خبرگزاری کار ایران

محبعلی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

«سلطان قابوس»، واسطه پیام احتمالی اسرائیل به ایران/ سفر نتانیاهو به عمان بر روابط تهران و مسقط اثرگذار نیست

asdasd
کد خبر : ۶۸۵۴۶۵

مدیرکل اسبق غرب آسیا وزارت امور خارجه تاکید کرد: با توجه به نقشی که عمان در مناسبات ایران و غرب ایفا می‌کند، می‌توان مفروض دانست که احتمالا نتانیاهو درخصوص موضوع ایران به عمان سفر کرده است تا درخصوص مسائل و موضوعات دیگر.

قاسم محبعلی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس به عمان و استقبال سلطان قابوس از وی گفت: کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از دیرباز ارتباطاتی را با اسرائیل برقرار کرده بودند ولی این ارتباطات هیچ گاه علنی و رسمی اعلام نشده بود و بیشتر شامل همکاری‌های تجاری، اقتصادی و حضور در مجامع بین‌المللی می‌شد. 

سفر نتانیاهو به مسقط غافلگیرانه بود

عمان تلاش می‌کند تا نقش سوئیس را در منطقه ایفا کند 

وی ادامه داد: به طور مثال، سال در سال ۲۰۰۷، شیمون پرز به دوحه سفر کرد و با امیر وقت قطر دیدار داشت. سال گذشته نیز هیاتی از بحرین به اسرائیل سفر کرد. همچنین برخی از اخبار حکایت از سفر هیات‌های نظامی و تجاری میان عربستان و اسرائیل می‌کند. چنین رفت و آمدها و تبادلاتی نیز میان اسرائیل و امارات وجود داشته است. 

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه سفر نخست‌وزیر اسرائیل به مسقط و استقبال پادشاه عمان از وی، بسیار غافل‌گیرانه بود، اظهار داشت: عمان در طول دهه‌های گذشته همواره تلاش کرده است تا نقش سوئیس را در منطقه ایفا کند. در این راستا، مسقط در مسائل و تحولات منطقه‌ای همیشه به صورت بی‌طرفانه موضع‌گیری کرده و تلاش کرده میان کشورها میانجیگری کند. آنها در ائتلاف سعودی علیه یمن مشارکت نکردند و موضعی را هم علیه یمن نگرفتند. 

عمانی‌ها در مسئله فلسطین مواضع میانه‌ای را برای کاهش درگیری‌ها دارند 

محبعلی افزود: عمانی‌ها همچنین با سیاست‌های عربستان در قبال ایران و قطر همراهی نداشتند و روابط‌شان را با تهران و دوحه حفظ کردند. از سوی دیگر، عمان همیشه نقش میانجی را میان ایران و غرب به ویژه ایران و امریکا و ایران و بریتانیا ایفا کرده است. 

وی به گمانه‌زنی‌ها درباره دلایل انجام این سفر اشاره و تصریح کرد: عمانی‌ها در مسئله فلسطین مواضع میانه‌ای را برای کاهش درگیری‌ها و پیشبرد مذاکرات میان اسرائیل و فلسطین دارند. از سوی دیگر، می‌توان این سفر به تحولات اخیر منطقه به ویژه پرونده جمال خاشقچی نیز رابط داد ولی همه اینها حدس است. از سوی دیگر، اینکه موضوع رایزنی‌ها میان نتانیاهو و مقامات عمانی، ایران بوده است، احتمال بیشتری دارد چراکه در مسئله فلسطین، عربستان سعودی، قطر و اردن نقش بیشتری را ایفا می‌کنند مگر اینکه نتانیاهو درباره حمایت ایران از گروه‌های مقاومت با عمانی‌ها گفت‌وگو کرده باشد. 

ممکن است نتانیاهو در سفر به مسقط حامی پیام مهمی برای تهران باشد

مدیرکل اسبق خاورمیانه وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که انجام سفر نتانیاهو به عمان تا چه اندازه می‌تواند آغازگر عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل باشد؟ خاطرنشان کرد: حتما انجام این سفر موثر خواهد بود ولی عمان در پرونده و مسائل مربوط به جهان عرب نقش و جایگاه خاصی ندارد و اگر قرار بود نتانیاهو درخصوص مسئله فلسطین و سایر مسائل جهان عرب گفت‌وگو کند، کشورهای دیگر عربی جایگاه مهم‌تری را داشتند. 

محبعلی با تاکید بر اینکه ممکن است نتانیاهو در سفر به مسقط حامی پیام مهمی برای تهران در آستانه اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران در ۱۳ آبان باشد، ابراز داشت: اعمال مجدد تحریم‌ها می‌تواند تبعات و پیامدهای خاصی را برای منطقه به همراه داشته باشد و از سوی دیگر، عربستان در پرونده خاشقچی گرفتار شده است. این دو مسئله، می‌تواند منطقه را با تحولاتی روبه‌رو سازد و از این منظر، شاید اسرائیل به دنبال بالانس مناسبات است زیرا احساس می‌کنند عربستان در شرایط کنونی از توانایی خاصی برخودار نیست. 

اینکه عمان حامل پیام مهمی از سوی اسرائیلی‌ها برای ایران است، یک حدس و گمان است

وی اضافه کرد:‌ با این حال، اینکه عمان حامل پیام مهمی از سوی اسرائیلی‌ها برای ایران است، یک حدس و گمان است و باید آن را فرضیه‌ای غیررسمی قلمداد کرد. با این حال، با توجه به نقشی که عمان در مناسبات ایران و غرب ایفا می‌کند، می‌توان مفروض دانست که احتمالا نتانیاهو درخصوص موضوع ایران به عمان سفر کرده است تا درخصوص مسائل و موضوعات دیگر. 

واکنش ایران نسبت به این سفر نتانیاهو نرم بود

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره مواضع ایران درخصوص انجام این سفر هم ابراز داشت: واکنشی که ایران نسبت به این سفر اتخاذ کرده، واکنش نرمی نسبت به سوابق و موضوعات مشابه بوده است و بیشتر برای این بوده است که یک موضع‌گیری در این باره داشته باشند. در واقع، ایران نسبت به مسئله حساسیت بالایی نشان نداد چراکه اسرائیل با بسیاری از کشورهای منطقه مانند روسیه، آذربایجان، ارمنستان و حتی بسیاری از کشورهای اسلامی و عربی رابطه برقرار کرده است. 

سفر نتانیاهو به عمان بر روابط تهران و مسقط اثرگذار نیست

محبعلی به مناسبات میان تهران و مسقط اشاره و بیان کرد: با توجه به شرایطی که ایران در آن قرار دارد و نیازهایی با همسایگان به ویژه عمان دارد، بعید به نظر می‌رسد که انجام این سفر بر مناسبات میان دو کشور اثرگذار باشد چراکه عمان همیشه سعی کرده است روابطش با ایران را تحت تاثیر دیگر مسائل قرار ندهد و در مقابل، در جهت کاهش منازعات ایران با غرب ایفای نقش کرده و نقش واسطه‌گری را ایفا کند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز