خبرگزاری کار ایران

پورحسین در نطق میان دستور:

حق و حقوق برخی از شهرها در تخصیص بودجه سنوات قبل تضییع شد/ حدود ۹۰ درصد از مراجعان نمایندگان مجلس، افراد بیکار هستند

asdasd
کد خبر : ۶۹۸۲۷۶

یک نماینده مجلس گفت: در حالی به چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی نزدیک می شویم که ملت شریف ایران در همه مراحل با حفاظت از ارزش‌های انقلاب و در مقابله با مواضع خصمانه استکبار جهانی همیشه در صف اول بوده و هستند. به تعبیر مقام معظم رهبری باید خداوند متعال را به واسطه داشتن چنین مردمی شکر کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، شکور پورحسین شقلان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود، اظهار داشت: پیامبر اکرم (ص) که فرمودند: اگر کسی صبح را به شب برساند و به اصلاح امور مردم و مسلمین اهتمام نورزد جزو مسلمانان واقعی محسوب نمی شود.

نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار در مجلس شورای اسلامی با نعت و صلوات فراوان بر خاتم انبیاء محمد مصطفی (ص) و ائمه معصومین (ع) و بر امام حاضر و ناظر مهدی موعود (عج)، اظهار داشت: به نمایندگی از مردم نجیب وشریف پارس آباد و بیله سوار در مجلس شورای اسلامی سلام و درود دارم بر مقام معظم رهبری، شهداء، صلحا و همه خدمتگزاران به نظام جمهوری اسلامی و نمایندگان محترم ملت شریف ایران و روز مجلس را حضور همکاران محترم تبریک عرض می‌کنم.

وی افزود: در حالی به چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی نزدیک می شویم که ملت شریف ایران در همه مراحل با حفاظت از ارزش‌های انقلاب و در مقابله با مواضع خصمانه استکبار جهانی همیشه در صف اول بوده و هستند. به تعبیر مقام معظم رهبری باید خداوند متعال را به واسطه داشتن چنین مردمی شکر کنیم، مردمی که در همه عرصه های انقلاب از پیدایش تاکنون در حوزه های جهادی، سازندگی، اقتصادی، نظامی، دفاعی، فرهنگی، مذهبی و سیاسی انقلابی گرایانه و حضور یافتند لذا شایسته توجه و عنایت ویژه هستند.

پورحسین شقلان ادامه داد: احساس مسئولیت مردم برای حفظ استقلال و دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی، نتیجه جاری بودن روحیه آزادگی، استقلال خواهی، ایثار و فداکاری و اطاعت آنان از رهبری حکیمانه انقلاب اسلامی است. لذا ضروریست این روحیه، سرمشق همه مسئولان و کارگزاران نظام باشد و براساس تکلیف دینی و وظیفه انقلابی خود، بیش از پیش به خدمت صادقانه به مردم همت گمارند. امروز شاهدیم آنچه این مردم نجیب و شریف را آزار می‌دهد خصومت استکبار و تحریم و مشکلات ایجاد شده بیرونی نیست بلکه، سوء مدیریت و عدم مدیریت صحیح منابع و بی توجهی به نیازها و مشکلات داخلی در عمل هست.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: بارها اینجانب وهمکاران محترم از این تریبون، پیگیر مطالبات مردم از جمله وضعیت معیشتی و اتخاذ تدابیر لازم و اقدامات فوری در تثبیت قیمتها و کاهش تورم، و افزایش ثبات و آرامش در فضای کسب و کار، افزایش رونق اقتصادی و بسیاری موضوعات دیگر جهت کارمندان، کارگران و حاشیه نشینان، بازنشستگان و روستائیان وعشایر عزیز و نجیب که در فراهم آوردن حداقل های نیاز روزانه خود، مستاصل شده‌اند، بوده‌ایم. همکاران نماینده شاهد هستند در حال حاضر حدود ۹۰ درصد مراجعه کنندگان به نمایندگان محترم مجلس را افراد بیکاری تشکیل می‌دهند.

وی افزود: در کمسیون‌های تخصصی مجلس بارها بر ضرورت حاکمیت گفتمان سه گانه (ریشه کن کردن فقر، توسعه نظام حمایت اجتماعی و ایجاد فرصت های برابر) تاکید شده. ولی متاسفانه شاهدیم همزمان با اعمال تحریم های یک جانبه و خصمانه آمریکا علیه ایران و به دلیل برخی روزمرگی‌ها و سوء‌مدیریت‌ها، هر روز بیشتر در دور باطل گرفتاری و فقر روزافزون گرفتار شدیم که علاوه بر اعتراض و نارضایتی مردم و نمایندگان محترم ایشان در مجلس شورای اسلامی باعث کاهش و فرسایش سرمایه اجتماعی و پدید آمدن چالش‌ها و ابر چالشهایی در زمینه مسائل اجتماعی و فرهنگی حال و آینده شده است.

پورحسین شقلان اظهار داشت: سوالی که مطرح می‌شود این است که دولت و مسئولین محترم چه اقدامی انجام داده‌اند یا چه برنامه‌هایی برای آینده دارد؟ چرا کنترل و نظارت در برابر گرانی های لجام گسیخته و سایر مشکلات جاری وجود ندارد؟ آیا وقت آن نرسیده به جای استراتژی بحران پذیری، قاطعانه به سمت اتخاذ استراتژی بحران ستیزی برویم؟ مسئولین و کارگزارن محترم باید توجه داشته باشند و از بین بردن علامت درد و درمان نیست و نباید دایما در فکر مسکن درمانی بود. زیرا علاج بیماری‌ها تجویز مسکن نیست؟ همانگونه که اعتقاد داریم چسب زخم، موجب درمان نیست؟ هم باید اعتیاد به درد را از بین ببریم و هم بی تفاوتی به درد را؟ درد نشانه وجود اشکال و اختلال در عملکرد است، بنابراین باید عوامل را درمان کرد.

نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بارها مهم ترین آسیب های سازمانها و نهادهای اجرایی کشور توسط کارشناسان و متخصصان کشور بیان شده است، بیان کرد: از جمله مهمترین آسیب‌های سازمان‌های اجرایی کشور، می توان به فقدان استراتژی معین، سیاست زدگی، فقر کادرهای تخصصی، تغییر مکرر مدیرانریال بدون توجه به اصل شایسته سالاری و براساس رفاقت بازی، استفاده از مدیران و کارشناسان ناکارآمد، فقدان شایسته سالاری در عزل و نصب ها، فقدان الگوها و مدل های مطلوب مدیریتی، کمبود اعتبار و بودجه، ، تمایل به اهداف غیرذاتی، بی توجهی به مطلوبیت کیفی در ارایه خدمات، فقدان اهداف بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت در مواجهه با اینده , و بسیاری موارد دیگر میتوان اشاره کرد.

وی افزود: این وضعیت باعث پدید آمدن چالشها و مشکلاتی شده است. از جمله ضعف نگرش سیستمی و عدم انسجام و یکپارچگی در سیاست‌ها و ضعف در هماهنگی سیاست های نظام بانکی با سیاست های حمایت از تولید و پایین بودن بهره‌وری عوامل تولید سهم قابل توجه اقتصاد غیر رسمی و واردات به صورت قاچاق و بالا بودن هزینه مبادله کالا و خدمات، ضعف کارآیی نظام توزیع ناکارآمد بودن نظام تعرفه ای، نظام ناکارآمد قیمت گذاری کالا و محصول پایین بودن سهم صادراتی محصولات با فناوری بالا و تنوع کم تولیدات صادرات محور، عدم شفافیت و ناکارامدی در واگذاری شرکتهای دولتی به بخش خصوصی (مانند آنچه در واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان در حال رخ دادن بود؟ ) و دهها مشکل و چالش دیگر شده، که عمدتا در نتیجه عدم مدیریت صحیح منابع و به دلیل روزمرگی، خلاء موضوعات و دستور کارهای نا مشخص، عدم شفافیت و نداشتن قدرت تحلیل محتوایی مسایل، وکلی گویی به جای پرداختن به راهکارها و از همه مهمتر نداشتن برنامه و خط و مشی مناسب است.

پورحسین شقلان ادامه داد: بنابراین با جرات می‌توان گفت امروز کشور نیازمند پرهیز از نگاه اقتصادی نامتعارف، به پدیده های متعارف هست. زیرا آن چه که همه چیز را تغییر می دهد هدف است، اگر ندانیم به کجا می رویم به هر جا که برویم، فرقی ندارد. افزایش توان مقاومت در مقابل تهدیدها اعم از تهدیدهای اقتصادی، سیاسی فرهنگی اجتماعی و امنیتی نیازمند بازمهندسی و بازنگری دقیق در اهداف، و در صورت نیاز، هدف گذاری های جدید متناسب با شرایط و مقتضیات روز با روی آوردن به اقتصادی مقاومتی و رویکرد جهادی، انعطاف پذیر، فرصت ساز، مولد، درون زا و پیشرو می‌باشد.

عضو کمیسیون اجتماعی با بیان اینکه مقابله با مشکلات و چالش‌های بیان شده و افزایش کیفیت زندگی و احساس امنیت و توسعه آسایش، آرامش و امنیت خاطر مردم، جز بانگاه سیستمی و مدیریت صحیح منابع، وخلق ارزش حادث نخواهد شد، گفت: امروز بایستی با باز مهندسی دقیق برنامه‌ها، شفاف سازی مقررات و عدم تبعیض و بازخورد عملکردها به صورت منسجم، با سخت کوشی، پایبندی به قانون، فساد ستیزی و انضباط مالی - اداری و در اولویت قرار دادن منافع ملی و عملکرد فراجناحی ، به جای گفتاردرمانی های رایج و نسخه هایی اجرایی برای حل مشکلات مردم شریف ونجیب کشور، ارایه کنیم.

پورحسین شقلان گفت: به نمایندگی از مردم حوزه انتخابیه پارس آباد و بیله سوار مردمانی بزرگ و پرهیزگار باید عرض کنم همچنان درخواست‌های گذشته خود را تکرار و تا حصول نتیجه مثبت مصرانه پیگیری خواهیم ماند. از جمله باید عرض کنمکه  با توجه به شرایط موجود مردم زحمتکش این منطقه اعم از کشاورزان عشایر روستاییان و کارگران و کارمندان و مرزنشینان محترم شایسته توجه بیشتر مسئولان هستند. و باید از حداکثر امکانات رفاهی و اجتماعی برخوردار شوند بنابراین نیاز است تا در این زمینه مسئولان محترم استانی و شهرستانی اقداماتی ملموس انجام نمایند. همچنین باید با جذب اعتبارات لازم از محل توسعه روستاها و اشتغال فراگیر در حل بحران های موجود در منطقه اقدامات فوری صورت گیرد.

وی افزود: حق و حقوق برخی از شهرها که در تخصیص بودجه در سنوات قبل تضییع شده باید در بودجه سال آینده احقاق و نسبت به جبران آن اقدامات لازم صورت گیرد.

نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار در مجلس بیان کرد: استان اردبیل از محروم ترین وفقیر ترین استان های کشور در حوزه راه وبزرگراههای جاده ایی است، همچنین دشت مغان نیز به لحاظ انزوای جغرافیایی و قرار گرفتن در نقطه صفر مرزی و مظلومیت تاریخی اش سالهای متمادی در تاریخ پرفراز و نشیب خود محروم از راهها و بزرگراههای استاندارد بوده لذا روز به روز شاهد افزایش تصادفات و تلفات جانی در جاده های مناطق مختلف این استان می باشیم که متاسفانه بیشترین آمار تصادفات و مرگ و میر را از لحاظ تصادفات جاده ای به این استان اختصاص داده وهرروزه ما شاهد نارضایتی مردم از این وضعیت هستیم لذا درخواست میشود وزارت راه و شهرسازی در سریع ترین زمان ممکن نسبت به اتخاذ تدابیر لازم در حل مشکلات راههای این استان و تکمیل طرح ها و پروژه های در دست اقدام نماید.

وی افزود:  سازمان‌های اجرایی استان می‌بایست هرچه سریعتر در تعیین تکلیف نتیجه طرح های مختلف عمرانی اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در دست مطالعه جهت اختصاص اعتبار در بودجه سال آینده اقدام نمایند، تا بتوان امیدوار بود بالاخره این منطقه هم در مسیر توسعه قرار گرفته است.

پورحسین شقلان ادامه داد: از وزارت نیرو درخواست بازنگری سهم منطقه مغان از آب ارس به عنوان یکی از مطالبات جدی مردم منطقه را داریم. با توجه به اینکه ۶۲ هزار هکتار از اراضی شهرستانهای بیله سوار و پارس آباد تحت پوشش طرح پایاب سد خداآفرین هستند، اما حق آبه ۳۶ هزار و ۷۰۰ هکتار برای این شهرستان‌ها منظور شده است که باید حقابه دشت مغان و اهالی پرتلاش این منطقه از رود ارس به شکل کامل برآورد و تأمین شود تا اهالی در کشت و زرع خود دچار مشکل نشوند.

عضو کمیسیون اجتماعی  مجلس شورای اسلامی گفت: از وزیر محترم کشور نیز به منظور جلوگیری از تضییع حقوق عشایر مغان همانگونه که حضورا نیز مطرح شده در خواست تدوین و اجرای هرچه سریعتر نظام بهره برداری پایاب خداآفرین را به عنوان یکی از شبکه های آبیاری بزرگ استان و بزرگترین شبکه آبیاری شمالغرب کشور را داریم.

وی ادامه داد: از مشکلات مهم مردم منطقه به ویژه عشایر و همچنین مردم بخش های اصلاندوز و جعفر آباد و روستاهای مرزی بیله سوار مشکل آب شرب می باشند که باید وزارت نیرو به صورت دقیق و راهبردی هرچه سریعتر اتخاذ تدبیر نماید.

نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار در مجلس شورای اسلامی با با تاکید مجدد بر ابطال مزایده شرکت کشت و صنعت مغان بدلیل فقدان اهلیت خریدار و مبنای قیمت گذاری، گفت: ضمن تشکر از اعضای کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تحقیق و تفحص در نحوه واگذاری و نیز وزارت اطلاعات و دستگاه های قضایی مبنی بر توقف واگذاری و ضرورت ساماندهی وضعیت شرکت کشت و صنعت مغان از وزارت اقتصاد درخواست داریم با اتخاذ مکانیسمی علمی و شفاف و با اولویت مردم منطقه و کارکنان شریف آن در قالب های نوین مدیریتی تدابیر قانونی و لازم اندیشیده شود.

وی افزود: این شرکت به عنوان یک هلدینگ هویتی با پشتوانه تعلق خاطری که مردم منطقه به آن دارند باید با پرهیز از سوء مدیریت ها، و نگاه های سیاسی و حیات خلوتی و با اتخاذ مکانیسم های صحیح به عنوان شرکت دانش بنیان و با استفاده از ظرفیت، ایده و خلاقیت های جوانان تحصیلکرده و متخصص خود منطقه مغان اداره شود و به عنوان یک شرکت موفق و کارآمد شاهد رشد و شکوفایی در عرصه کشاورزی در دشت زرخیز مغان در سطح کشور و خاورمیانه به الگوی نوین مدیریت جهادی تبدیل و به فعالیت ادامه دهد.

وی افزود: انشالله با رفع اشکالات شکلی لایحه مناطق آزاد تجاری از دولت درخواست داریم براساس برنامه ششم توسعه که به دولت اجازه داده شده است تا زیرساخت ایجاد منطقه آزاد تجاری را مهیا کند هرچه سریعتر در این استان اقدامات لازم صورت گیرد تا براساس سیاست اقصاد مقاومتی شاهد رونق مضاعف در سایه منطقه آزاد تجاری در استان باشیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بیان کرد:  نیاز است که در واگذاری اراضی برای سرمایه گذاری اولویت با عشایر و تولید کنندگان و منابع انسانی تحصیلکرده منطقه باشد. باید تاکید کنیم مسایل و چالشهای مدیریتی در کشور بسیار پیچیده و چندوجهی تراز گذشته شده است. بنابراین بایستی بتوان با مدیریتی قدرتمند و هوشمندانه به صورتی چند بعدی که نیازمند دستیابی به دیدگاه های مشترک بین تمامی قوا می‌باشد با مشکلات جاری و معضلات حادث شده مقابله کرد، زیرا چالشهای ومشکلات موجود مسائلی منظومه ای و سیستماتیک هستند و حل آن هم مستلزم هوشمندی و تلاش دسته جمعی و همفکری نخبگان وخصوصا کلیه دست اندرکاران و همراهی و انسجام دستگاههای دخیل ضروری است.

وی افزود: لازمه یک سیاستگذاری دقیق و متناسب با شرایط روز، در نظر گرفتن واقعیتها و حقایق است، با این تفکر می توان به بسیاری از نیازهای جامعه و پاسخ مناسب و کافی ارائه نمود و هم در جهت حفظ و پویایی کشور در دستیابی به اهداف انقلاب اسلامی و سند چشم انداز و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و گامی اساسی برداشت.

پورحسین شقلان گفت: قطعا جهت تحقق اهداف مشخص در برنامه‌های ارایه شده نیازمند شاخصه های ملموس کمی و کیفی تخصصی در هریک از ماموریت‌های قوای سه گانه همراه با برنامه زمان بندی شده می‌باشیم، تا بتوان به طور مداوم و منظم و برنامه ها مورد پایش، راستی آزمایی و روز آمدی قرار گیرد تا قابلیت ارائه تصویر روشنی از میزان تحقق هر یک از اهداف و برنامه ها را بوجود آورد.

نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار در مجلس گفت: همچنین تاکید میکنم در استانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در بدنه مدیریتی کشور در تمام سطوح نیازمند استقرار روحیه مدیریت جهادی و به تعبیر مقام معظم رهبری و مدیریت عالمانه، مدیریت دلسوزانه، مدیریتی توأم با روحیه بالای خدمتگذاری و هموار نمودن و تسریع نمودن امور مردم هستیم. فکر می کنم با تدبیر و اتخاذ سیاست های عقلایی و همفکری می توانیم بر این مشکلات فائق آییم و انشا در مسیر مناسب حرکت کنیم، به شرط آن که همفکری و همراهی و انسجام وجود داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز