خبرگزاری کار ایران

جمالی‌نژاد مطرح کرد:

تشریح اقدامات عمرانی بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه

asdasd
کد خبر : ۶۷۷۴۷۳

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در بازدید از مناطق زلزله‌زده اسلام‌آباد غرب با یادآوری فرارسیدن ۲۱ آبان ماه سالگرد زلزله کرمانشاه در سال ۹۶، روند اقدامات عمرانی انجام شده در خصوص بازسازی مناطق زلزله زده را تشریح کرد.

 

به گزارش ایلنا، مهدی جمالی‌‌‌نژاد در این خصوص گفت: متاسفانه به دلیل شدت بالای زلزله استان کرمانشاه و همچنین آسیب‌پذیری بخش مهمی از سکونتگاه‌های شهری و روستایی در منطقه، تعداد قابل توجهی از هموطنان ساکن در نقاط حادثه‌‌‌‌دیده این استان دچارآسیب‌های متعدد، ویرانی‌‌‌ها و بی‌‌خانمانی شده بودند.

وی افزود: تمرکز بیشترین آسیب‌های وارده در مناطق جنوبی کانون زلزله، شهرستان سرپل ذهاب و سکونتگاه‌های اطراف و شهرستان ثلاث باباجانی بوده است که باعث شده زلزله مذکور در پهنه وسیعی بسیاری از مستحدثات و واحدهای مسکونی شهرها و روستاهای اطراف را به شدت دچار آسیب کند، به‌گونه‌‌‌‌‌ای که علاوه بر بناهای غیرمهندسی، حتی واحدهای نوساز با مشخصات فنی هم دچار آسیب‌های سازه‌ای و غیرسازه‌ای شوند.

معاون وزیر کشور ادامه داد: بررسی‌‌‌‌‌های اولیه کارشناسی از مجموع ۱۱۱ هزار واحد مسکونی ارزیابی شده شهری و روستایی، پس از وقوع حادثه زلزله، نشان می‌‌‌‌داد که در حدود بیش از ۴۰ هزار واحد نیازمند احداث مجدد و قریب به ۷۰ هزار واحد نیز نیازمند به تعمیر داشت و تنها حدود هزار واحد به صورت سالم باقی مانده بود.

جمالی‌نژاد اضافه کرد: متاسفانه از مشکلات مهم در مسیر خدمات‌رسانی سریع به روستاهای حادثه دیده از زلزله، پراکندگی بالای آنها، عدم اطلاعات کافی از وضعیت خانوارهای ساکن در روستا، صعب‌‌‌‌العبور بودن راه‌های دسترسی به برخی از این مناطق و تعداد زیاد روستاها می‌‌‌‌توان نام برد، به نحوی که ۱۳۰۰ روستا در کانون حادثه بوده و در حدود ۲۳۰ روستا بالای پنجاه درصد تخریب شده بودند.

وی ادامه داد: از سوی دولت جمعا دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار ویژه بازسازی مناطق زلزله‌‌‌زده کرمانشاه در هفته دوم پس از وقوع زلزله تصویب و ابلاغ شد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور افزود: سیاست دولت همواره مشارکت و حضور مردم در همه عرصه‌ها است و اعتقاد بر این است که با حضور مردم می‌‌‌‌توان سرعت و کیفیت انجام کارها را بالا برد. لذا تصمیم گرفته شد تا درخصوص بحث بازسازی مناطق زلزله‌‌‌‌‌زده نیز مدیریت ساخت واحدهای مسکونی و پیگیری امورات برای اجرای عملیات توسط مالکان ساختمان‌ها به انجام برسد و دستگاه‌های دولتی نسبت به پشتیبانی‌‌‌‌های فنی، هدایت، حمایت و توانمندسازی خانواده‌‌‌های آسیب‌‌دیدگان اقدام کنند. 

جمالی‌نژاد درخصوص اسکان خانواده‌‌‌‌های آسیب‌‌‌دیده اظهار داشت: ۲۱ هزار مورد تسهیلات کمک بلاعوض در موضوعات اجاره‌بها و کانکس به خانوارهای خسارت دیده واجد شرایط در مناطق زلزله‌‌‌زده استان کرمانشاه اعطا شد و پس از آن نزدیک به ۶۰ هزار واحد مسکونی اعم از احداثی و تعمیری در کمتر از یک سال آماده بهره‌برداری شده است.

وی اضافه کرد:‌ با توجه زمان وقوع زلزله و نامساعد بودن شرایط جوی و بارندگی‌‌‌ها، به مدت دو ماه امکان ساخت و ساز وجود نداشته اما با انجام برنامه‌‌ریزی‌‌ها و پیگیری‌‌‌های انجام شده ظرف مدت شش ماه در حدود ۵۷ هزار واحد تعمیری اتمام یافته و احداث بیش از ۲۱ هزار واحد نیز به سرانجام رسیده است.

رئیس سازمان شهرداری‌‌ها و دهیاری‌‌‌های کشور ادامه داد: همچنین با توجه به حجم کارها و فعالیت‌‌های صورت گرفته جهت عمران و بازسازی مناطق زلزله‌‌‌‌زده تاکنون برای بیش از ۱۸ هزار نفر شغل در مناطق زلزله‌‌زده ایجاد شده است.

جمالی‌نژاد افزود: کشور ایران در کمربند زلزله دنیا قرار داشته و یک کشور حادثه‌خیز است لذا باید راهکارهای جامع و آینده‌نگرانه برای پیشگیری و کنترل حوادث غیرمترقبه را طراحی و به مرحله اجرا دربیاوریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز