خبرگزاری کار ایران

در نامه‌ای به رئیس صداوسیما مطرح شد؛

انتقاد رئیس جمعیت اسلامی وکلای دادگستری ایران به مطالب مطرح شده در برنامه پایش

asdasd
کد خبر : ۶۹۴۶۰۶

رئیس جمعیت اسلامی وکلای دادگستری ایران (جاودان) در نامه‌ای به رئیس صداوسیما نسبت به مطالب مطرح شده در برنامه پایش انتقاد کرد.

به گزارش ایلنا، متن این به شرح زیر است: 

جناب آقای دکتر عسگری

ریاست محترم سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران

با سلام و با تبریک سالروز ولادت پیامبر نور و رحمت، رسول گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) و خلف صالحش امام العارفین امام صادق (ع) و همچنین فرا رسیدن هفته وحدت احتراما به استحضار عالی می‌رساند در برنامه این هفته پایش مورخ ٢٧ آبان ٩٧ که ابتدا به بهانه پیگیری خبری مبنی بر اعطای پروانه وکالت به یکی از کارمندان مجلس کلید خورد به طرح موضوعاتی با مهمان برنامه پرداخته شد که در جای جای آن به انحای مختلف نسبت به جایگاه ریاست کانون وکلای مرکز (که جنبه هویتی و نمادین برای وکلای محترم سراسر کشور دارند و قانوناً هم شأن دادستان کل کشور هستند)، همچنین علیه نهاد کانون وکلا و همکاران محترم وکیل توهین، افترا و نشر اکاذیب روا داشته شد! به نحوی که با پخش گزارش‌‌‌‌های گزینشی و هدایت شده و با طرح موضوعاتی که به طور مهندسی شده و تعمداً ابتر رها می‌شد، جو بدبینی و عدم اعتماد به وکلای دادگستری را در سطح جامعه تزریق می‌‌کرد. 

متاسفانه در چند سال اخیر ترسیم چهره‌ای مخرب از وکیل دادگستری توسط رسانه ملی کشور، موجب تغییر نگاه برخی از مردم گشته و بالنتیجه در مراجعه به وکلا، بجای توقع دفاع قانونی از حق خود و التزام به قانون، انتظار دارند تا در نقش یک رابط وارد عمل شده به ایجاد رابطه ناسالم با قاضی و دیگر متصدیان دخیل در پرونده‌اش بپردازد و وقتی آدرس غلطی دریافت می‌کند، مشکلات را از چشم وکیل می‌‌‌‌بیند.

انتقادهایی نسبت به این برنامه از مجموعه برنامه‌‌‌‌‌های پایش از جهات مختلف مطرح است که می‌توان آنها را در دو بخش شکلی و ماهوی مورد مداقه قرار داد. 

بخش اول نقد شکلی و نوع جبهه‌‌‌‌گیری عوامل فکری برنامه نسبت به جامعه وکلا و نهاد وکالت است و بخش دوم واکاوی و راستی‌‌‌‌آزمایی مطالب و آمار و تحلیل‌های سفسطه‌‌‌مآبانه مهمان (وامانده از آزمون‌های وکالت) برنامه می‌باشد؛ چه اینکه از مقدماتی به نتایجی غیرمرتبط و با سوءنیت خود می‌رسیدند و آنان را همچون کشفیات علمی خوراک روح و روان جامعه می‌کردند.

بخش دوم به لحاظ لزوم طرح مباحث علمی و استدلالی در این مقوله نمی‌‌‌‌‌‌‌گنجد و امیدوار است با دادن فرصت مساوی در برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای تلویزیونی مسائل این بخش طرح و بررسی شود.

در مورد بخش نخست باید از مهمان محترم تشریح این موضوع را خواست که قصور یا تقصیر کانون وکلا و به قول ایشان متولیان وکالت چیست که از بین آن همه مسئول بیکاری جوانان حقوق خوانده، صرفاً اذهان مردم را در ردیابی خاطی به سمت و سوی نهاد وکالت سوق می‌‌‌‌دهند!؟ 

برنامه، چنین باور ناصوابی را در اذهان ایجاد می‌کند که دلیل عدم وجود وکیل در پرونده‌ها کمی تعداد آنهاست، که البته خود علت این معضل را پاسخی غلط دادند و آن را نتیجه سهمیه‌‌‌‌بندی‌‌‌‌ای دانستند که هر سال توسط کمیته‌‌‌ای سه نفره اعمال می‌شود اما نگذاشتند مردم همه جواب غلط آنها را هم بدانند که اتفاقا رئیس هر کانون وکلای استان در بین اعضای این کمیته استانی در اقلیت است و اکثریت با نمایندگان دولت است!

و قس علی هذا که از هر مطلب این برنامه دستمایه‌‌‌‌ای برای هتک حرمت از وکلا ساخت و اذهان عمومی را نسبت به این خادمان نظام و انقلاب که عدالت سرلوحه وجودی آن است، مکدر کرد.

رسانه‌‌‌‌‌‌‌های کشور و به طور خاص رسانه ملی که فراهم‌‌‌‌کننده و الگوساز اصلی ذائقه فکری مردم هستند، رسالت مهمی به دوش دارند و آن ایجاد اعتماد عمومی و وحدت‌‌‌آفرینی بین تمامی ارکان حکومت و مردم و همچنین انعکاس تصویری درست و منصفانه از خادمان به نظام و ملت می‌‌‌باشد و نه اینکه با طرح ادعاهای بی‌‌‌‌اساس به مخالفت علنی با آیه شریفه «وَلَا تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ ۚ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُولَٰئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا » بپردازند!

وچه ناپسند است رسانه ملی کشوری که داعیه قسط و فرهنگ اسلامی دارد، قشر مدافعان حق و داد که بسیاری از مسئولان رده بالای آن از قبل از انقلاب اسلامی به قلم حق‌‌‌جویانه همین قشر دفاع و پشتیبانی شده‌‌‌اند را اینگونه یکجانبه سخره مجری و تهیه‌‌‌کننده‌‌ای کند که برای تکمیل شوی خود از تکه‌‌‌پرانی‌‌‌های کلامی هم کوتاهی نمی‌‌کند!

امید است مسولان دلسوز صداوسیما با درایت و مصلحت‌‌‌اندیشی نسبت به هدایت و تنویر اذهان برخی برنامه‌‌سازان (که جامعه را ملتهب می‌خواهند تا به هر قیمتی مخاطبی جذب کنند) عزم راسخ مبذول دارند و نسبت به سوءنظرها حساس باشند.

همواره آماده تبیین مسائل راجع به وکالت، منتظر دعوت به حضور در برنامه‌‌های آن رسانه فراگیر هستیم.

و من الله التوفیق

محمدرضا کامیار 

رئیس جمعیت اسلامی وکلای دادگستری ایران (جاودان)

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز