خبرگزاری کار ایران

ساداتیان در گفت‌وگو با ایلنا:

سفر وزیر خارجه انگلیس اقدامی برای حفظ استقلال اروپا در برابر فشار آمریکا / پیش از کناره‌گیری رهبران حامی برجام، سازوکار مالی باید به سرانجام برسد

asdasd
کد خبر : ۶۹۳۰۳۱

کاردار پیشین ایران در انگلیس گفت: شاید بتوان سفر جرمی هانت را واکنشی به فشارهای ایالات متحده و اقدامی برای حفظ استقلال اروپا برای تداوم برجام دانست که اجازه ندهند اتحادیه اروپا در بحث برجام از هم بپاشد؛ چرا که در آستانه خداحافظی خانم مرکل از دنیای سیاست اگر ترزا می نیز تحت فشار کناره گیری کند فشار آوردن به مکرون ساده تر خواهد شد.

سید جلال ساداتیان در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به سفر وزیر امور خارجه انگلیس به ایران برای دیدار با وزیر امورخارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت: باید نخست بدانیم که عمده فشارهای اخیری که به ترزا می و کابینه او در انگلیس وارد می‌شود از ناحیه ایالات متحده است تا بتوانند مقاومت اروپایی‌ها را برای استقلال عمل بشکنند.

وی ادامه داد: اقدامات حمایتی و سیاسی اروپا از توافق هسته‌ای با ایران جلوی چشم همگان است که به اشکال مختلف و در مقاطع زمانی مختلفی اعلام کردند که از حفظ برجام حمایت می‌کنند و شاید برجسته‌ترین اقدام را بتوان بیانیه اتحادیه ۱+۴ در شب قبل از سخنرانی دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد دانست.

ساداتیان افزود: همان شب موگرینی هم در این خصوص صحبت کرد و همچنین حسب شنیده‌ها نام ۱۰۰ شرکت کوچک در اتحادیه اروپا به هیات ایرانی اعلام شد که می‌توانند با تهران همکاری داشته و روزانه حداقل یک میلیون بشکه نفت خریداری کنند. 

کاردار پیشین ایران در انگلیس گفت: حال اگر این بحث صحت داشته باشد، یعنی اروپا علاوه بر حمایت سیاسی، بخشی از راهکار اقتصادی مورد نظر خود را هم پیش پای ایران قرار داده است. البته مساله سازوکار مالی هم همچنان مطرح است که یکی از کشورها باید محور این امر قرار بگیرد و پول فروش نفت ایران در صندوقی ذخیره و برای خریدهای کشور مورد استفاده قرار گیرد. 

 وی ادامه داد: بریتانیا با توجه به وجود موسسات مالی و بانکی متعدد گزینه‌ای مناسب‌تر از سایر کشورها برای این موضوع است اما آمریکا نیز همواره تهدید کرده که هرکشوری بخواهد میزبانی این سازوکار را بپذیرد، تحت فشار و تحریم‌های ایالات متحده قرار می‌گیرد.

ساداتیان افزود: در همین راستا شاید بتوان سفر جرمی هانت را واکنشی به این فشارها و اقدامی برای حفظ استقلال اروپا برای تداوم برجام دانست که اجازه ندهند اتحادیه اروپا در بحث برجام از هم بپاشد؛ چراکه در آستانه خداحافظی مرکل از دنیای سیاست، اگر ترزا می هم تحت فشار کناره‌گیری کند، فشار آوردن به ماکرون هم ساده‌تر خواهد شد. 

این دیپلمات پیشین گفت: بهترین شرایط برای ما این است که تا رهبران حامی برجام در اروپا کنار نرفته‌اند این سازوکار به سرانجام برسد. از همین روی سفر مقامات اروپایی به تهران در این چهارچوب قابل ارزیابی است. 

وی افزود: اروپا اراده سیاسی خود را نشان داده و صریح و علنی هم این اقدام را صورت داده‌اند و بارها و بارها موضع‌گیری کرده‌اند فقط مکانیزم مالی مربوط به این اراده مانده است که باید ببینیم اروپا در عمل  چگونه می‌تواند مشکلات بانکی ایران را مرتفع کند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز