خبرگزاری کار ایران

پمپئو:

حامیان سیاست اوباما در قبال ایران از قتل خاشقچی علیه ما استفاده می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۶۹۶۹۵۹

وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در مقاله‌ای عربستان را ابزاری قدرتمند برای حفظ ثبات در منطقه دانست و با تکرار اتهامات مقامات کاخ سفید عیله ایران مدعی شد: افرادی که از قتل خاشقچی مانند چماق علیه سیاست ترامپ و عربستان سعودی استفاده می‌کنند، همان افرادی هستند که از سیاست باراک اوباما در رابطه ایران حمایت می‌کنند؟»

به گزارش ایلنا به نقل از العربیه، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، مدعی شد که پادشاهی عربستان سعودی ابزاری قدرتمند برای  ایجاد ثبات در خاورمیانه است.

پومپئو در روز سه‌شنبه در مقاله‌ای که در روزنامه وال‌استریت ژورنال نوشت، مدعی شد که عربستان سعودی در تلاش است تا دموکراسی شکننده عراق را حفظ کرده و بغداد را به منافع غرب، نه منافع تهران نزدیک کند.

وزیر امور خارجه ایالات متحده بر نقش عربستان سعودی در خاورمیانه و ایجاد ثبات در منطقه تأکید کرد و در ادعایی مضحک گفت: پادشاهی عربستان سعودی میلیون‌ها دلار در کنار تلاش‌های ایالات متحده برای مبارزه با داعش و سایر سازمان‌های تروریستی هزینه می‌کند.

پومپئو با اشاره به قیمت نفت گفت: تولید نفت عربستان سعودی و ثبات اقتصادی آن، کلید رونق منطقه‌ای و امنیت انرژی جهان است.

وزیر امور خارجه آمریکا از کسانی که از «قتل خاشقچی» برای انگیزه‌های پنهان خود استفاده می‌کنند، انتقاد کرد و گفت: «آیا این موضوع تصادفی است که افرادی که از قتل خاشقچی مانند چماق  علیه سیاست ترامپ و عربستان سعودی استفاده می‌کنند، همان افرادی هستند که از سیاست باراک اوباما در رابطه  ایران حمایت می‌کنند؟»

پومپئو موضع دولت آمریکا را مبنی بر اینکه  گفته می‌شود ۲۱ تن از مظنونان عربستان سعودی در این جریان  از ورود به ایالات متحده محروم شده و ویزایشان باطل شده است را تأیید کرد.

وی افزود: «دولت ترامپ تنها در صورتی که واقعیت‌های بیشتری درباره قتل خاشقچی  روشن شود، اقدامات سختگیرانه بیشتری را در نظر خواهد گرفت. ما قتل خاشقجی را تایید نمی‌کنیم، اما عربستان نیرویی قدرتمند در خاورمیانه است.»

پمپئو با تکرار اتهامات بی‌اساس خود مدعی شد که ایالات متحده آمریکا و عربستان هر دو، ایران را یک تهدید بزرگ می‌دانند.

وی با بیان اینکه ایران مدرن امروز هدفش گسترش انقلاب اسلامی از تهران به دمشق است تا اسرائیل را نابود کند، مدعی شد: «ایران قوی‌تر می‌تواند مرگ و تخریب بیشتری را در خاورمیانه ایجاد کند که این اتفاق  منجر به رقابت در زمینه تسلیحات هسته‌ای، تهدید مسیرهای تجاری و ترویج تروریسم در سراسر جهان می‌شود.»

وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد: «یکی از اولین اقدامات محمد بن سلمان به عنوان شاهزاده سعودی سعودی، تلاش برای ریشه‌کن کردن نفوذ بی‌ثبات‌کننده ایران در یمن بود؛ جایی که نیروهای انصارالله تحت حمایت تهران در سال ۲۰۱۵ قدرت را به دست گرفتند.»

پومپئو با اشاره به اینکه تهران می خواهد یک نهاد شبیه حزب الله را در شبه جزیره عربستان ایجاد کند، مدعی شد: این یک گروه شبه نظامی با قدرت سیاسی است که می‌تواند مراکز جمعیتی عربستان را تحت کنترل بگیرد  و با گسترش موشک‌های حزب الله در جنوب لبنان اسرائیل را تهدید می‌کند.

وی در ادامه یاوه‌گویی‌های خود افزود: انصارالله سرزمین عربستان را اشغال کرده‌اند، یک بندر بزرگ را اشغال کرده‌اند و با کمک ایران، موشک‌های بالستیک خود را ارتقا داده‌اند تا بتوانند در فرودگاه بین‌المللی ریاض که ده‌ها هزار آمریکایی از طریق آن مسافرت می‌کنند، عملیات تروریستی صورت دهد، تهران هیچ علاقه واقعی به به راه حل دیپلماتیک برای حل درگیری‌های یمن نشان نداده است.

پومپئو  مدعی شد  که دولت ترامپ اقدامات زیادی را برای کاهش رنج‌های مردم جنگ دیده یمن انجام داده است و گفت: ایالات متحده با افتخار اعلام می‌کند که کمک اضافی برای مردم یمن به مبلغ ۱۳۱ میلیون دلار اختصاص داده است و  کل کمک‌های بشر دوستانه خود  را به بیش از ۶۹۷ میلیون دلار افزایش میدهد.

وی ادعا کرد: ایران هیچ علاقه‌ای به کاهش درد و رنج  مردم یمن ندارد. پادشاهی عربستان سعودی میلیاردها دلار برای رفع درد و رنج در یمن سرمایه‌گذاری کرده است. اما این میزان در مورد ایران صفر است و این یعنی ایران در این زمینه سرمایه‌گذاری نکرده است.

پومپئو در ادامه اضافه کرد: ترک عربستان سعودی و یا کاهش روابط با این کشور هیچ کمکی به اینکه ریاض  وارد مسیر بهتری شود، نخواهد کرد. چرا که برای تأمین آزادی‌هایی که آمریکا و  ترامپ همواره دنبال آن هستند کار زیادی باید انجام شود با این حال، شاهزاده عربستان کشور را در جهت اصلاح‌طلبانه‌ای قرار داده است، کارهایی از قبیل اجازه دادن به زنان برای رانندگی و شرکت در مراسم‌های ورزشی، و ... و این به معنی بازگشت به اسلام معتدل است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز