خبرگزاری کار ایران

مافی در نطق میان دستور:

چرا نام هیچ زنی در میان نامزدهای معرفی شده برای وزارتخانه‌ها به چشم نمی‌خورد؟

asdasd
کد خبر : ۶۸۴۴۹۹

یک نماینده مجلس گفت: جناب آقای دکتر روحانی دولت شما برنامه ششم توسعه را با محوریت تحقق عدالت جنسیتی ارائه کرد و طبق آن مقرر شد زنان شایسته و توانمند در مدیریت و برنامه ریزی کشور نقش داشته باشند اما آنچه محرز است این است در گام اول خود دولت چندان نسبت به این برنامه پایبند نبوده است هر چند که نمی توان تلاش و توجه دولت را نسبت به حضور زنان در مدیریت های میانی نادیده گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، پروانه مافی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 2 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود اظهار داشت: خواهران برادران، زخم عاشورا تازه است، تا زمانی که صحبت از حق و باطل است، تا زمانی که جهل و عصبیت در مقابل مدارا و رحمت قرار دارد، تا زمانی که آزادگی پایمال اغراض باندی و گروهی می شود و تا زمانی که برق شمشیرهای تیز را بر نرمی گفت‌وگوی ترجیح دهند، زخم عاشورا همیشه تازه است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: یاحسین آیا پیام تو را شنیده ایم، آیا در شنیدن سخنان دیگران و پذیرش نظرت اکثریت حتی اگر مخالف باشد سعه صدر داریم؟ آیا به انتخاب مردم  احترامی می گذاریم یا رای مردم را تنها زینتی برای پیش برد اهداف می پنداریم؟

وی گفت: آیا در مقابل زورگویان جهان یار و یاور هم دیگر هستیم؟ آیا رسانه ای هستیم که حلقوم نتانیاهو ترامپ شده ایم و یا صدای افتخارات این ملت همیشه مظلوم را به گوش جهانیان می رسانیم؟ آیا عده ای همچنان میخواهند ایران را عقب افتاده و محجوب نمایش دهند، کدام کشور را می شناسید که توانسته باشد اروپا را در مقابل آمریکا قرار دهد و عهد شکنی آمریکای استکبار را از زبان اروپایی ها به جهانیان اعلام کند؟

این نماینده مجلس با طرح این سوال که آیا به راستی خبر فتوحات اخیر ایران اسلامی در حوزه خارجی چه میزان گسترده شد، عنوان کرد: در اجلاسیه اخیر بین المجالس جهانی بنده به عنوان یک عضو از هیات ایرانی در هم شکستن هژمونی دیپلماسی آمریکا و افزایش عزت ایران را مشاهده کردم، هنگامی که هیات اماراتی ادعاهای بی اساس خود را در رابطه با جزایر سه گانه مطرح کرد و جواب کوبنده و قاطع هیات ایرانی تحسین سایر کشورها را بر انگیخت و سبب شد هیات های پالمانی بسیاری از کشورها درخواست دیدارهای دو جانبه با هیات اعزامی کشورمان را داشته باشند. آیا نمی توان با این مردم و با اتحاد با این مردم ید بیضا بیرون آورد، آیا نمی توان از مسرع این مردم قهرمان را عصای موسی کرد؟

وی گفت: لازم می دانم در ابتدا و متناسب با زمان اشاره ای به بحث معرفی وزرا از سوی رئیس جمهور داشته باشم، جناب آقای دکتر روحانی دولت شما برنامه ششم توسعه را با محوریت تحقق عدالت  جنسیتی ارائه کرد و طبق آن مقرر شد زنان شایسته و توانمند در مدیریت و برنامه ریزی کشور نقش داشته باشند  اما آنچه محرز است این است در گام اول خود دولت چندان نسبت به این برنامه پایبند نبوده است هر چند که نمی توان تلاش و توجه دولت را نسبت به  حضور زنان در مدیریت های میانی نادیده گرفت.

مافی ادامه داد: اما همچنان این سوال مطرح است چرا نام هیچ زنی در میان  نامزدهای معرفی شده برای وزارتخانه ها به چشم نمی خورد؟ فکر نمی کنید دیگر از آن مرزها و محدودیت هایی که مدیریت زنان را بر نمی تابد عبور کرده ایم؟ و رویه ای شدن حذف زنان از برخی جایگاه ها به بهانه ها مغایرسازی با برخی دیدگاه ها و اندیشه های حداقلی  مطابق مطالبه عمومی جامعه نیست و باید در آن تجدید نظر کنیم.

این نماینده مجلس اظهار داشت: از سویی  ماه هاست به دنبال تصویب و اینک اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان هستیم و تلاش برای تغییر ترکیب سنی مدیریتی و بهره گیری از جوانان برای اداره کشور مطرح است اما در باز در میان وزرا چهره جسور مشخص و پویا با حضور وزیر جوان دیده نمی شود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس عنوان کرد: امروز در گوشه و خیابان با مردم همکلام می شویم نگرانی آنها را از اقتصاد و آینده کشور می فهمیم، در پی افزایش قیمت ارز بهای نهاده های تولید بیش از سه برابر افزایش یافته است، بنگاه های تولیدی که یکی از  مشکلات حاد سال گذشته کمبود نقدینگی بود به سرمایه در گردش حداقل دو برابری نیاز دارد که به دلیل ناتوانی درتامین آن در بهترین حالت بخش های تولیدی متوقف خواهند شد و این مسئله موجب بروز بیکاری و حجم انبوه بی کاران خواهد شد.

وی گفت: پرسش نگران کننده این است که با افزایش شدید بیکاری و تورم خانواده های کارگری با حداقل دستمزد حدود یک میلیون تومان چگونه باید روزگار سپری کند، در سال جاری نگاهی به تحولات جهشی قیمت کالاهای مایحتاج مردم یا تشدید بحران قابل مشاهده است

عضو فراکسیون امید مجلس افزود: به عبارت دیگر مردم بخش مهمی از قدرت خرید را برای کالاهایی که با دلار 3 هزار و 500 تومان خریداری شده بود از دست داده اند برای امکان پذیری بقای بنگاه های تولیدی و خانوارها از اساس همه بستر های رانتی و سوداگرانه خصوصا نرخه ارز هر چه سریعتر باید متوقف شود.

نماینده مردم تهران بیان داشت: نکته نگران کننده دیگر خروج مایحتاج از کشور است که نام افزایش تجارت گرفته است در اثر افزایش قیمت ارز یا کاهش ارزش پول ملی منمابع بزرگی از کشور قاچاق می شود واین کار نه تنها توسط تجار بلکه به دلیل کاهش ارزش پول ملی در مقابل پول کشورهای همسایه به یک قاچاق گسترده سازمان یافته تبدیل می شود.

مافی ادامه داد: یکی دیگر از پیامدهای افزایش قیمت ارز، کاهش ارزش پس اندازها و دستمزدهای عموم مردم است که به صورت مالیات ناشی از تورم حاصل می شود، این مالیات تورمی بیشترین آسیب را متوجه تهی دستان می کند کسانی که دست شان تهی از دارایی است با افزایش تورم امکان دسترسی آنها به نیازهای اساسی ضعیف می شود اما در تورم ارزش ثروت افراد برخوردار بیشتر می شود به این ترتیب فاصله بین فقیر و غنی افزایش یافته است به همین دلیل تورم مالیات ظالمانه است که از فقرا اخذ می شود و به اغنیا پرداخت می شود.

این نماینده مجلس پیشنهاداتی در زمینه مقابله با نابسامانی ناشی از شوک ارز ارائه کرد و گفت: در زمانی که حداقل چشم انداز آتی حکایت از محدودیت درآمدهای ارزی دارد برخورد قاطع و جدی با متخلفانی که ارز صادراتی را به کشور باز نمی گردانند همراه با ممنوعیت صادرات آن دسته از محصولات داخلی که در رده کالاهای اساسی و دارویی قرار دارد و در تامین آن از ارز یارانه ای استفاده شده است در دستور کار دولت و مجلس باید قرار گیرد.

وی تاکید کرد: از آنجایی که ارز حاصل از فروش منابع طبیعی متعلق به مردم است، کلیه ارز حاصل فروش از مواد خام و اولیه معدنی، فولادی و پتروشیمی باید به بانک مرکزی فروخته شود، ضرورت مهار بازار ارز از طریق کنترل تقاضا در شرایط کنونی اعمال محدودیت جدی بر وادرات کالاهای غیر اساسی و قاچاق ضروری است

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس بیان داشت: مقابله با استمرار فعالیت بازار ارز آزاد غیر رسمی، بازار سوم و تشکیل کمیته ای با صاحبان تجربه بسیار ضروری است، شفاف سازی فرایندهای کسب درآمدها و مصارف ارزی و ریالی و واردات و صادرات و اخذ مالیات از درآمدهای سفته بازی و لغو معافیت مالیاتی صادرات مواد اولیه، در آخر باید اضافه کنم افزایش سالیانه دستمزد نیروی کار متناسب با نرخ تورم باید برای جبران شکاف حاصل افزایش قمیت ها لحاظ شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز