خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع:

به تحریم‌ها به عنوان یک موتور محرک می‌نگریم

asdasd
کد خبر : ۶۹۷۱۹۹

امیر بنی طرفی رئیس سازمان هوائی نیروهای مسلح به بهانه افتتاح دهمین نمایشگاه هوائی (ایرشو) کشور با شرکت در گفت‌وگوی خبری شبکه دوم سیما توانمندی‌ها و آخرین پیشرفت‌های صنعت هوائی را بیان کرد.

به گزارش ایلنا، در ذیل متن کامل این گفتگو را میخوانید:

سؤال: جنگنده کوثر در حوزه پروازی در چه شرایطی قرار دارد؟

هواپیمای بومی کوثر کارهای آزمایشی‌اش تمام شده و خط تولید این هواپیما هم اکنون شروع به تولید کرده که شما تصاویرش را دیدید.

سؤال: پس تمام آزمایش‌های عملیاتی را انجام داده‌اید؟

بله آزمایش‌هایش انجام‌شده و تحویل نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گردید خط تولید را هم با حضور وزیر محترم دفاع و فرمانده محترم ارتش رونمایی کردیم و هواپیما هم‌اکنون در حال تولید است انشا الله در آینده نزدیک این هواپیما به زنجیره تولید خواهد رسید  و به تعداد مورد نیاز تحویل ارتش جمهوری اسلامی ایران خواهیم داد .

سؤال: آیا می توان گفت ما به توانایی ساخت هواپیمای بومی دست پیداکرده‌ایم؟

بله شما میدانید که هواپیما ده‌ها و یا صدها فناوری مختلف دارد در حوزه‌های مختلف اویونیک، سلاح ، موتور، بدنه اقلام مختلفی که در هواپیما هست همه این‌ها به شکر خدا در داخل کشور بومی‌شده و در داخل کشور در حال تولید است و ما از این مرحله عبور کردیم.

سؤال: امیر! یک شبهه‌ای یا موضوعی در رابطه با رونمایی از جنگنده کوثر مطرح شد و در برخی محافل اعلام شد این هواپیمایی که ساخته‌شده کپی جنگنده قدیمی اف ۵ هست، تفاوت‌های این دو جنگنده را می‌شود برای ما بگویید؟

این هواپیما با هواپیمای قدیمی بسیار متفاوت است، این هواپیما به خصوص در بحث اویونیک دو نسل ارتقا پیدا کرده است. یک اویونیک جدید در این هواپیما به کار رفته که بسیار متفاوت است ، رادارش کاملاً  متفاوت  وجدید است. تسلیحاتی که حمل می‌کند اعم از موشک‌های هوا به هوا موشک‌های هوا به زمین متفاوت است تجهیزاتی که در این هواپیما استفاده‌شده تجهیزات  بومی است، وابستگی به کشورهای سازنده هواپیما نداریم، یک هواپیمایی است که در اختیار خودمان است و البته ما ارتقاهای بیشتری هم روی این هواپیما خواهیم داد و به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تقدیم می‌کنیم.

سؤال: با این وجود خودکفایی در این عرصه ما را به مرحله‌ای رسانده که با توجه به نیازهای داخلی خودمان هر تغییری را می توانیم روی هواپیما انجام دهیم و نیازی به مستشار یا همکار خارجی نداریم؟

بله به هیچ عنوان نیازی به مستشار خارجی نداریم، ارتقای این هواپیما را به راحتی انجام می‌دهیم و از دستاوردهای این هواپیما که در شرکت‌های دانش بنیان و در دانشگاه های ایران ایجاد شد روی سایر هواپیماها استفاده می‌کنیم و بزرگ‌ترین سرمایه‌ای که از طراحی ، ساخت و تولید این هواپیما ایجاد شد وجود شرکت‌های دانش‌بنیانی هستند که سرمایه‌هایی برای طراحی‌های جدید هستند و در ارتقای سایر هواپیماها روی اینها حساب می‌کنیم و پشت‌گرمی ما به همین شرکت‌های دانش‌بنیانی است که در عرصه صنعت هوایی و هوانوردی کشور پشتوانه محکمی برای انجام کارهای ما هستند؛ دانشمندان جوانی که در اقصا نقاط کشور مشغول به‌کار هستند و ما به آنها مراجعه می‌کنیم و آنها به‌راحتی نیازهای ما را جواب پاسخ داده‌اند؛ این پشتوانه اصلی صنعت هوایی است و مصداق عینی این بالندگی و نمونه و نتیجه  اولیه این تلاش‌ها تولید هواپیمای کوثر است؛ انشا الله سایر هواپیماها را شما مشاهده خواهید کرد.

سؤال: در اواخر مردادماه در روز رونمائی جنگنده کوثر رئیس‌جمهور محترم بیانی داشتند که بخش خصوصی به‌صورت رقابتی در این عرصه به‌کار گرفته شود، آیا برنامه‌ریزی در این خصوص داشته‌اید؟و یا کاری که عملیاتی شده انجام‌شده است ؟

در بحث شرکت‌های خصوصی چه در زمینه طراحی هواپیما و چه در زمینه ساخت، چه در زمینه ارتقاء، همین طور که عرض کردم، رئیس‌جمهور محترم هم اشاره کردند ما در کارهای مختلف از همه شرکت‌ها داریم استفاده می‌کنیم و به شکر خدا همه شرکت‌ها هم با یک آرامش خاطری در این موضوع وارد شدند و هم‌اکنون در حال فعالیت هستند.

به واقع ما از سرریز توانمندی‌ها و دانش کسب‌شده در حوزه نظامی در حوزه غیرنظامی هم با استفاده از توان شرکت‌های خصوصی در حال بهره‌برداری هستیم. نمونه‌های بارز آن در نمایشگاه هوایی کیش که امروز روز دومش بود و دو روز دیگر هم برگزار خواهد شد به نمایش گذاشته شد. حضور شرکت‌های خصوصی در حوزه هواپیمایی، بالگردی و پهپادی در کنار ظرفیت‌هایی که وزارت دفاع برای رفع  نیازهای هوانوردی غیرنظامی فراهم آورده  پررنگ است. ما در همین نمایشگاه در حوزه‌های غیرنظامی از سرریز توانمندی‌های  نظامی  و دفاعی، ۴ رونمایی هم داشتیم و در رسانه‌ها هم منعکس شد نمونه آن ساخت کیت اورژانس برای بالگردها است که مورد نیاز سازمان هلال‌احمر و سازمان اورژانس کشور است و کلیه بالگردها را با این کیت

می توان تجهیز کرد؛ دیگری رفع یکی از نیازهای هواپیماهای مسافربری است که مشکلاتی داشت که بعد برطرف شد. موتور یکی از هواپیماهای غیرنظامی ما دچار مشکلاتی بود که آن را هم با توجه به توانمندی‌های وزارت دفاع در حوزه صنعت هوایی برطرف کردیم؛ همه این‌ها زیر نظر سازمان هواپیمایی کشور و با رعایت مقررات ایکائو انجام شد، البته با استفاده از توانمندی شرکت‌های خصوصی، این کار مکرر ادامه دارد؛ یک چشم‌اندازی را برای برنامه بلندمدت طراحی کرده‌ایم و در حال اجرا هستیم، چه در حوزه طراحی هواپیما چه در حوزه طراحی بالگرد چه در حوزه طراحی موتور. مصادیقی که شما  می‌بینید، مصادیقی است که یک‌به‌یک در حال رونمایی هستند؛ در همین راستا برنامه بلندمدتی در حوزه نظامی و غیرنظامی ترسیم‌شده است و آن استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های نظامی در حوزه غیرنظامی است. بی‌شک صنعت هوایی ما باید بتواند هم در حوزه نظامی و هم در حوزه غیرنظامی نیازهای کشور را برطرف بکند. با استفاده از توانمندی‌های تمام شرکت‌های خصوصی و دانشگاه‌ها و مراکز علمی و صنعتی که به شکر  خدا بر اساس نقشه راهی که مشخص‌شده این کار در حال انجام است .

سؤال: یعنی این فضایی که ایجادشده برای بخش خصوصی آن‌قدر جذاب هست که ورود بکند و یک رقابتی را بین شان  ایجاد بکنید ؟

بله! در واقع همین طور است. همه عزیزانمان در بخش خصوصی؛ در همین نمایشگاهی که در جزیره کیش هست، این رقابت بین شرکت های خصوصی دیده می شود، آنها از ما  جلوتر هستند. من از همین جا لازم میدانم که عذر خواهی کنم از بخش خصوصی که این همه ما کار به آنها دادیم و آنها هم با اشتیاق در حال انجام هستند اما ما به لحاظ مالی یک مقداری نتوانسته ایم حمایتشان بکنیم، پشتیبانی بکنیم و کمکشان کنیم، همین جا از همه آنها عذر خواهی میکنم و واقعا دستشان را میبوسم که آنقدر با صداقت همه حمایتشان را از صنعت هوایی کشور و از این صنعت پیچیده دارند انجام می دهند. در واقع جوانانی که فارق التحصیل از دانشگاه های ما هستند و علاقه مند به انجام کارهای هایتک دارند، همه آنها پای کار هستند و تمام موفقیت هایی که شما دیدید و در آینده خواهید دید به خاطر تلاش این عزیزان در شرکت های دانش بنیان هست. آنها از ما خیلی جلوترند، ما از آن ها مقداری عقب تر هستیم که ان شالله ما هم به سرعت به آنها برسیم، جوانان واقعا به ما انرژی میدهند، انشاء الله ما مدیران هم در صنعت هوایی کشور بتوانیم آنطور که باید و شاید از آن ها حمایت کنیم و بتوانیم مشکلاتشان را برطرف کنیم.

سوال: فناوری های هوافضایی چطور میتواند بر دیگر صنایع اثر گذار باشد ؟

صنعت هوافضا یک صنعت مادر است. در صنعت هوایی و در صنعت فضایی زمان برایمان بسیار مطرح است، کوچک بودن اجزا بسیار برای ما مطرح است، استاندارد های بسیار سختگیرانه در صنعت هوایی بسیار مطرح است، بنابراین کاری که عزیزان ما در شرکت های مختلف با توجه به این استاندارد ها انجام می دهند، یک کار بسیار دقیق و حساس است. سرریز این صنعت در تمام صنایع کشور اعم از صنایع پلیمر، صنایع الکترونیک اعم از صنایع تشخیص مواد ریخته گری ها و غیره بسیار موثر است و در همه جهان هم همین است، به دلیل این که صنعت هوایی یک صنعت هایتک هست؛  شما می دانید که دروس مختلف دانشگاهها ی صنعتی از مدل علمی صنعت هوایی تدریس میشود و نهایتا وقتی فارق التحصیل میشوند و مشغول به کارمیشوند سر ریز فعالیت های در این صنعت هست، همانطور که عرض کردم سرعت بسیار بالا، زمان بسیار دقیق، حساسیت های بسیار سخت گیرانه برای مسئله استاندارد هوایی مطرح هست، بنابر این سر ریز علوم و فناوری صنعت هوایی در اکثر رشته های فنی و صنعت هوایی اکثر کشور های مختلف در حال استفاده است به همین دلیل هست که صنعت هوایی یک صنعت کار آفرین و پیش رو در صنایع کشور های دنیا است .

سوال: در ایران هم این اتفاق درحال رخ دادن است یا خیر؟

بله! در ایران بسیاری از صنایع و شرکت های دانش بنیانی که برای ما کار می کنند از این علم و فناوری که برای رفع نیازهای ما و سایر فعالیت ها و سایر نیاز هایی که کشور دارد استفاده می کنند که مصادیق فراوان دارد.

سوال: در تحریم ها خیلی تلاش شده بود که جلوی پیشرفت کشور را به خصوص در این حوزه بگیرند ولی ما توانستیم پیشرفت کنیم این چطور اتفاق افتاده ؟

با نگاه به درون، یعنی اقتصاد مقاومتی درون زا، تحریم ها که تازه شروع نشده؛ ما از اوایل انقلاب دچار تحریم هستیم، به خصوص در صنعت دفاعی کشور، به ویژه صنعت هوایی، از همان ابتدا تا حالا که چهار دهه از انقلاب گذشته، ما دچار تحریم بوده ایم. چه کرده ایم تا حالا؟ تا حالا تحریم ها را چگونه تحمل کرده ایم چگونه تحریم ها را کنار زده ایم ؟ بله شما در کلام مقام معظم رهبری هم بارها شنیده اید که اوایل فکر میکردیم این صنعت هوایی ظرف ده روز، ظرف  مدت  یک یا چند ماه از کار می افتد و تمام خواهد شد و دیگر هیچ هواپیمایی پرواز نخواهد کرد؛ چهل سال از آن ماجرا گذشته؛ بله! تحریم ها اذیت کننده است، ولی متوقف کننده نیست، ما به تحریم ها به عنوان یک برکت نگاه میکنیم ما به تحریم ها به عنوان یک موتور محرک نگاه میکنیم و شکر خدا تا حالا فعالیتها و پیشرفتهای زیادی را شاهدش بودیم. دنیا تعجب می کند که ما با همه این تحریمها چگونه به این صنعت پیشرفته و نوین در کشور دست پیدا کرده ایم و روز به روز توسعه می دهیم، چه در صنعت دفاعی و چه در صنایع دیگر. در نانو در سلولهای بنیادی در دارو در صنایع مختلف و به خصوص در صنایع هایتک مثل صنعت هوافضا، موشکی، دریائی.

این روزها روز نیروی دریائی است که شاهد فعالیتها و موفقیتهای بزرگ در حوزه دریائی بودیم؛ در حوزه هوائی شما شاهد بودید که چه فعالیتهائی انجام شده است، هم اکنون هم نمایشگاهی در کیش در حال برگزاری است که شرکتهای مختلف محصولات خود را به نمایش گذاشته اند و در حوزه پروازی نیز هواپیماهای نیروهای مختلف محصولات خود را به پرواز در آورده اند و همچنین پرواز هواپیماهای مسافربری با همه این مسائلی که با آن روبرو هستیم بدون هیچ مشکلی با رعایت کلیه استانداردها در حال انجام است و همه اینها را از برکت تحریمها می دانیم و ما با این موضوع سالهای سال دست و پنجه نرم کرده ایم و جلوی پیشرفت ما را نگرفته است و هیچ دغدغه ای از این بابت نداریم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز