خبرگزاری کار ایران

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح:

مدیریت بحران در بلایای گسترده بدون نقش‌آفرینی نیروهای مسلح ناممکن است

asdasd
کد خبر : ۶۷۹۶۹۱

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح مدیریت بحران در بلایای گسترده را بدون نقش‌آفرینی نیروهای مسلح ناممکن دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا‌، سردار سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در چهارهمین همایش آسیاپاسفیک خطاب به حضار گفت: اطبای گرانقدر و دانشمندان فرهیخته علوم پزشکی حضور ارزشمند شما در جمهوری اسلامی ایران کشوری که مهد علم و تمدن و به ویژه پرچمدار زایش و رویش علم طب است را گرامی می‌دارم.

وی ادامه داد: ایران بستر بالندگی ابن سینا، زکریای رازی، جرجانی و دیگر نام‌آوران بزرگ عرصه طبابت و حکمت است، آنان که با گذشت قرن‌ها هنوز هم ستارگان پرفروغ اخلاق پزشکی محسوب می‌شوند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: همه فرماندهان و استراتژیست‌های نظامی طب نظامی را بسیار مهم دانسته، چرا که می‌دانند کارآمدی و پویایی هر یگان نظامی و عملیاتی در گرو تامین مولفه خطیر و حساس با عنوان حفظ و ارتقای سلامت کارکنان است. ما در کشوری هستیم که به ویژه طی سال‌های جنگ تحمیلی به ملت‌مان بیش از هر کسی جایگاه مهم و بی‌همتای طب نظامی را لمس کردیم.

سردار سرلشکر باقری با بیان اینکه نقش بی‌بدیل بیمارستان‌های نظامی را در قالب فعالیت 52 بیمارستان صحرایی و صدها پست اورژانس و پست امداد در نقاط نزدیک به خطوط مقدم شاهد بودیم، تصریح کرد: جراحان، پزشکان و پرستاران نظامی حتی با گذشتن از جان خود خدمات درمانی و فوریت‌های پزشکی را به مجروحان جنگی و مصدومان شیمیایی ارائه دادند و به یاری خداوند جان 555 هزار رزمنده مصدوم و مجروح شیمیایی را نجات دادند.

وی خاطرنشان کرد: همگان اتفاق نظر دارند که رشد و توسعه طب نظامی و توانمندی در این عرصه از شاخصه‌های اقتدار نیروهای مسلح هر کشور محسوب می شود. همچنین رشد سریع و شگفت‌انگیز علوم بشری به گونه‌ای است که تاثیر پیشرفت‌های فناورانه در اقتدار و توانمندی نظامی بیش از گذشته نمایان شده است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه واحدهای طب نظامی باید بتوانند تاثیرات شگرف فناوری‌های نوین در عرصه صنعت نظامی را به خوبی بشناسند، خاطرنشان کرد: نیروهای نظامی باید بتوانند همپای این تغییرات آرایش علمی، تخصصی و سازمانی بگیرند. همان نگرش صحیحی که در شعار کنگره به عنوان طب نظامی در افق آینده تجلی یافته است. در واقع آموزش و تربیت نیروی انسانی، تامین تجهیزات تخصصی و آرایش مراکز درمانی در این نگاه متاثر از مولفه‌هایی خواهد بود که همپای تغییرات فناوری، طب نظامی پوینده و بالنده‌ای داشته باشد.

سردار سرلشکر باقری تاکید کرد: در هنگام رخداد حوادث و بلایای طبیعی به ویژه در ابعاد گسترده و ملی همواره نیروهای مسلح پناهگاه آسیب‌دیدگان است و تلاش می‌کند در هم‌افزایی و هماهنگی با نهادهای مسئول در عرصه ملی به یاری آسیب‌دیدگان رفته و در زمینه مدیریت بحران در عرصه‌های مختلف به ویژه نجات و درمان مصدومان نقش‌آفرینی کند.

وی با بیان اینکه در اغلب کشورها حضور نیروهای مسلح در بلایا و حوادث طبیعی در عرصه ملی تجربه شده است، خاطرنشان کرد: مدیریت بحران و حوادث در بلایای گسترده بدون نقش‌آفرینی نیروهای مسلح ناممکن است.

او ادامه داد: چنین نقش‌آفرینی مسئولانه نیازمند روزآمدی در عرصه تحلیل و شناخت حوادث مختلف،‌ آموزش تخصصی و تمرینات مستمر در حوزه مدیریت بحران است.

سردار سرلشکر باقری خاطرنشان کرد: بی‌تردید از مهم‌ترین ظرفیت‌های نیروهای مسلح برای امداد و خدمت‌رسانی به آسیب‌دیدگان بلایا سامانه طب نظامی و نیروهای بهداشت و درمان نیروهای مسلح است که باید بتواند ترجمان توانمندی نظامیان در مواجهه با حوادث و مدیریت آن باشد. تشکیل کمیته بین‌المللی طب نظامی ابتکار ارزشمند و فرصت مغتنمی است که دانشمندان و فعالان عرصه طب نظامی را در قالب کنگره‌های جهانی و منطقه‌ای طب نظامی گردهم آورد.

وی با بیان اینکه این کنگره‌ها باعث می‌شود، دانشمندان فارغ از محدودیت‌ها، دانش و تجربیات خویش را به اشتراک بگذارند، خاطرنشان کرد: تبادل دانش و تجربه در زمینه طب نظامی می‌تواند از محورها و ظرفیت‌های مهم در زمینه دیپلماسی و توسعه همکاری‌های بین‌المللی در عرصه دفاعی باشد.

او با بیان اینکه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاشی برای تحقق اهداف بشردوستانه کوتاهی نمی‌کند، تصریح کرد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در ارائه تجربیات منحصر به فرد خود در زمینه درمان انبوه مصدومان شیمیایی فروگذار نخواهد کرد. در حالی این کنگره شکوهمند با عنوان طب نظامی و با هدف ارتقاء توانمندی در راستای کمک و یاری افزون‌تر به مجروحان و آسیب‌دیدگان از جنگ‌ها برگزار می‌شود که ما در منطقه خویش با واقعیت‌های دردناکی روبرو هستیم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: امروز صحنه‌هایی از پایمال کردن حقوق مظلومان، مجروحان و بیماران جنگی توسط متجاوزان رقم می‌خورد. غاصبان صهیونیست از شش ماه پیش در راهپیمایی‌هایی موسوم به بازگشت در فلسطین اشغالی حدود 200 نفر را به شهادت رسانده و بیش از 20 هزار نفر را مجروح کرده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین برخی کشورهای منطقه در تجاوزی گسترده به کشور یمن هر روزه مردم مظلوم آن را به خاک و خون می‌کشانند. به گفته مقامات مسئول بهداشتی- درمانی در یمن تاکنون بیش از 35 هزار نفر در این کشور کشته یا مجروح شده‌اند که از این تعداد بیش از 4 هزار نفر زنان و کودکان بوده‌اند. در این تراژدی غم‌بار بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی از حملات گسترده متجاوزان در امان نبوده‌اند و حدود 200 مرکز درمانی تخریب و از مدار خدمت‌رسانی خارج شده‌اند. جنایات بی‌شرمانه تروریست‌های تکفیری ازدیگر واقعیت‌های تلخ منطقه است که سکوت مدعیان حقوق بشر در برابر جنایات پلید آنها موجب تهدید امنیت غیرنظامیان در گستره جهانی شده است.

سردار سرلشکر باقری تاکید کرد: انتظار می‌رود در چنین کنگره ارزشمندی با بررسی و دغدغه‌مندی عالمانه واقعیت‌های تلخ مورد توجه قرار گرفته و نقش آفرینی فعال و مسئولانه در محکومیت این جنایات مورد هم‌اندیشی قرار گیرد و امیدوارم برگزاری چهارمین کنگره منطقه‌ای طب نظامی آسیا پاسفیک در تهران نقطه عطفی برای تحقق اهداف والای این نهاد علمی و تخصصی و تعمیق تعاملات حرفه‌ای بین کشورهای عضو و تعریف برنامه‌های نوین و جامع نقش‌آفرین در زمینه طب نظامی باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز