خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در اجلاس بین‌المللی تعاونی‌های آسیا و اقیانوسیه:

باید برای ساماندهی کولبران تعاونی درست کنیم/ درخصوص فرهنگ تعاون باید بیشتر کار شود

asdasd
کد خبر : ۶۹۶۷۸۶

رئیس قوه مقننه گفت: باید تعاونی درست کرد و کولبران را ساماندهی کرد تا جنس‌های مورد نیاز وارد و کالاهای ما صادر شود. اگر این بخش ساماندهی شود، من قول می‌دهم حتما کمک‌تان کنم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، علی لاریجانی صبح امروز در مراسم سیزدهمین اجلاس بین‌المللی تعاونی‌های آسیا و اقیانوسیه گفت: : زمانی که قانون اساسی کشور تنظیم می‌شد تاکید مهمی بر روی نقش تعاون در اقتصاد وجود داشت و تفکر بر این بود که تعاون سهم عمده‌ای از اقتصاد کشور را داشته باشد. با توجه به ظرفیت‌های خوبی که در اقتصاد کشور وجود دارد این شد با تجمیع آنها شرایط خوبی برای تعاون به وجود آمد. سیاست‌های مختلفی در کشور در حوزه تعاون تدوین شده است. در واقع، در زمینه تدوین اسنادی که برای رشد تعاون تهیه می‌شود، کاستی‌ای وجود ندارد. در سیاست‌های اصل ۴۴ تعبیه شده است که ۲۵ درصد اقتصاد کشور متعلق به تعاونی‌ها باشد که بی‌سابقه است.

وی ادامه داد: در سندی که برای تعاون اندیشیده شده، اهداف کمی و کیفی خوبی در نظر گرفته شده است. در قانون برنامه ششم به موضوع تعاون پرداخته شده است. اتاق تعاون برای پیگیری بخش تعاون در نظر گرفته شده است و در حدی است گفته‌ایم نمایندگان اتاق تعاون در کنار نماینده دولت در همه کمیسیون‌ها شرکت کنند و نظرات‌ خودشان را می‌دهند تا در هنگام تصمیم‌گیری برای بخش‌های اقتصادی نظر بدهند.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه در نظر گرفته‌ایم نماینده اتاق تعاون حتی در صحن مجلس در کنار نماینده دولت نظر بدهد، اظهار داشت: فراکسیون بزرگی درخصوص تعاون در مجلس شکل گرفته است که ۱۵۰ عضو دارد. اینها نشان می‌دهد توجه به مسئله تعاون در قانون اساسی، سیاستگذاری و ساختارهایی که از بخش تعاون حمایت کند، مهیا است ولی در واقعیت اقتصادی کشور تعاون به جایگاه مطلوب رسیده است؟ خیر؛ اینگونه نیست و باید کار شود تا جایگاهی که در اسناد برای تعاون در نظر گرفته‌ایم، برسد.

لاریجانی با تاکید بر حمایت مجلس و فراکسیون تعاون از تعاونی‌ها تصریح کرد: در دولت نیز نظر مثبتی به این بخش وجود دارد. از نظر فرهنگی باید درخصوص فرهنگ تعاون بیشتر کار کرد و زمینه همکاری مشترک را در جامعه تبیین کرد. این یک ضعف در کشور ماست. باید پیشنهاداتی را تدوین کنید و فرهنگ و فواید آن گفته شود. صرف توصیه کفایت نمی‌کند و باید نمونه‌های موفق را معرفی کنید.

وی با بیان اینکه کشور ما نیروی جوان برای اشتغال دارد و باید بدانند در چه زمینه‌های جنس اشتغال و همکاری وجود دارد، خاطرنشان کرد: رسانه‌های گروهی باید به شما هم کمک کنند. البته این مسئله یک روزه حل نمی‌شود و نیازمند کار مستمر است. برخی از این تعاونی‌ها، به دلیل رعایت نکردن چارجوب‌های علمی موفق نبودند که مقداری اثر معکوس در افکارعمومی گذاشت.

وی با تاکید بر اینکه باید فهم شود علت عدم توفیق عدم رعایت استانداردها است، ابراز داشت: در ایران تعاونی‌های موفق داریم زیرا به شکل روشمند و استاندارد عمل کرده‌اند. تا در بطن مردم، نگاه‌ها را اصلاح نکنیم با این امکانات مالی مشکل حل نمی‌شود.

رئیس مجلس با بیان اینکه تعاونی‌های مصرف و روستایی خوب عمل کردند و جمعیت زیادی را به هم پیوسته‌اند، عنوان کرد: ما در برخی زمینه‌ها در ابتدای کار هستیم. یکی از این زمینه‌ها، حوزه تولید صنعتی و کشاورزی است. باید در این بخش‌ها اهتمام بیشتری شود و معرفی بیشتر صورت گیرد و آموزش لازم داده شود. یکی از مسائل از هم پاشیدن تعاونی‌ها، عدم آموزش کافی است.

لاریجانی یکی از مشکلات کشاورزی را خرد شدن اراضی دانست و یادآور شد: یکی از مدل‌هایی که می‌تواند موثر باشد این است که با ایجاد تعاونی‌ها زمین‌های بزرگ را توسعه دهیم تا بهره‌وری زیادی داشته باشیم. ما در قانون تاکید کرده‌ایم که از خرد شدن زمین‌ها جلوگیری شود. یک نوع شبه تعاونی می‌تواند موجب همکاری‌های زمین‌های خرد با یکدیگر شود.

وی با اشاره به حوزه تکنولوژی‌های نو مانند های‌تک و آی‌سی‌تی بیان کرد: فناوری‌های نو بخشی است که قدرت اقتصادی زیادی خلق می‌کند و نیروی جوان ما استعداد زیادی در این زمینه‌ها دارند. با توجه به اینکه در قانون برنامه یک رشد سنگینی برای این بخش در نظر گرفته‌ایم، تعاونی‌ها در این بخش می‌توانند رشد کنند. می‌تواند یک مدل، شرکت‌های دانش‌بیان باشند و یک مدل هم می‌تواند تعاونی‌ها باشند.

رئیس قوه مقننه به مسئله کولبری نیز اشاره کرد و گفت: یکی از معضلات، جنس‌های کاری‌هایی است که در تبادلات با کشورهای مختلف وجود دارد که چندان مفید نیست مانند کولبری. باید تعاونی درست کرد و کولبران را ساماندهی کرد تا جنس‌های مورد نیاز وارد و کالاهای ما صادر شود. اگر این بخش ساماندهی شود، من قول می‌دهم حتما کمک‌تان کنم.

لاریجانی ادامه داد: در حوزه ساختمان، تعاونی زیاد تشکیل شده است و در این بخش هم قسمت‌هایی ناموفق بودند. باید کالبد شکافی شود چرا موفق نیستند. کسانی که عضو این تعاونی می‌شدند، دوست داشتند موفق شوند. من فکر می‌کنم یک دلیل عدم رعایت استانداردها هست. لازم نیست هر کسی که عضو این تعاونی می‌شود خود وارد کار شود. باید آنها از افراد توانمند استفاده کرده و حسابرسی‌های دقیق داشته باشند.

لاریجانی در رابطه با نقش رسانه‌ها در پیشبرد اهداف تعاونی‌ها خاطرنشان کرد: رسانه‌ها هم باید در این زمینه کمک کنند تا اهداف تعاونی‌ها بیش از پیش نمود پیدا کرده و کار تعاون به صورت مستمر پیش برود. برخی تعاونی‌ها به خاطر عدم رعایت قواعد علمی موفق نبودند و اثر معکوس داشتند که به خاطر رعایت نکردن استانداردهای دقیق بود.

رئیس مجلس با اشاره به بالا بودن آمار تعاونی‌های ساختمان و عدم موفقیت این تعاونی‌ها گفت: در حوزه ساختمان تعاونی‌های زیادی داریم که ناموفق بوده‌آند و باید به آنها پرداخته شود بسیار از افرادی که در این تعاونی‌ها عضو می‌شوند با مشکل مواجه می‌شوند که به خاطر نبودن استانداردهای مربوطه است. این افراد باید بدانند نیازی نیست اعضای هر تعاونی در ساخت و سازها هم دخالت داشته باشد و اغلب این تعاونی‌ها به خاطر اختلاف از هم پاشیده می‌شود.

وی افزود: باید برای این تعاونی‌ها یک سازوکار کامل ایجاد شود تا بدانند به چه صورت باید کار کنند و اوضاع را شفاف‌سازی کنند. با توجه به شرایط فعلی کشور نیاز به ساختمان و تاکید بر رشد این بخش توسط رئیس جمهور بخش تعاون باید با یک سازوکار دقیق‌تر وارد این بخش شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم ساماندهی بخش بافت فرسوده عنوان کرد: در زمینه بافت فرسوده باید تدابیری در دولت اندیشیده شود اما یکی از راهکارهای خوب این است که افرادی که در این بخش هستند عضو یک تعاون واحد شوند و مشارکتی اوضاع منطقه را درست کنند. اتاق تعاون باید از تئوری دولت برای بافت فرسوده استفاده کند تا بتواند مشکل بخش فرسوده را حل کند. ما نیاز داریم که بخش تعاون فعال‌تر شود در این زمینه دولت و مجلس هم کمک خواهند کرد.

لاریجانی گفت: ما سازمان تعاونی‌های بزرگی داریم که کار توزیع انجام می‌دهند و باید گسترده‌تر شوند باید خلاها را جبران کرد در شرایط فعلی وضعیت به نحوی است که اگر خوب فکر شود و طراحی خوبی برای بخش تعاون انجام شود این بخش به سهم ۲۵ درصد از اقتصاد می‌رسد. استفاده از تجربیات سایر کشورها مفید است برخی کشورها بیش از صد سال است در بخش تعاون بودند و تجربیاتی دارند که باید دیده شود و در کشور بومی‌سازی شود امیدواریم در آینده هم شاهد پیشرفت بیشتر بخش تعاون باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز