجرا درنیامده است. در چنین شرایطی است که علی‌القاعده، بازنگری در وضع و اوضاع کنونی کشور، آسیب‌شناسی میزان تحقق‌پذیری برنامه‌های پنج‌ساله توسعه و بازبینی عوامل عدم‌تحقق‌پذیری این برنامه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و شاید از این رهگذر بی‌ایراد نباشد که بررسی کنیم برنامه‌های بودجه‌بندی سنواتی‌مان تا چه میزان در راستای این برنامه‌های پنج‌ساله بوده است. علاوه بر این معضل عدم انطباق اسناد بالادستی با یکدیگر و انفعال در اجرای این برنامه‌ها، با نگاهی گذرا به برنامه‌هایی که به‌منظور «محرومیت‌زدایی» به‌عنوان یکی از نخستین و مهمترین شعارها و اهداف انقلاب اسلامی طراحی، تدوین و اجرا کردیم، درمی‌یابیم در طول چهار دهه‌ای که از پیروزی انقلاب می‌گذرد، مناطق کمترتوسعه‌یافته، توسعه‌نیافته باقی مانده و مناطق توسعه‌یافته و توسعه‌ نیافته‌تر شکافشان بیشتر شده‌ است. بنابراین بی‌راه نیست اگر ظهور پدیده‌هایی همچون کولبری را نتیجه این رویکرد برنامه‌ریزی در کشور بدانیم. معضل‌هایی که با پوست و گوشت و استخوان لمسشان کرده گرفتارشانیم و نیک می‌دانیم که فرزند فقر و تبعیض و محرومیتند.

آقای رییس‌جمهور، نگاه آسیب‌شناسانه به این معضل‌ها در این سال‌ها، نشان می‌دهد عمده دلائل بروز پدیده «کولبری» عبارت است از:

۱. عدم‌اجرای طرح آمایش سرزمینی

۲. تبعیض و توزیع ناعادلانه ثروت، قدرت، فرصت‌های شغلی، فرصت‌های مدیریتی، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و...

۳. فقدان نگاه حرفه‌ای و تجاری به مرز و حاکم بودن نگاه امنیتی به مرزهای سرزمینی

آقای رییس‌جمهور، با تاثر فراوان، باید خدمت جنابعالی عرض نمایم که متاسفانه این سال‌ها تعدادی کثیر از ایرانیان و شهروندان این سرزمین جان خود را باختند، حال آن‌که این وقایع تلخ به‌دست ایرانیان و مردمانی دیگر از همین سرزمین رقم خورده است تا دو خانواده ایرانی گرفتار این پدیده ناگزیر و تلخ باشند: خانواده مرزبانی که زندگی‌اش را پای مرزهای این خاک گذاشته و خانواده کولبری که جانش را فدای زندگی خوانواده‌اش نموده و خود در این خاک خفته! 

دردناک اما این‌که حالا پس از ۴ دهه از پیروزی انقلاب، بهتر از هر زمان دیگر علت بروز این فجایع را می‌دانیم و دست به کار ریشه‌کن نمودنش نمی‌شویم. آیا وقت ان نرسیده یک‌بار برای همیشه، با پرهیز از ظاهربینی و سطحی‌نگری، ریشه مشکلات را هدف قرار داده و آنچه را که لازم است انجام دهیم؟! 

آقای رییس‌جمهور، شاید فردا هم برای اقدام در جهت رفع این معضل ناشی از محرومیت دیر باشد و وقت آن است که همین امروز، در آستانه تدوین بودجه سال آینده، در جهت رفع شکاف به‌وجود آمده در کشور و نظام توسعه سرزمینی اقدام کنیم. لذا در ادامه پیشنهاداتی به این منظور و در راستای رفع محرومیت در کشور به عرضتان می‌رسانم.

۱- ۵۰ درصد ردیف موضوع قانون استفاده متوازن از امکانات کشور و توزیع آن در لایحه بودجه سنواتی سال ۹۸ به ۷ استان محروم تخصیص یابد. بنابر آمار رسمی کشوری استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، لرستان، کوهکیلویه و بویراحمد و ایلام استان‌های کمترتوسه‌یافته و محروم در کشور هستند و منطق حکم می‌کند بخش اعظم بودجه محرومیت‌زدایی به این استان‌ها اختصاص یافته و به‌منظور رفع محرومیت هزینه شود تا این استان‌ها به میانگین شاخص‌های کشور برسند.

۲- ۵۰ درصد اعتبارات سرمایه‌گذاری بانک‌های حوزه صنعت و معدن و غیره را برای ۲ سال و به‌منظور احیای ظرفیت‌های این مناطق و جهت اشتغال‌زایی در آن اختصاص یابد.

۳- با شناسایی کولبران در سراسر کشور، اقدام به تهیه و ارائه شناسنامه کولبری به آن‌ها شود.

۴- راه‌اندازی و تاسیس تعاونی کولبران و ارائه تسهیلات خرید خودروهای سنگین و تجهیزات حمل و نقل جهت انتقال و حمل و نقل کالا به‌صورت رسمی و حرکت به سمتی که کولبران بتوانند با استفاده از خودروهای سنگین بخشی وظیفه خطیر از ترانزیت کالا در کشور را برعهده بگیرند.

۵- تخصیص ۳۰ درصد از درآمد ناشی از حمل‌ونقل و انتقال کالای گمرکات این ۷ استان به تعاونی‌های کولبری مذکور به‌مدت ۵ سال.

آقای رییس‌جمهور، می‌دانم که باور دارید کولبری در شان ایرانیان نیست. لذا از جنابعالی درخواست دارم باتوجه به این معضل و اعمال این موارد در بودجه سال ۹۸ کل‌کشور، اسباب توسعه، امنیت، آبادانی و آرامش کشور و مرزهای عزیز این سرزمین را فراهم آورید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز