خبرگزاری کار ایران

قمی در گقت‌و‌گو با ایلنا مطرح کرد؛

«ستاد مقابله با تحریم‌» در استان‌ها ایجاد شود/ استانی شدن انتخابات مجلس به نفع کشور است

asdasd
کد خبر : ۶۹۰۵۲۶

یک نماینده مجلس گفت: باید ستاد مرکزی مقابله با تحریم‌ها وجود داشته باشد و دستورات را به استان‌ها و وزارتخانه‌ها بدهند و برای وزارت‌خانه‌های مختلف نسخه بپیچد و راه مشخص کند، همچنین ستاد مرکزی باید به این وزارتخانه‌ها بگوید که اگر خودتان هم نقطه‌نظر و پیشنهادی دارید برای ما ارسال کنید تا تبیین شود.

محمد قمی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا،درباره سازوکارهای مقابله با تحریم‌ها اظهار کرد: امریکا در مساله تحریم‌ها خیلی مصمم است درحالی که بعضی از کشورهای غربی و اروپایی نسبت به این تحریم‌ها حساسیت ندارند و برخی هم با ما همراه هستند، اما برای مقابله با تحریم‌ها باید ستاد مرکزی وجود داشته باشد و خطوط اصلی اقتصاد مقاومتی، تولید داخلی و... را تعیین کرده و استانداران هم ستادی را به این منظور تشکیل دهند تا از سیاست‌های ستاد مرکزی تبعیت کرده و برای مقابله با تحریم‌ها سیاست‌های ستاد مرکزی را اجرا کنند.

وی تصریح کرد: برای پویا بودن این ستاد‌های زیرمجموعه هم باید هرکدام که نقطه نظر و پیشنهادی دارند که برای مقابله با این تحریم‌ها موثر است، این پیشنهادات را به ستاد مرکزی ارائه دهند ولی اینکه هر استان خودش بخواهد به یک شکل برنامه‌ریزی کند موثر نخواهد بود بلکه باید از ستاد مرکزی تبعیت کنند. استان‌های مختلف نمی‌توانند ستاد مخصوص خودشان را داشته باشند.

این نماینده مجلس دهم یادآور شد: باید ستاد مرکزی وجود داشته باشد و دستورات را به استان‌ها و وزارتخانه‌ها بدهد و برای وزارت‌خانه‌های مختلف نسخه بپیچد و راه مشخص کند، همچنین ستاد مرکزی باید به این وزارتخانه‌ها بگوید که اگر خودتان هم نقطه‌نظر و پیشنهادی دارید برای ما ارسال کنید تا تبیین شود. وزارتخانه یا استان باید از سیاست‌های آن ستاد مرکزی تبعیت کنند.

وی با بیان اینکه وجود ستاد مرکزی مقابله با تحریم‌ها می‌تواند به سیاست واحدی در کشور بیانجامد، گفت: مسئولان هم باید بدانند که مسئولیت این ستادها چگونه است و چقدر می‌توانند روی اجرای این ستادها برنامه‌ریزی کنند.

قمی در واکنش به اظهارات عباسعلی کدخدایی که گفته بود اشکالات CFT قابل رفع نخواهد بود، گفت:  اولین باری نیست که شورای نگهبان طرحی را رد یا تایید می‌کند این شورا وظیفه دارد طرح‌ها و لوایح را با شرع و قانون اساسی تطبیق دهد و اگر تایید کرد به شکل قانون در می‌آید و اگر تایید نکرد به مجلس بازمی‌گردد که اگر باز هم نظر شورای نگهبان در مجلس تامین نشود در قانون مجمع تشخیص مصلحت نظام هم  پیش‌بینی شده است.

این نماینده مجلس دهم ادامه داد: ممکن است مساله‌ای فعلا از نظر قانونی و شرعی مشکل داشته باشد اما فلسفه مجمع تشخیص مصلحت نظام این است که می‌گوید در حال حاضر به مصلحت مملکت است یعنی آن قانون برای مدت مشخص می‌تواند با توجه به مصوبه شورای مجمع تشخیص مصلحت بر کشورو جاری باشد. هرچه به مصلحت کشور باشد باید من و شما و دولت و مجلس و احزاب و گروه‌ها تبعیت کنند و بگویند به مصلحت نظام بود و اگر به مصلحت نبود کسانی که موافق هستند بگویند مجمع تشخیص داده پس به مصلحت نیست.

قمی درباره استانی شدن انتخابات مجلس گفت: چند دوره است که این بحث در مجلس مطرح می‌شود اما شورای نگهبان یک‌بار آن را رد کرد. استانی شدن انتخابات مجلس همراه با مزایا و معایبی است.

وی در بیان مزایای استانی برگزار شدن انتخابات مجلس تصریح کرد: مزیت آن این است که خرید و فروش رای و تخلف در انتخابات کمتر می‌شود. مسائل قومی و قبیله‌ای و طایفه‌ای در روستاها و شهرهای کوچک جمع می‌شود و اینکه افرادی که صاحب‌نظر و نفوذ هستند و چهره‌‌های شاخصی هستند، برای مجلس انتخاب می‌شوند که فقط دغدغه حوزه انتخابه خود را ندارند بلکه دغدغه آنان مسائل کلان کشور خواهد بود. از سوی دیگر مقداری از آفت‌هایی که برای انتخابات در مناطق کوچک به‌ وجود می‌آید هم زدوده می‌شود.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در بیان ارزیابی خود از معایب استانی شدن انتخابات، گفت: معایب این است که احتمال دارد در شهرهای کوچک وقتی انتخابات برگزار می‌شود روی همان مسائل قومی و قبیله‌ای این مشارکت کمتر شود. البته راه‌حلی برای این مشکل درنظر گرفته‌اند. یک کاندیدای نمایندگی مجلس طبق این طرح باید حداقل ۲۰ درصد از آرا را در شهرستان به‌دست بیاورد درنتیجه می‌شود این نقیصه را برطرف کرد که مردم برای این ۲۰ درصد بیشتر شرکت کنند.

وی تصریح کرد: برگزاری انتخابات مجلس به صورت استانی درمجموع به نفع مملکت است و مجلس ما مقداری قوی می‌شود و به مسائل کلان مملکت می‌پردازد اما این طرح هم همانند سایر طرح‌ها موافقان و مخالفانی  دارد و از نظر من به عنوان یک نماینده با سابقه این طرح به نفع کشور خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز