خبرگزاری کار ایران

سردار جلالی خبر داد,

موافقت رهبر انقلاب با عضویت سازمان پدافند غیرعامل در شورای عالی فضای مجازی/ پدافند سازمانی حاکمیتی است نه سیاسی

asdasd
کد خبر : ۶۸۶۰۷۸

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور از موافقت و اذن رهبر انقلاب با عضویت این سازمان در شورای عالی فضای مجازی خبر داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور عصر امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: به دنبال طرحی که به مجلس داده شده بود در رابطه با عضویت سازمان پدافند غیرعامل در چند شورای عالی کشور این طرح مطرح شد که در کمیسیون امنیت ملی و صحن مجلس به تصویب رسیده بود که از این پس سازمان پدافند غیرعامل در شورای عالی فضای مجازی، شورای عالی شهرسازی، شورای عالی زیستی، شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری حضور خواهد داشت.

وی تاکید کرد: برای حضور در شورای عالی فضای مجازی، شورای نگهبان گفته بود که نیاز به اذن مقام معظم رهبری است و با موافقت ایشان بنا شد که سازمان پدافند غیرعامل جزو این شورا بشود که به ابلاغ رئیس‌جمهور تصویب مجلس شورای اسلامی و اذن مقام معظم رهبری تکیه دارد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: خدا این توفیق را داد که امروز به همراه همکاران در ایام تاسیس این سازمان خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم که نقل به مضمون بیانات ایشان به این شرح است که ایشان گفتند موضوع پدافند غیرعامل بسیار پراهمیت است و بخش نظامی و غیر نظامی کشور باید کمک کنند و در این رابطه اقدام کنند که اگر به این مهم پرداخته نشود ممکن است خسارت‌هایی داشته باشیم. مقام معظم رهبری همچنین تاکید کردند به این دلیل که پدافند غیرعامل مربوط به موضوعات فناورانه است، در نتیجه بخشی علمی است و باید از ظرفیت دانشگاه‌ها هم استفاده کرد که یک پدافند غیرعامل علمی شکل بگیرد.

سردار جلالی افزود: با همکاری وزارت نیرو و قرارگاه خاتم و سازمان پدافند غیرعامل و دو شرکت دانش بنیان یک مرکز گاز رزرو ملی را از محل تولید سامانه تا اجرا و کنترل و بهره‌برداری راه‌اندازی کردیم که در هفته پدافند غیرعامل افتتاح خواهد شد.

وی گفت: تولید کالای بومی برای مراکز هسته‌ای و پتروشیمی‌ها و حوزه برق با تلاش‌هایی که انجام شده صورت گرفته است که پنج نوع محصول تولید کردیم که ارزشمند و پراهمیت است که امسال در پنجمین نمایشگاه محصولات پدافند بومی کشور در هفته پدافند غیرعامل به همراه ۶۰ محصول استراتژیک بومی آن را ارائه می‌دهیم که امنیت آن در آزمایشگاه‌های کشور به تصویب رسیده و برای کشور یک گام مهم است در این امر معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور نیز نقش داشته است. شاید سال چهارم باشد که سامانه‌های بومی را بررسی می‌کنیم که یک سوم از نیازهای خودمان را تولید می‌کنیم.

سردار جلالی در بیان آخرین خبر گفت: رزمایش کنترل سیگنال‌رسانی صدا و سیما با فرض قطع ماهواره را خواهیم داشت و مفروض است که اگر ماهواره‌ها توسط دشمن قطع شود، همان مسئولیت سیگنال‌رسانی جایگزین ماهواره‌ها را داشته باشیم، با همکاری شرکت مخابرات و وزارت ارتباطات این کار انجام شده است.

سردار جلالی در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به چهار مولفه که مورد توجه سازمان پدافند غیرعامل است گفت: بازدارندگی و ارتقای پایداری به عنوان مولفه پنجم می‌خواهیم که ایجاد شود سازمان تلاش کرده به عنوان ماموریت حاکمیتی در قالب الگوی تاب‌آوری در برابر تهدید ایفای نقش کنند و آن را راهبری کند و به اجرا برساند.

وی با اشاره به مصادف شدن روز پدافند غیرعامل با ایام سوگواری حسینی و اربعین گفت: مقام معظم رهبری در هشتم آبان فرمان تاسیس این سازمان را صادر کردند. امروز اربعین نماد قدرت شیعه و اسلام ناب و نماد قدرت نرم محور مقاومت است در راهپیمایی اربعین حضور منسجم عراقی‌ها، ایرانی‌ها، پاکستانی‌ها و حتی اروپایی‌ها که دل در گرو پیام عاشورا دارند باعث شده آن را نمادی آرمانی و مقاومت در برابر ظلم بدانند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به پیام اربعین گفت: مقاومت در برابر ظلم پیام اربعین است و اگر ما مقاومت در برابر تهدید را در سازمان پدافند غیرعامل تعریف کنیم این دو پیام با یکدیگر هماهنگی پیدا می‌کنند. اگر امام حسین(ع) قیام در برابر ظلم را انجام داد ما قبل از انقلاب با محوریت پیروزی خون بر شمشیر به راه خود ادامه دادیم و دوران جنگ کربلا برای ما یک هدف غائی شد و در مقطعی هم قدس هدف ما شد که با انسجام محور مقاومت و بسیج مردمی در عراق و سوریه و حضور مستشاری ایران داعش منهدم شد.

جلالی با بیان اینکه پیام اربعین همواره برای ما آرمانی و حیات‌بخش خواهد بود، گفت: امیدواریم بتوانیم از عمق این مفاهیم استفاده حداکثری را داشته باشیم اولین ماموریت ما دیدبانی کشور به همراه بخش‌های دیگر در حوزه تهدیدات است.

وی اظهار کرد: ما در این حوزه باید پایش و آزمایش کنیم و به تشخیص برسیم که چه تهدیدی از لحاظ ماهیت حوزه و کیفیت وجود دارد. در این تشخیص دستگاه‌ها با ما همراه هستند و گاهی نیز نظرهای متفاوتی ارائه می‌شود.

این مقام نظامی با تاکید بر اینکه امروز در حوزه نظامی تهدید جدی برای کشور وجود ندارد، خاطرنشان کرد: تهدید نظامی به انتهای لیست تهدیدها منتقل شده است و این به دلیل توسعه دفاعی کشور است که با ساماندهی و هماهنگی وزارت دفاع، سپاه و ارتش توانسته‌ایم این توسعه دفاعی را ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اعتباررسانی‌ها در دولت جمهوری اسلامی ایران به این بخش گفت: تمام تجهیزات تولید می‌شود و اتکای ما به سلاح‌های تولید شده خودمان است و رشد فناورانه و قدرت تولید سلاح در حوزه‌های میدانی وجود دارد.

جلالی با اشاره به وظیفه ایجاد مصونیت برای حفظ قدرت نظامی گفت: ساخت شهرک‌های موشکی و مواضع بسیار مستحکم از جمله این اقدامات است که برای بدترین شرایط تهدید ساخته شده است که بخشی از آن از روی ناچار نمایش داده شده که قدرت بازدارندگی کشور ترمیم شود. همچنین به این دلیل نمایش داده شده که دشمنان دچار خطای محاسباتی نشوند. قدرت دفاعی و ساخت استحکامات دفاعی برای ایجاد بازدارندگی طراحی شده است و باعث شده که در هر نوع بررسی که دشمنان انجام می‌دهند گزینه نظامی به انتهای لیست آنها منتقل شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: مفهوم اینکه این استحکامات ایجاد شده طبیعتا آمادگی و توسعه قدرت دفاعی و عمق بخشیدن و تداوم آن است چرا که بازدارندگی ممکن است مورد آسیب قرار بگیرد که در این صورت نیاز به ترمیم و تقویت دارد.

این مقام نظامی با اشاره به تهدیدات حوزه غیرنظامی گفت: استفاده از حوزه غیرنظامی برای تهدید شکل گرفته است و به صورت ترکیبی کار می‌کنند که اولین نوع تهدید غیرنظامی تهدید جنگ اقتصادی است. از آمریکایی‌ها مفاهیمی می‌شنویم که باید در دانشگاه‌های جنگی آن را بررسی کرد به عنوان مثال آنها از مسلح‌سازی نظام جهانی مالی حرف می‌زنند این مفهوم به این معناست که از پول و ارز و مباحث بانکی به عنوان اسلحه استفاده شود این ادبیات را ما کشف کردیم که رویکردی تهدیدآمیز است.

وی در بیان مفهوم دیگری که در ادبیات آمریکایی‌ها استفاده می‌شود، گفت: استراتژی تجمیع فشارها برای تحمیل اراده یا قدرت تحمیل اراده از دیگر مفاهیمی است که آنها در ادبیاتشان استفاده می‌کنند که استفاده از شبکه‌های بین‌المللی پولی و بانکی و دیپلماتیک برای ایجاد حلقه فشار علیه ما شکل می‌گیرد.

جلالی تلفیق تهدید درون فناوری‌ها را حوزه دیگری از تهدید برشمرد و گفت: دشمنان فناوری‌هایی دارند که تهدید را در دل آن نهادینه کرد‌ه‌اند که در خلال کارکردهایی که آن فناوری دارد اشراف اطلاعاتی، نفی حاکمیت، کنترل، وابسته‌سازی و مدیریت را در دل آن قرار داده‌اند و در ذات تکنولوژی گذاشته شده است.

وی با بیان اینکه این موارد به نوع تشخیص تهدید مربوط می‌شود، گفت: ما این مباحث را خیلی جاها آنالیز کردیم. آن دسته از تهدیداتی که در درون فناوری است باید شکافته شود و از دل آن بیرون آید که اگر بخواهیم از آن تکنولوژی استفاده کنیم بتوانیم آن را مدیریت کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل تهدید ترکیبی را نوع دیگری از تهدید دانست و اظهار داشت: در این نوع تهدید چهار یا پنج حوزه و گرایش باهم همراه می‌شوند که تهدید عملیات روانی از جمله تهدیدات ترکیبی است که ابزار آن رسانه است که به عنوان مثال هدف آن در جنگ اقتصادی ایجاد ناامیدی برای مردم است.

وی با اشاره به تهدیدات شناختی گفت: تهدیدات شناختی از جنس محتوا است یعنی یک پیام یک محتوا دارد که آن محتوا از طریق آن پیام مشخص به ذهن مخاطب می‌نشیند. به عنوان مثال در حوزه اقتصاد علاوه بر اینکه ما خودمان خطاهای مدیریتی داریم دشمن هم تحرکاتی انجام می‌دهد و 70 درصد از تهدیدات دشمن در حوزه اقتصادی معطوف به نوع تهدیدات شناختی است و دشمن از این طریق می خواهد جامعه را به اهداف مورد نظر خود در اقتصاد برساند.

وی ادامه داد: مردم محوری و استفاده از ابزار شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها مورد تاکید آنان است و می‌تواند به تهدیدات و اقدامات امنیتی و آشوب نیز بیانجامد. در نتیجه این می‌شود که آن شکل کلی تهدید در رویکرد مقابله را لازم داریم که از تهدید یک درک واحد داشته باشیم و تهدید را سیاسی تلقی نکنیم.

سردار جلالی افزود: پدافند یک سازمان حاکمیتی است و سیاسی نیست و ما دولت‌های اصلاح‌طلب، اصولگرا و اعتدال‌گرا را دیده‌ایم و نگاه ما حاکمیتی و تقویت ارکان حاکمیت است. برای اداره کشور اولین اولویت این است که از تهدیدات درک واحدی داشته باشیم و شناخت از تهدید هم باید دقیق و علمی باشد.

وی با تاکید بر منسجم بودن و هم‌افزا بودن گفت: ممکن است علایق سیاسی متفاوت داشته باشیم ولی وقتی دشمنی را روبروی خود می‌بینیم باید چهره‌ای واحد داشته باشیم و همه مولفه‌های قدرت ملی را تحت هدایت مقام معظم رهبری تبعیت کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز