خبرگزاری کار ایران

هانت در گفت‌وگو با گاردین مطرح کرد؛

تلاش انگلیس برای پایان تنش میان ایران و عربستان/ هشدار نسبت به وقوع جنگ جهانی در خاورمیانه/ درخواست دیدارم با زاغری پذیرفته نشد

asdasd
کد خبر : ۶۹۳۹۶۹

پس از پایان سفر جرمی هانت به تهران وی نسبت به خطر وقوع جنگ جهانی در منطقه خاورمیانه هشدار داد و گفت: هنوز هم با ایران صحبت می‌کنیم تا ببینیم آیا می‌توان راهی برای پایان تنش بین عربستان و ایران پیدا کرد یا خیر. این همان چیزی است که همه کشورهای دارای نفوذ باید در مورد آن فکر کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از گاردین، «جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلستان پس از بازگشت از سفر یک روزه‌اش به ایران هشدار داد که خاورمیانه بستری است که در آن یک رویداد کوچک می‌تواند منجر به فاجعه‌ای در مقیاس جنگ جهانی اول شود.

هانت که برای نخستین بار به عنوان وزیر خارجه انگلیس پس از خروج امریکا از برجام به تهران سفر کرده بود گفت که پس از گفت‌وگو با جواد ظریف وزیر خارجه ایران، به طور خصوصی با خانواده نازنین زاغری از جمله دختر چهارساله وی گابریلا و برادر زاغری ملاقات کرده است. او همچنین درخواست حضور در زندان و ملاقات با زاغری را داشته که درخواست او پذیرفته نشده است.

هانت با اعلام اینکه امیدوار بوده در این سفر با مقامات قضایی دیدار کند، گفت: همتایانم در وزارت خارجه نمی‌توانستند این درخواست را انجام دهند. قوه قضائیه در ایران مستقل است بنابراین این موضوع خارج از دسترسی کسانی بود که من با آنها صحبت کردم.

وی در بخش دیگری از مصاحبه‌اش با اشاره به اینکه منطقه خاورمیانه یک منطقه پر خطر است، مدعی شد: ما موضوع تحریم‌ها را داریم. رقابت منطقه‌ای بین عربستان و ایران وجود دارد که بسیار خطرناک است هم چنین ضرورت دارد مرزهای اسرائیل به رسمیت شناخته شود. همه اینها را کنار هم بگذارید در این شرایط با چیزی که با آن مواجه می‌شوید خطر جنگ جهانی است. هر رویداد کوچکی می‌تواند زنجیره‌ای از حوادث را با پیامدهای فاجعه بار ایجاد کند.

هانت با تاکید بر ضرورت حفظ نفوذ بریتانیا در خاورمیانه گفت: ما قدرت متوسطی در خاورمیانه نیستیم،  یک بازیگر کلیدی و قابل توجه هستیم.

وی همچنین گفت که او در مورد قرارداد هسته‌ای با رویکرد آمریکا مخالف است و گفت: واشنگتن مجبور است ذهنیت خود را در این باره عوض کند اما این بدان معنا نیست که متحدان آنها باید به طور خودکار ذهنیت  خود را تغییر دهند.

هانت گفت: «هنوز هم با ایران صحبت می‌کنیم تا ببینیم آیا می‌توان راهی برای پایان تنش بین عربستان و ایران پیدا کرد یا خیر. این همان چیزی است که همه کشورهای دارای نفوذ باید در مورد آن فکر کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز