خبرگزاری کار ایران

رویترز گزارش داد؛

جوانان ایرانی متقاضی تحصیل در آمریکا مدت‌ها در انتظار صدور ویزا/ افزایش ایرانی‌های حاضر در دانشگاه‌های اروپایی

asdasd
کد خبر : ۶۹۵۹۵۹

تعداد زیادی از جوانان تحصیلکرده ایرانی با وجود اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آمریکایی مدت‌ها در انتظار صدور ویزای تحصیلی می‌مانند.

به گزارش ایلنا، رویترز در گزارشی با اشاره به محدودیت دانشجویان ایران برای تحصیل در آمریکا نوشت: تعداد زیادی از جوانان تحصیلکرده ایرانی با وجود اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آمریکایی مدت‌ها در انتظار صدور ویزای تحصیلی می‌مانند.

«مانی رضایی» با اخذ پذیرش از  چهار دانشگاه آمریکایی، کار خود را در  یک شرکت وابسته به شرکت زیمنس در سال گذشته ترک کرد تا به همراه نامزدش بتواند در ایالات متحده تحصیل کند.

به طور معمول برای گرفتن ویزای دانشجویی ایالات متحده زمان زیادی لازم نیست، اما بعد از ۱۶ ماه او هنوز منتظر است. عدم اطمینان به آینده و کمبود کار موجب شده تا این مهاجرت‌ها افزایش یابد و شاهد جدایی برخی زوج‌ها باشیم.

«مانی رضایی» که مدرک کارشناسی ارشد مهندسی برق دارد، در این رابطه گفت: من دچار افسردگی شدم. احساس می‌کنم زندگی توخالی و بی فایده است.

وی در نهایت رویای تحصیل در آمریکا را فراموش کرده و پذیرش یک دانشگاه اروپایی را گرفت.

هزاران ایرانی هر سال برای تحصیل به ایالات متحده مهاجرت می‌کنند. تحصیل، یکی از معدود دروازه‌هایی است که از زمانیکه روابط دیپلماتیک بین دو کشور از سال ۱۹۸۰ بسته شد، همچنان از بین نرفته است.

دانشجویان  ایرانی از ممنوعیت‌های مهاجرتی که در ابتدا توسط دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷ اعلام شده بود، معاف هستند. داده‌های موسسه آموزش بین‌المللی که آمار دانشجویان خارجی را در ایالات متحده را بررسی می‌کند، نشان می‌دهد که تعداد ایرانیانی که در این کشور تحصیل می‌کنند، در دهه‌های گذشته، حدود ۱۲ هزار و ۸۰۰ نفر بوده است. اما نشانه‌هایی وجود دارد که این تعداد در حال کاهش  است.

داده‌های وزارت امور خارجه نشان می دهد که از ماه مارس تا اکتبر، تعداد ویزای دانشجویی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به میزان ۲۳ درصد کاهش یافته است. تعداد کل ویزای دانشجویان ایرانی و وابستگان آنها به سه سال گذشته کاهش یافته است. این در حالیست که تعدادی از دانشگاه‌های اروپایی گفتند تعداد ایرانیانی که در آنجا تحصیل می‌کنند، افزایش یافته است.

رویترز درباره بیش از بیست مورد ایرانی را گزارش داده است که درخواست ویزا دانشجویی آنها برای آمریکا  به تاخیر افتاده است. مقامات وزارت امور خارجه در مورد چنین تاخیری گفتند: امنیت مهمترین اولویت است.

ترامپ امسال  برای جلوگیری از برنامه هسته‌ای ایران، از برجام خارج شد و تحریم‌های جدیدی را علیه تهران اعمال کرد که نشان دهنده  قطع ارتباط بین واشنگتن و تهران و یک مرحله جدید از رویارویی است.

وزارت امور خارجه تعداد درخواست‌های ویزا را منتشر نمی‌کند و این کار را برای ارزیابی میزان کاهش تعداد ویزاهای تحصیلی اعطا شده به ایرانی‌ها و اینکه چه تعداد از ایرانی‌ها تقاضای ویزا دارند، دشوار می‌کند.

دانشگاه‌های آمریکایی از شهرت زیادی در ایران برخوردار هستند، دوازده ایرانی که متقاضی تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا هستند به خبرگزاری رویترز گزارش دادند که درخواست‌هایشان برای ویزا برای دوره‌های طولانی در مرحله کار اداری قرار گرفته است.

رجینا هنری، مسئول هماهنگ‌کننده مهاجرت در دفتر دانشجویان بین‌المللی OSU، گفت که ما دائما در تلاشیم تا مکانیزم‌هایی برای بهبود پروسه‌های غربالگری و حمایت از مسافرت و مهاجرت قانونی به ایالات متحده در حین محافظت از شهروندان ایالات متحده را پیدا کنیم.

واشنگتن برای سالها محدودیت‌هایی برای دانشجویان ایرانی گذاشته است،  قانون ۲۰۱۲ که توسط رئیس‌جمهور پیشین آمریکا باراک اوباما امضا شد، صدور ویزا برای ایرانیانی که برای تحصیل در رشته‌هایی در زمینه  انرژی علم هسته‌ای یا مهندسی هسته‌ای درخواست ویزا می‌کنند را ممنوع کرد. با این حال، در سال‌های تحصیلی پس از آن شاهد افزایش ۱۷ درصدی تعداد دانشجویان ایرانی در ایالات متحده بودیم.

طبق آمار دانشگاه‌های هلند ۸۲ دانشجوی  ایرانی را در سال ۲۰۱۷ پذیرفتند، دانشگاه لویدویگ ماکسیمیلیان آلمان در مونیخ گفته است که ۲۰ ایرانی در سال جاری در این دانشگاه ثبت نام کرده‌اند.

دانشگاه اوپسالا در سوئد اعلام کرده که ۱۳۵ نفر از ایرانیان در سال ۲۰۱۸ در مقایسه با سال ۲۰۱۶ وارد این دانشگاه شدند و دانشگاه هومبولت برلین و دانشگاه ایبرهارد کارل در آلمان هم گفتند که تعداد پذیرش ایرانی‌ها افزایش یافته است.

بعضی از افراد هنوز منتظر تحصیل در آمریکا هستند؛ عباس، ساکن تهران در یک  دانشگاه آمریکایی پذیرفته شده ولی از  سال گذشته برای ویزای ایالات متحده درخواست کرده و هنوز در انتظار است.

یک فرد ناشناس  ۳۱ساله در گفت‌و‌گویی تلفنی گفت: دو سال از تحصیلم را با این وقفه در صدور ویزا از دست داده‌ام، او نام کامل خود را به خاطر ترس از این که نظراتش ممکن است بر درخواست او تأثیر بگذارد، افشا نکرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز