خبرگزاری کار ایران

حسینی در گفت‌وگو با ایلنا:

نمایش‌های تبلیغاتی هوک و هیلی، نظر اتحادیه اروپا را درباره برجام تغییر نمی‌دهد/ دولت آمریکا برنامه‌ای برای درگیری نظامی ندارد

asdasd
کد خبر : ۶۹۷۵۹۰

یک تحلیلگر ارشد مسائل آمریکا گفت: آمریکا با برگزاری نمایش‌هایی علیه ایران فشارها را از ولیعهد عربستان منحرف کرده و متوجه ایران کرده تا استدلال کنند که برای مقابله با خطر بزرگتر - که بنا بر ادعای آنها، ایران است -، باید از برخی اشتباهات محمد بن سلمان چشم‌پوشی کرد.

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در واکنش به نمایش تبلیغاتی برایان هوک در روز پنجشنبه گفت: شویی که برایان هوک روز پنجشنبه برگزار کرد، موضوع تازه‌ای نیست و یادآور نمایشی است که سال قبل نیکی هیلی با همین کیفیت برگزار کرد.  

تلاش امریکا برای یافتن توجیه برای خروج از برجام و انحراف از قتا خاشقچی

وی در تشریح دلایل برگزاری این نمایش تبلیغاتی اظهار داشت: آنچه برای ایالات متحده اهمیت دارد این است که توجیهی پیدا کند که چرا خروجش از برجام خارج شده و این تصویر را در میان دیگر کشورها جا بیندازد که ایران علیرغم برجام، همچنان تهدیدی برای امریکا و متحدانش است.

این تحلیلگر ارشد مسائل امریکا با بیان اینکه امریکا از هر ترفندی استفاده می‌کند تا ایران در راس اخبار باشد، تصریح کرد: پس از دستان قتل خاشقچی و مورد اتهام قرار گرفتن محمد بن سلمان در این پرونده، دولت ایالات متحده برای تنبیه دولت عربستان سعودی تحت فشار است. به نظر می‌رسد امریکا با برگزاری شوهای اینچنینی فشارها را از ولیعهد عربستان منحرف کرده و متوجه ایران کرده و استدلال کنند که برای مقابله با خطر بزرگتر - که بنا بر ادعای آنها، ایران است -، از برخی اشتباهات محمد بن سلمان چشم‌پوشی کرد.

ترامپ علاقه‌ای برای ماجراجویی نظامی بدون داشتن چشم‌انداز مشخص ندارد

حسینی در پاسخ به این سوال که رییس گروه اقدام امریکا مدعی شده است که "گزینه استفاده نظامی همچنان روی میز است و در صورت لزوم بی‌تعلل از آن استفاده می‌کند." آیا تهران و واشنگتن در حال نزدیک شدن به یک جنگ هستند؟ خاطرنشان کرد: تاریخچه به کار بردن عبارت "گزینه‌های روی میز" علیه ایران، مربوط به دولت جرج بوش پسر است و حتی در دولت اوباما نیز علیه ایران به کار گرفته می‌شد. بنابراین با تکرار این عبارت نباید این احساس ایجاد شود که ایران و امریکا به جنگ نظامی نزدیک شده‌اند. دولت ترامپ علیرغم رفتارهای قلدرمابانه‌ای که دارد، علاقه‌ای برای ماجراجویی نظامی بدون داشتن یک چشم‌انداز مشخص ندارد. 

وی ترامپ را از بزرگترین منتقدان لشکرکشی‌های امریکا به خاورمیانه طی دو دهه گذشته دانست و ابراز داشت: به نظر نمی‌رسد ترامپ که خود منتقد لشکرکشی‌های نظامی است، اقدام به جنگ نظامی بدون چشم‌انداز مشخص و بدون حمایت جهانی کند. تکرار این عبارت به عنوان یک کلیشه برای امریکایی‌ها جاافتاده و آنها خود را ملزم به کار بردن این عبارت علیه ایران می‌دانند. 

دولت امریکا برنامه‌ای برای درگیری نظامی با ایران ندارد

این کارشناس ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک افزود: البته سخنان من به معنای این نیست که وقوع جنگ براساس اشتباه، سوتفاهم و اتفاق نیست. هر لحظه ممکن است جنگی ناخواسته رخ دهد ولی جنگ با ایران در اولویت دولت ایالات متحده نیست و دولت امریکا برنامه‌ای برای درگیری نظامی با ایران ندارد. 

حسینی در پاسخ به این سوال که شوی تبلیغاتی برایان هوک تا چه اندازه می‌تواند موجب همراه‌سازی اروپا شود؟ بیان کرد: اروپایی‌ها بخشی از نگرانی‌های امریکا در مورد آنچه که سیاست‌های منطقه‌ای و توان موشکی ایران می‌گویند، دارند و آنها هم ادعای ارسال تسلیحات به لبنان، سوریه، یمن و عراق را هم می‌کنند ولی بی‌تردید دید آنها به ایران نسبت به امریکا واقع‌بینانه‌تر است و می‌دانند عربستان اقدامات ویرانگری در یمن انجام داده است و طرف‌های مورد حمایت سعودی در سوریه چه جنایت‌هایی انجام داده‌اند. 

وی اضافه کرد: از دید اروپایی‌ها، ایران خطر جدی برای اروپا نیست بلکه عربستان سعودی نقش بزرگ‌تری در فجایع خاورمیانه دارد. بنابراین فکر نمی‌کنم شوهای تبلیغاتی هوک و هیلی، نظر اتحادیه اروپا را درباره کلیت آنچه که درباره برجام و خاورمیانه در حال رخ دادن است، تغییر دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز