خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در مخالفت با وزیر پیشنهادی صمت:

اگر مجلس به شما اعتماد کرد، به فکر اصلاحات اساسی به نفع مردم باشید

asdasd
کد خبر : ۶۸۵۷۵۲

یک عضو کمیسیون اجتماعی در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت گفت: متاسفم که این را می‌گویم شما برنامه موثری ندارید و چیزی را ارائه نکردید. اگر مجلس به شما اعتماد کردبه فکر اصلاحات اساسی به نفع مردم و کشور و انقلاب باشید.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، عصر امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی احمد بیگدلی در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت گفت:‌ مخالفت من با رحمانی مخالفت شخصی نیست چراکه می ‌توانم مراتب خوشحالی خود را از ایشان که از نمایندگان ادوار هستند ابراز کنم اما در راستای وظیفه نمایندگی خود به برنامه‌های ایشان می‌پردازم.

وی با اشاره به مساله نظم بازار و تامین کالای مورد نیاز، گفت: در بهمن ماه ۹۱ کانون تمرکز در بخش کشاورزی در قانونی به نام قانون مرکزی به تصویب مجلس رسید و سیاست‌گذاری این حوزه از وزارت صمت به وزارت کشاورزی واگذار شد و در این مدت وزارت جهاد توانست موفقیتی در این حوزه داشته باشد که خودکفایی در تولید گندم و کاهش واردات برنج از جمله این موفقیت‌ها است.

این عضو کمیسیون اجتماعی تاکید کرد: علیرغم موفقیت‌ها در این حوزه برخی جهت کمرنگ نمودن این موفقیت‌ها تلاش کرده‌اند که از جمله آن  بیانیه اتاق بازرگانی بود که در حضور کاندیدای وزارت به تایید رسید. به اعتقاد بسیاری این امر منجر به ملغی شدن آن قانون شد و رصد ما نشان می‌دهد که این روند در دوره‌ای که شما قائم مقام بوده‌اید وجود داشته است و حتی مدیر کلی برای این منظور وجود داشته است.

وی با بیان اینکه وزارت صنعت و معدن خود را متولی تنظیم بازار دانسته است، اظهار داشت:  شما هیچ ابزاری برای این کار ندارید. شرکت‌های غله یا خصوصی‌سازی شده یا در حال خصوصی شدن هستند. نظام بازرسی در حال حاظر در بی رمق‌ترین دوران خود به سر می‌برد. علت این جهت‌گیری اشتباه چیست و اجازه دهید کار به روال قبلی خود ادامه یابد.

نماینده مردم خدابنده تصریح کرد: هدف قانون تمرکز در مجلس هشتم تشریح شد و شما در آن زمان رییس کمیسیون بودید و این قانون باعث شد اختیارات در وزارت کشاورزی متمرکز شود و شاید ایراداتی به وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه هم باشد اما نباید کل آن را انکار کرد. گفته می‌شود در طرح برنامه صنعتی که مسئول برنامه‌ریزی کلان بوده در خصوص زمان و میزان در حوزه کشاورزی که به عهده وزارت کشاورزی بوده  تصمیمی گرفته نشده است.

بیگدلی افزود: من ضمن تاکید براین قانون می‌گویم اگر چنین تصمیمی درست باشد این خلاف مشی رییس‌جمهور است و وظیفه وزرا عمل به قانون است. اگر همه در جایگاه قانون حرف می‌زدند مردم گرفتار نمی‌شدند و اگر این روحیه در شما وجود داشته باشد به بخش کشاورزی آسیب می‌رساند. شما نمایندگان بهتر می‌دانید در یک کشاورزی پیشرفته همه کارها با هدف بازار انجام می‌شود. آیا پایبند به قانون تمرکز هستید؟ یا به دنبال ایجاد موازی کاری برای تنظیم بازار خواهید بود؟

این عضو کمیسیون اجتماعی با بیان اینکه تا اصلاح قانون انتظار می‌رود به قانون موجود احترام بگذارید، گفت: تا کنون نظام قیمت‌گذاری اثر مطلوبی در کشور ایجاد نکرده است و مشکلاتی ایجاد کرده و شاهد گران فروشی هستیم و دولت باید در بازارها و رفتارها نظارت داشته باشد و بورس کالا راهگشا است. در این بخش در برنامه شما هیچ برنامه‌ای یافت نمی‌شود نظام بودجه را چطور می‌خواهید تنظیم کنید؟ چگونه می‌خواهید مصرف‌کننده‌ها را از خرید با قیمت زیاد نجات دهید؟

وی خطاب به رحمانی گفت: هم فکری با اتاق بازرگانی و تشکل‌ها می ‌واند به دولت کمک کند. برنامه‌هایتان در این بخش چیست؟ سکوت است و چرا؟ اگر دولت بخواهد به صورت دستوری تعیین قیمت کند اختلاف قیمت ایجاد می‌شود. قیمت‌گذاری دستوری اثر نامطلوبی خواهد گذاشت و کاهش انگیزه تولید را در بر خواهد داشت.

بیگدلی گفت: از نمایندگان می‌خواهم تا وزیر اعلام برنامه ننموده‌ از دادن رای خودداری کنند. در مورد استفاده از سازمان‌های صنفی و نظارت در خدمات و کالاها، این مهم  بعد از انقلاب در تهران و شهرستان‌ها منحل و قانون نظام صنفی از بین رفت و کمیته‌هایی در شهرها ایجاد شد و مسئولیت‌هایی را عهده‌دار شدند و در سال ۵۹ اولین قانون صنفی به تصویب شورای انقلاب رسید.

نماینده مردم خدابنده گفت: آقای رحمانی چه برنامه‌ای دارید؟ استفاده از تشکل‌ها برنامه شماست. اما چالش‌هایی در این حوزه وجود دارد. وزارت صمت باید بانک اطلاعاتی جهت‌ده و فهرست‌هایی را برای رتبه‌بندی‌ها ایجاد کند. متاسفم که این را می‌گویم شما برنامه موثری ندارید و چیزی را ارائه نکردید. اگر مجلس به شما اعتماد کرد به فکر اصلاحات اساسی به نفع مردم و کشور و انقلاب باشید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز