خبرگزاری کار ایران

محمد فاضلی:

جامعه ایران راهی به‌جز گفتگوی شفاف درباره مسائل ندارد

asdasd
کد خبر : ۶۸۴۳۱۵

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی گفت: جامعه ایران راهی به‌جز گفتگوی شفاف درباره مسائل ندارد. گفت‌وگو باید از بالای حاکمیت و دولت آغاز شود و بین نخبگان ادامه پیدا کند.

به گزارش ایلنا، محمد فاضلی درباره نشست امروز رئیس جمهور با اساتید حوزه علوم اجتماعی گفت: اگر این گفت‌وگوها ادامه پیدا کند می‌توانیم به فضای شفاف‌تر و کم ابهام‌تر و صمیمی‌تر برای حل مشکلات جامعه ایران امیدوار باشیم.

وی ادامه داد: جلسه‌ای که امروز بین رئیس‌جمهور و جامعه شناسان برگزار شد اولین جلسه در این سطح در تاریخ ۴۰ سال گذشته بود. اگرچه دیرهنگام بود اما باید به فال نیک گرفت. فضای جلسه را می‌توانم در مجموع انتقادی و منصفانه توصیف و خلاصه کنم. جامعه‌شناسان رویکردی انتقادی نسبت به وضعیت جامعه ایران داشتند و آن را به شکل تاریخی تحلیل و بررسی کردند و منصفانه به دستاوردهایی که وجود داشته و مشکلاتی که هست و باید برطرف شود، نگاه کردند. 

فاضلی متذکر شد: درباره ابعاد مختلف مشکلات جامعه ایران از فرسایش اعتماد اجتماعی، کاهش سرمایه اجتماعی و گسترش آسیب‌های اجتماعی و... که به‌طور تاریخی وجود دارد، بحث شد. مواجهه حسن روحانی را هم انتقادی و منصفانه دیدم که پذیرفتند مشکلات جدی در جامعه ایران وجود دارد و حتی به‌صراحت گفتند امروز نسبت به اول سال ۹۷ میزان اعتماد و سرمایه اجتماعی کاهش پیدا کرده و منکر مشکلات جامعه ایران نشدند، درعین‌حال برخی دستاوردها را تشریح کردند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: رئیس جمهوری از این‌که صاحب‌نظران علوم اجتماعی می‌توانند در تبیین مسائل جامعه ایران کمک کرده و در حل آنها سهم داشتند باشد، استقبال کردند. این فضای انتقادی منصفانه نویدبخش این است که گفت‌وگوها ادامه پیدا خواهد کرد. جامعه ایران راهی به‌جز گفتگوی شفاف درباره مسائل ندارد. گفت‌وگو باید از بالای حاکمیت و دولت آغاز شود و بین نخبگان ادامه پیدا کند. اگر این گفت‌وگوها ادامه پیدا کند می‌توانیم به فضای شفاف‌تر و کم ابهام‌تر و صمیمی‌تر برای حل مشکلات جامعه ایران امیدوار باشیم.

استاد جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی در پایان گفت: انتهای جلسه رئیس‌جمهور به وزرایی که در جلسه حضور داشتند دستور دادند که هر کدام در حیطه وظایف خود این مسائل را بشنوند. از اجتماع علمی علوم اجتماعی ایران هم خواستند که راه‌حل‌ها را به‌صورت مکتوب ارائه کنند و بپذیرند که آنها هم در این وضعیت اجتماعی زیر بار مسئولیت بروند و متعهدانه نسبت به ایران و مردم ایران وظایف خودشان را به جد انجام دهند. این مسئله منافاتی با استقلال دانشگاه و علوم اجتماعی و نگاهی انتقادی علوم اجتماعی ندارد، می‌توان منتقد بود و به ایران و مردم ایران متعهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز