خبرگزاری کار ایران

کواکبیان:

رهبران جامعه نباید مسئولیت را به گردن دیگران بیاندازند/ آرای نمایندگان باید شفاف باشد/ ظریف را به‌جای تشویق تنبیه می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۶۹۷۹۵۴

عضو فراکسیون امید تاکید کرد: ضعیف‌‌‌ترین فرد جامعه باید بتواند از بالاترین فرد جامعه مطالبه‌‌گری کند. خبرنگاری که وضعیت جامعه را تشریح می‌‌کند، به دادگاه می‌‌خوانیم و او که خلاف کرده را کار نداریم. ‌‌اگر ظریف می‌‌گوید پولشویی است به جای اینکه تشویق شود استیضاح می‌‌کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، مصطفی کواکبیان عصر امروز در همایش مسئولیت اجتماعی شرکتی و فرهنگ سازمانی، تاثیرات آنها بر تعاملات اقتصادی گفت: ما اعتقادمان بر این است که تک تک آحاد مردم بر اساس فرهنگ دینی و آموزه‌‌‌های اسلامی در اجتماع مسئولیت دارند و مسئولیت‌‌‌پذیری برای همگان است. تک تک آنان نقش رهبران جامعه را دارند و باید نسبت به کسانی که زیر مسئولیت اجتماعی قرار می‌‌‌گیرند، احساس مسولیت کنند.

وی با بیان اینکه واقعیت آن است که فرهنگ مسئولیت‌‌‌پذیری و پاسخگو بودن در کشور ما در سطح بالایی نیست، اظهار داشت: برخلاف شعارها و مباحثی که گفته می‌‌‌شود ما در عمل نسبت به جامعه نقصان داریم. روحیه این کار باید در همگان وجود داشته باشد. باید منافع جمعی تقدم بر منافع شخصی داشته باشد. این خیلی مهم است که بسیاری اطراف خود را در نظر می‌‌گیرند و این مسئله، ما را به پیشرفت نمی‌‌‌رساند. ما تاخیر جدی در این زمینه داریم در حالی که اگر تقدم آن وجود داشت حتما هم‌‌افزایی ایجاد می‌‌کرد و از نظر و مشورت دیگران برخوردار می‌‌شدیم و کارهای ما بهتر پیشرفت می‌‌کرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادامه داد: رهبران جامعه باید در این مسئولیت‌‌‌‌‌‌‌پذیری‌‌‌ها الگو باشند و نباید مسئولیت را به گردن دیگران بیاندازند و خود فقط مطالبه‌‌‌گر باشند. مردم به حاکمان خود شبیه‌‌‌تر هستند تا به پدران خود. یکی از مباحثی که می‌‌‌تواند مسئولیت اجتماعی را تقویت کند، این است که آنهایی که مسئولیت‌‌‌های بیشتری دارند در این زمینه خود پاسخگو باشند.

کواکبیان به روز مجلس اشاره و تصریح کرد: حاکمیت قانون مهم است. مدرس پنج دوره در مجلس بود که نامی از خود باقی گذاشت که همه نام او را می‌‌برند چراکه او به فکر منافع خود نبود. اگر منافع شخصی داشت که در تبعید و زندان این سختی‌‌ها را لازم نبود، تحمل کند. حاکمیت قانون یک مسئله مهم است که می‌‌‌تواند دستاوردهای بزرگی داشته باشد. آرای نمایندگان باید شفاف باشد. من شنیدم می‌‌‌گویند دو دو ولی چهار را می‌‌‌زنند یا برعکس. دویست نفر برای شفافیت آرا امضا می‌‌‌کنند ولی پنجاه نفر رای می‌‌دهند.

وی افزود: نکته دیگری که مهم است عدالت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مهمترین ابزار برای راه انداختن مسئولیت اجتماعی است. چون اگر کسی که در صدر نشسته نخواهد، پاسخ بدهد و سطوح پایین جامعه هم انگیزه نداشته باشد، مسئولیت اجتماعی پیش نمی‌‌آید. 

این نماینده مجلس با بیان اینکه نیازمند آموزش حقوق شهروندی در کشور هستیم، خاطرنشان کرد: ما واقعا چقدر به حقوق شهروندی تسلط داریم؟ چند روز پیش در سوئیس برای بریدن شاخ گاوها رفراندوم برگزار شد و نتیجه رفراندوم هم به نفع گاوها تمام شد. چون برای شهروند نظر قائل هستند اما ما در بسیاری از مسائل مهم مایل به رفراندوم نیستیم و می‌‌‌گوییم خودمان بلد هستیم و تصمیم می‌‌‌گیریم.

کواکبیان اضافه کرد: اگر سیستم تشویق و تنبیه نباشد، ما به جایی نمی‌‌رسیم. آنهایی که مسئولیت‌‌پذیر هستند اگر بخواهند در قعر جامعه و آنهایی که مسئولیت‌‌ناپذیر هستند، بخواهند در صدر باشند مسئولیت اجتماعی رخ نمی‌‌دهد.

وی با اشاره به امر به معروف و نهی از منکر ابراز داشت: ضعیف‌‌‌ترین فرد جامعه باید بتواند از بالاترین فرد جامعه مطالبه‌‌گری کند. خبرنگاری که وضعیت جامعه را تشریح می‌‌کند، به دادگاه می‌‌خوانیم و او که خلاف کرده را کار نداریم. ‌‌اگر ظریف می‌‌گوید پولشویی است به جای اینکه تشویق شود استیضاح می‌‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز