خبرگزاری کار ایران

آیت الله مکارم شیرازی:

بارها درباره اجرای حکم پرداخت مهریه به قوه قضائیه تذکر داده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۶۷۵۷۷۲

مرجع تقلید شیعه در خصوص زندانی شدن بدهکاران مهریه عنوان کرد: مسائل شرعی را با مراجع و حوزه حل کنید؛ چرا دستگاه قضائی خلاف احکام اسلامی عمل می‌کند و عده ای بی دلیل زندانی می‌شوند؛ کسی که مال دارد و بدهی نمی‌دهد می توان او را زندانی کرد اما کسی که مالی ندارد را نمی‌توان به زندان انداخت.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله مکارم شیرازی امروز در درس خارج فقه خود با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) گفت: درهای آسمان همیشه بر روی بندگان گشوده است اما در روز دوشنبه و پنجشنبه بیش‌تر از روزهای دیگر است؛ زیراکه این دو روز در دو طرف ابتدا و انتهای هفته قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه شرک یکی از راه‌های بسته شدن درهای آسمان است، عنوان کرد: اسلام در توحید خلاصه و همه چیز کفر در شرک خلاصه می‌شود؛ شرک، جامع بین انحرافات عقیدتی و اخلاقی است؛ ما دو نوع شرک آشکار و مخفی داریم؛ اگر کسی خدا را رازق خود نداند و رانت‌خواری و احتکار را رازق بداند، دچار شرک شده است.

این مرجع تقلید خاطر نشان کرد: کسی که توسل به دشمنان را به جای توسل به خدا برای رسیدن به اهداف خویش، درست می‌داند، خودش نوعی شرک است؛ ریاکاری، کم فروشی و تقلب نیز همگی نوعی شرک خفی است.

مکارم شیرازی با بیان اینکه دشمنی و عداوت در جامعه عامل از بین رفتن اتحاد در برابر دشمنان است، تصریح کرد: ملتی که با هم عداوت داشته باشند در مقابل دشمن ناتوان و ضعیف می‌شوند؛ توان و قدرت در محبت و دوستی است و اسلام هم دین برادری و دوستی و محبت است؛ رابطه اخوت، نزدیکترین رابطه میان دو نفر است.

این مرجع تقلید گفت: با چنین تعابیری سزاوار نیست که کینه از هم بگیریم و این همه عداوت در رقابت‌های سیاسی و رفتارهای اجتماعی داشته باشیم؛ بسیاری از پرونده‌های دادگستری بر سر مسائل جزئی است و چقدر زندانی بر سر مسائل کوچک داریم، در حالی که اگر گذشت کنیم و یا از بزرگترهای فامیل برای رفع اختلاف کمک بگیریم بسیاری از این مشکلات تمام می‌شود.

این مرجع تقلید بیان کرد: وعاظ در منابر مردم را به اتحاد و محبت دعوت کنند، آن هم در زمانی که دشمن دندان‌های خود را برای حمله به کشور تیز کرده، این روش بهترین راه وحدت و نزدیکی دل‌ها به همدیگر است.

مکارم شیرازی تاکید کرد: برخی مهریه را به اجرا می‌گذارند و دادگستری هم فورا مرد را به زندان می‌اندازد که این کار اشتباه است و ما بارها به قوه قضائیه تذکر داده‌ایم؛ عندالمطالبه و عندالاستطاعه بودن با هم فرقی ندارد که برخی اصرار دارند این دو را از هم جدا کنند؛ فرد اگر قدرت نداشته باشد عندالمطالبه هم تبدیل به عندالاستطاعه می‌شود.

وی گفت: مشکل دوم اینکه آیا اصل این است که جوان چون مال ندارد باید زندان برود؟؛ طبق دستورات اسلامی، کسی که مال دارد و بدهی نمی‌دهد می توان او را زندانی کرد اما کسی که مالی ندارد را نمی‌توان به زندان انداخت؛ وقتی شک داریم که مال دارد یا خیر، اصل بر نداشتن است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه چندهزار جوان به خاطر همین اشتباه در زندان هستند؛ تصریح کرد: بنشینید این مسائل شرعی را با مراجع و حوزه حل کنید؛ چرا دستگاه قضائی خلاف احکام اسلامی عمل می‌کند و عده ای بی دلیل زندانی می‌شوند.

وی افزود: مسئله دیگر اینکه پرداخت اقساطی مهریه، گاهی ۵۰ سال طول می‌کشد و این در شرایطی است که می‌گویند تا مهریه تمام نشود زن می‌تواند تمکین نکند؛ چرا حکمی می‌دهیم که دیگران بخندند؛ فرد وقتی قسط اول را داد بدهی را پرداخت کرده و زن باید با قسط اول تمکین کند؛ این عاقلانه و عادلانه است در حالی که حکم اول، مضحک و مایه وهن احکام است.

 مکارم شیرازی با تاکید براینکه حوزه از دستگاه قضا و قضا از حوزه جدا شده است عنوان کرد: برخی مهریه را ۱۱۰ سکه بهار آزادی قرار داده اند در آن زمان که سکه یک میلیون بوده ولی حالا ۵ میلیون شده است؛ آیا تفاوت قیمت نامتعارف مورد قبول است؟ از دید ما تفاوت‌های نامتعارف باید تعدیل شود و نباید سکه به قیمت جدید را بدهند.

وی در پایان گفت: اسلام حساب و کتاب دارد، نمی‌شود به مردم زور گفت؛ من از طلابی که توانائی دارند می‌خواهم بروند جذب دستگاه قضا شوند تا قوه قضائیه تقویت شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز