خبرگزاری کار ایران

ذوالفقاری در نشست خبری مطرح کرد؛

افزایش گیت‌های امنیتی در مسیر پیاده‌روی اربعین/ تعیین مبلغ ۱۹۹ هزار و ۸۷۵ تومان برای دریافت ویزا

asdasd
کد خبر : ۶۸۰۰۴۹

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور گفت: در رابطه با اربعین ٢٠ دستگاه در وزارت کشور مستقر هستند که این جدای از ستاد عراق است. برگزاری مراسم اربعین یک تجریه خاص و ویژه است که بین بخش دولتی و خصوصی سازماندهی شده و در سال ٩٦ خیلی وضع بهتری نسبت به گذشته داشتیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور  در نشست خبری خود گفت: از سال گذشته که اربعین تمام شد تا امروز برنامه اربعین تعطیل نشده است؛ چرا که مدیریت این برنامه چندوجهی و منحصر به خودش است و ما برنامه دیگری در کشور نداریم که شما طی ١٥ روز جمعیت بالایی را از کشوری به کشور دیگر انتقال دهید.

وی افزود: در رابطه با اربعین ٢٠ دستگاه در وزارت کشور مستقر هستند که این جدای از ستاد عراق است. برگزاری مراسم اربعین یک تجریه خاص و ویژه است که بین بخش دولتی و خصوصی سازماندهی شده و در سال ٩٦ خیلی وضع بهتری نسبت به گذشته داشتیم.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور با اشاره به اینکه باید از مردم برای مدیریت سفر و همراهی‌هایشان با مسئولان تشکر کنیم، گفت: در همین زمینه‌ها نقش رسانه‌ها بی‌بدیل است که هم کار فرهنگی و هم اطلاع‌رسانی انجام می‌دهند.

ذوالفقاری تاکید کرد: بین ما و عراق تئوافقی امضا شد در ٩ بخش که مسائل مربوط به روادید و مسائل دیگر را در بر می‌گیرد، پیگیری‌های داخلی هم انجام شد. کلیه سازمان‌ها همانند سنوات گذشته کار می‌کنند شهرداری تهران هم مثل سنوات گذشته مسئولیت خود را انجام می‌دهد، امروز هم در شورای شهر امیدواریم برنامه تصویب شود تا کارها ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه در بخش زیرساخت در محورهای مواصلاتی اربعین حدود ٨٤ کیلومتر راه اصلی اضافه شده است، عنوان کرد: در مسیرها از نظر ایمنی هم اقداماتی در نظر گرفته شده است، افزایش گیت‌ها را داشتیم که در همین زمینه ٢٠٠ گیت در مرز شلمچه و ٦٠ گیت هم در مرز خسروی وجود دارد.

ذوالفقاری با اشاره به ارتقای وضعیت مسائل بهداشتی و پارکینگ‌ها عنوان کرد: خط لوله آب چذابه با ظرفیت روزانه ٣٠٠ هزار نفر و مهران هم به همین شکل است در زمینه تصفیه و بسته‌بندی آب ٤٠٠ هزار بسته تولید داریم. روشنایی برای شب‌ها نصب شده است. کنارگذرهای مهران و چذابه که در اتوبوس‌ها در این زمینه مشکل داشتند، اصلاح شده است. بحث آسفالت را هم پیگیری می‌کنیم.

وی اظهار داشت: جانمایی سایت منطقه را برای موکب‌ها تهیه کردیم که موجب ترافیک نشوند و خدمات درمانی در دسترس باشد. در مسیر ملکشاهی دسترسی‌ها انجام و پلی نصب شد. امیدواریم از نظر جاده‌ای امسال مشکلی نداشته باشیم.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه تعداد موکب‌های شناسنامه‌دار ١٩٤٥ موکب است که مستقر می‌شوند، همچنان درخواست‌ها برای برپایی موکب ادامه دارد. خدمات‌دهی از نظر اسکان و تغذیه از دهم صفر تا ٢٣ صفر یعنی سه روز بعد از اربعین ادامه دارد، قبل و بعد از آن برنامه‌ای نداریم.

وی با بیان اینکه در این مدت ١٣ روز در حد توافق بحث تامین تغذیه را انجام می‌دهیمف گفت: امسال فشار مالی روی موکب‌داران زیاد است. در حوزه صدور روادید امسال ٢٠ دفتر داریم و ٤ کنسولگری که سال قبل جمعا این تعداد ١٤ مرکز بود، تهران- کرمانشاه- مشهد- اهواز- اصفهان - همدان-اراک- کرمان-یزد-هرمزگان-قم-شیراز-سوسنگرد-بیرجند-تبریز-کرج و ساری مراکز صدور روادید هستند در ثانی ویزا بصورت انفرادی صادر خواهد شد.

ذوالفقاری تاکید کرد: تا دیشب٥٥٠ هزار ثبت نام ویزای اربعین داشتیم، امروز صبح گزارش ٤٦٤ هزار ثبت‌نام صادر شده است از این میزان ٣٦٤ هزار ویزا ارسال شده است، تمهیدات مربوط به کاهش هزینه‌ها هم با پیگیری‌ها و با توجه به کاهش ارزش پول ملی انجام شد. مکاتبه‌های زیادی انجام شد از طرف وزیر کشور با رییس‌جمهور و بانک مرکزی و نماینده‌ها پیگیری‌هایی کردند نهایتا منجر به این شد که در مرحله اول با ارز ثانویه موافقت شد بعد تخفیف مناسب داده شد، این کمک خوبی برای کاهش هزینه‌ها بود. ۱۹۹ هزار و ۸۷۵ تومان مبلغ ویزای اربعین تعیین شده است.

معاون سیاسی امنیتی وزیر کشور در خصوص سایر تلاش ها برای کاهش هزینه زائرین گفت: از قبل مساله عوارض خروج نیز مطرح بود که پیگیری کردیم برای خروج زمینی از کشور حتی مبلغ ١٢ هزار و ٥٠٠ تومان نیز از زائرین دریافت نشود. همچنین در خصوص هزینه بیمه درمانی و حوادث و انفاقات به اضافه خدمات درمانی سرپایی که ایام عادی ٣٣ هزار تومان است مقرر شده تا تنها ٢٠ هزار تومان در ایام اربعین دریافت شود که با این وجود شاهد افزایش تعهدات بیمه گذار تا سقف٢٥ هستیم.  

وی ادامه داد: امسال همچنین دفترچه های راهنمایی برای اتباع افغانستانی چاپ کردیم که بتوانند از طریق آن ویزا دریافت و راهی سفر عراق شوند و برای استقبال از اتباع سایر کشورها نیز در مرزهای مختلف ستاد استقبال تشکیل داده ایم .

ذوالفقاری در رابطه با مشکلات سال گذشته زائرین کشور افغانستان و پاکستان گفت: در مرز پاکستان هماهنگی‌هایی صورت گرفته است که شاهد بی نظمی های سال گذشته نباشیم همچنین امسال مقرر شده است هیچ یک اتباع کشورهای همسایه بدون دارا بودن ویزای عراق وارد کشور ما نشوند.

وی درخصوص تسهیل انتقال تجهیزات به کشور عراق نیز گفت: امسال در توافق نامه با عراق ذکر کردیم که عوارض گمرکی  و هزینه باسکول حذف شود چرا که پیش از این برای هر محموله که باید از مرز رد می شد ١٠٠ دلار می گرفتند که امسال حذف شده است.

ذوالفقاری ادامه داد: در رابطه با تامین امنیت، داخل عراق به عهده آنها است اما ستادامنیتی ما تمام مشورت ها را انجام داده و همکاری های مردمی نیز  سازماندهی شده است.  فکر می کنیم همانند سال گذشته با توجه به آمادگی کافی امنیت به خوبی تامین شود. سال ٩٥ دو حادثه تروریستی داشتیم که قبل اربعین در سامرا و سه روز بعد اربعین در حله رخ داد. با بررسی ها متوجه شدیم تروریست ها از کاهش مسائل امنیتی قبل و بعد اربعین سوءاستفاده کرده اند و به همین منظور پس از آن حتی روزهای قبل و بعد اربعین مسائل امنیتی را به شدت زمان مراسم اربعین تامین می کنیم. در داخل ایران نیز با با توجه به حادثه اهواز تدابیر ویژه تری را در دستور کار داریم و از این جهت نیز مشکلی نخواهیم داشت.

وی همچنین در خصوص مشکلات سال گذشته مرز دهلران گفت: امسال در ایران آمادگی لازم برای بازگشایی این مرز صورت پذیرفته است اما عراق هنوز موافقت و آمادگی برای بازگشایی این مرز را اعلام نکرده اما در صورت لزوم در زمان، هماهنگی خواهیم کرد. با این وجود  احتمال می دهیم اصلا مرز دهلران در مراسم امسال فعال نشود.  در خصوص مرز خسروی اما به طور کامل توافق کردیم که تا آخر هفته امکان استفاده یا عدم استفاده مشخص شود. ما هیچ مشکلی برای فعال کردن مرز خسروی نداریم و مردم منطقه هم خواستار این امر هستند.

ذوالفقاری در پاسخ به سوالی در خصوص مرزهای آماده پذیرش اتباع خارجی گفت:  برای اتباع ترکیه مرز شلمچه دور است که از مهران تردد خواهند کرد اما کشورهای شرقی از مرز شلمچه وارد عراق می شوند.

معاون وزیر کشور  در خصوص امکانات آنتن دهی و ارتباطاتی نیز گفت: با عراق صحبت هایی داشتیم که هم تقویت کنند و هم هزینه ها را کاهش دهند؛ امیدواریم امسال شرایط بهتر شود. همچنین  بین نجف و کربلا هم برای خبرنگاران مکان مناسبی در نظر گرفته خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص امکان کاهش مجدد هزینه‌ها و یا امکان دریافت ارز یارانه‌ای گفت: در خصوص ارز مسافرتی یارانه ای برنامه ای  نداریم و فقط توافق بر روی مواردی انجام شده  که در ابتدا عرض کردم اما از بانک های عامل خواسته ایم برای خرید ارز با زائرین همکاری کنند.

معاون وزیر کشور ادامه داد: توصیه داریم زائرین به اندازه نیاز ارزهای رایج را از داخل کشور تهیه کنند که برای ارز در داخل عراق مشکلی نداشته باشند با این وجود اما با بانک ملی شعبه عراق توافق هایی انجام شده که در آینده اعلام می کنیم.   وی در خصوص کشورهایی که منع ورود به عراق دارند گفت: ما فقط اتباعی را می پذیریم که ویزای ورود به عراق داشته باشند.  

ذوالفقاری در خصوص پایان کار موکب های عراقی و ایرانی نیز گفت: موکب های عراقی روز بعد اربعین موکب خود را جمع می کنند و ایرانی ها تنها تا سه روز بعد اربعین حضور دارند که در این سه روز نیز سطح خدمات کاهش پیدا می کند.   وی در رابطه با بارانی بودن هوا در وزهای منتهی به اربعین و خاکی بودن پارکینگ ها و مسیرها گفت: پارکینگ ها آسفالت هستند و مشکلات سال گذشته پیش نخواهد آمد و امسال زیرساخت های خوبی داریم.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در خصوص خدمات حمل و نقل در زمان اربعین گفت:  ما باید مبتنی بر نیاز به کشور عراق ورود کنیم برای همین موضوع اتوبوس ها این سمت مرز حضور دارند و هرزمان در آنسوی مرز اعلام نیاز شود بلافاصله اتوبوس اعزام می شود.

وی در خصوص مدت زمان ویزای اربعین نیز گفت: مدت اعتبار روادید دو ماه، اما مدت زمان اقامت یک ماه است. همچنین مهر اربعین هم از روی ویزا برداشته شده است.

معاون امنیتی وزیر کشور در ادامه تشریح تدابیر امنیتی گفت:  مسئول تامین امنیت تا زمان خروج از کشور به عهده ایران است که در این خصوص دستگاه های اطلاعاتی طرح های جداگانه ای را در نظر گرفته اند و همکاری بسیج و سپاه در کمیته سیاسی و امنیتی برنامه ریزی و پیش بینی شده است. دولت عراق نیز با توجه به تجربه سال های گذشته تدابیر امنیتی چند لایه ای را اعمال خواهد کرد.

وی در پایان نشست خبری خود گفت: تاکید داریم زائرین بدون ویزا به مرز مراجعه نکنند که عودت داده شده و در صورت ورود غیرقانونی به عراق  شش ماه زندان در انتظارشان است.  پس همه هم.طنانی که خواستار حضور در مراسم اربعین هستند با توجه به تخفیف ها همه زودتر ثبت نام کنند و در این خصوص معطلی نیز وجود ندارد و پس از ۲۴ ساعت ویزا صادر می شود.

وی ادامه داد: یک تسهیل جدید هم امروز قطعی شد که در عهمین رابطه افرادی که برای صدور گذرنامه به پلیس +١٠ تهران مراجعه می کنند می توانند همان جا مدارک روادید را تحویل دهند تا ویزا همراه گذرنامه صادر شود.  وی هشدار داد: برخی عناصر سودجو به دنبال این هستند که با صدور ویزای جعلی هزینه کمتری دریافت کنند لذا به افراد غیر مسئول مراجعه نشود که از مرز عودت داده نشوند.

ذوالفقاری تاکید کرد: هیچ یک از زائرین بدون بیمه وارد عراق نشوند چرا که در صورت وقوع حادثه خود دچار مشکل خواهند شد. کسانی که سال گذشته با موارد تروریستی مواجه شدند قریب به ٦٠ نفر بیمه نداشتند و مشکلاتی پیش آمد.

وی همچنین ضمن درخواست از زائرین برای رعایت قوانین عراق و رعایت کرامت انسانی و مسائل تاریخی میان دو کشور گفت: با توجه به شایعاتی که چند ماه اخیر در خصوص زائرین عراقی پیش آمد و مسائلی که در بصره با آن مواجه شدیم از زائرین می خواهیم اتحاد دو کشور را در این حرکت مذهبی به نمایش بگذارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز