خبرگزاری کار ایران

رسانه‌های آمریکایی واکنش نشان دادند؛

استقبال ایران از رای دادگاه لاهه/ تلاش آمریکا برای به چالش کشیدن رای دیوان

asdasd
کد خبر : ۶۷۵۷۶۱

صدور رای اولیه دادگاه بین‌المللی لاهه در مورد پرونده شکایت ایران از آمریکا بر اساس پیمان مودت میان دو کشور که در سال ۱۹۵۵ منعقد شده با واکنش رسانه‌های آمریکایی و جهان همراه بود.

به گزارش ایلنا «ان بی سی نیوز» آمریکا در گزارشی نوشت: دیوان بین المللی دادگستری دستور لغو تحریم‌ها علیه ایران که بر صادرات اقلام، کالا و خدمات لازم مرتبط با امنیت هوانوردی تاثیرگذار است، را به آمریکا داد.

این رسانه نوشت: ترامپ با خروج از توافق هسته‌ای در ماه می تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرد. ایران این تحریم‌ها را در دادگاه جهانی به چالش کشیده است.

در رای اولیه دادگاه که امروز صبح صادر شد، واشنگتن به هر روشی که خودش انتخاب می‌کند، ملزم شده است. همه موانع موجود در اثر اعمال مجدد تحریم‌ها بر سر صادرات دارو و اقلام پزشکی، غذا و کالاهای کشاورزی و قطعات و تجهیزات لازم برای اطمینان از امنیت پرواز هواپیماها را بردارد.

این رسانه آمریکایی نوشت: انتظار می‌رود آمریکا صلاحیت دادگاه را در جلسه استماع بعدی به چالش بکشد. تاثیر اقتصادی تحریم‌ها منجر به اعتراضاتی در ایران شد.

به گزارش این رسانه آمریکایی رای امروز دادگاه به یک درگیری جدید میان دولت ترامپ و دادگاه لاهه منجر خواهد شد.

بولتون ماه گذشته گفته بود دادگاه کیفری جهانی از هرجهت برای ما مرده است.

«رویترز» نیز در گزارشی نوشت: ایران از رای دادگاه لاهه استقبال کرده است. دادگاه به آمریکا دستور داد که مطمئن شود تحریم‌ها علیه تهران تاثیری بر امنیت پروازها و کمک‌های بشردوستانه نخواهد داشت.

سی بی اس نیز در گزارشی نوشت: روز چهارشنبه دادگاه جهانی به آمریکا دستور داد تحریم‌های مربوط به کالاها و اقلام بشر دوستانه را که با خروج آمریکا از برجام علیه ایران وضع شده را بردارد.

این رسانه آمریکایی نوشت: تصمیمات دادگاه لازم الاجرا است اما بازوی اجرایی ندارد چرا که هیچ مکانیزمی برای ضمانت اجرایی آن وجود ندارد. آمریکا مدعی شده بود که دادگاه صلاحیت صدور رای در مورد مسائل مرتبط با امنیت ملی امریکا را ندارد. رای امروز نشان داد دادگاه صلاحیت خود را احراز کرده است.

ریچارد نفیو یکی از اعضای سابق تیم مذاکره هسته ای ایران گفته این پرونده بیشتر جنبه سمبلیک دارد تا تاثیر واقعی.

وی گفته: وزیر خارجه ایران می‌داند که باید با برای مخاطبانش بازی کند و این جامعه جهانی است. آنها باید خود را به عنوان طرف مظلوم نشان دهند.

نفیو گفته به نظر او ترامپ از رای دادگاه اطاعت نخواهد کرد و اصلا احترامی برای آن قائل نیست. اما در از منظر افکار عمومی رای دادگاه لاهه قدم بسیار مهمی بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز