خبرگزاری کار ایران

گزارش «نیویورکر» از ضیافتی به میزبانی رییس‌جمهور ایران؛

از واکنش ظریف به احتمال رابطه با آمریکا تا مقایسه روابط تهران و واشنگتن با یک فیلم هالیودی

asdasd
کد خبر : ۶۷۵۲۶۲

وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با یک نشریه آمریکایی درباره احتمال مذاکره با آمریکا گفت: در دنیایی از احتمالات زندگی می‌کنیم. در نتیجه هیچ چیز غیرممکن نیست؛ اما ما باید صبر کنیم و ببینیم.

به گزارش ایلنا، «رابین رایت»، خبرنگار نشریه آمریکایی «نیویورکر» گزارشی از حضور خود در میزگردی به میزبانی رییس جمهور کشورمان در نیویورک نوشت.

وی حسن روحانی رییس جمهور ایران را روحانی تحصیل کرده در اسکاتلند خواند که عمامه سفید به تن داشته و عبای مشکی و در میان همراهان خود با لباس‌های تیره بدون کراوات ایستاده بود.

«رایت» در این گزارش گفته در میان مهمانان، شش مامور سرویس‌های مخفی آمریکا را از روی صورت‌های تراشیده و کراواتشان شناسایی کرده که در چهار گوشه اتاق ایستاده بودند. سرویس ویژه مسئول حفظ امنیت مقامات خارجی در زمان سفرشان به آمریکاست و مهم نیست روابط کشورها با آمریکا چطور باشد.

این نشریه درباره ماهیت این ضیافت نوشت: این مراسم از سال ۱۹۸۷ که آیت الله خامنه‌ای به عنوان رییس‌جمهور ایران در سازمان ملل حاضر شد در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می‌شود. وی اکنون رهبر ایران است. تا کنون چهار رییس‌جمهور ایران بارها میزبان این مراسم بوده‌اند. اغلب مقامات ارشد کاخ سفید و مقامات وزارت خارجه از دولت‌های قبلی آمریکا و اعضای سابق کنگره و تعدادی خبرنگار نیز در این مراسم شرکت می‌کنند.

نویسنده این گزارش با اشاره به اتهام زنی‌های ترامپ در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل و اظهارات جان بولتون مشاور امنیت ملی او علیه ایران نوشت گفت: روی کاغذ روابط تهران و واشنگتن از سال‌های ابتدایی انقلاب تاکنون به بدی امروز نبوده است.

در این گزارش با اشاره به فشارهای داخلی موجود برای روحانی درباره ارتباط با آمریکا گفته شده: روسای‌جمهور قبلی در ایران از جمله محمد خاتمی و هاشمی رفسنجانی توسط رقبای سیاسی خود در داخل به اتهام تمایل به ارتباط با امریکا مواخذه شده‌اند. خاتمی اولین کسی بود که پیشنهاد «فروریختن دیوار بی‌اعتمادی» میان دو کشور را دو دهه پیش داده بود او هنوز ممنوع السفر، ممنوع المصاحبه و ممنوع التصویر است. هاشمی رفسنجانی که سال‌ها به دنبال برقراری رابطه با آمریکا بود هم تجربه رد صلاحیت را از سر گذراند و دو فرزندش در زندان هستند. حتی محمود احمدی‌نژاد که یکی از اصولگرایان تندرو در ایران به شمار می‌رود هم در انتخابات گذشته رد صلاحیت شد.

این خبرنگار آمریکایی به گفت‌وگوی خود با جواد ظریف بعد از بازگشت روحانی به تهران اشاره کرد و نوشت: ظریف دیپلماسی با آمریکا را با فیلم هالیودی «۵۰ قرار اول» مقایسه کرد. داستان فیلم درباره مردی است که همواره در حال قرار گذاشتن با زنی است که حافظه کوتاه مدتش را از دست داده و همه چیز را ظرف یک روز فراموش می‌کند.

ظریف در گفت‌وگو با این رسانه گفت: ما در دنیایی از احتمالات زندگی می‌کنیم. در نتیجه هیچ چیز غیر ممکن نیست؛ اما ما باید صبر کنیم و ببینیم.

وی گفت: در وهله نخست، ما عصبانی نیستیم. اگر قرار باشد به راه‌حلی دست یابیم شما باید بتوانید آن را بر مبنای چیزی که دارید بنا کنید، وگرنه مانند فیلم «۵۰ قرار اول» شما مجبورید همه چیز را روز بعد، از اول آغاز کنید. این غیرممکن است.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: شما باید بتوانید یک رابطه‌ای داشته باشید که براساس یک مبنا ساخته شده است و ما یک سند داریم، توافق هسته‌ای . این یک سند ۱۵۰ صفحه‌ای است نه یک توافق دو صفحه‌ای .

ظریف در اینجا به توافق دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی اشاره دارد که در دیدار آنها در ماه ژوئن حاصل شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا باب دیپلماسی با آمریکا هنوز باز است یا خیر؟ گفت: ‌در صورت فراهم بودن شرایط لازم برای مذاکرات من احتمال گفت‌وگو را رد نمی‌کنم. این شرایط عبارت است از قابل اتکا بودن طرف مقابل.

ظریف تاکید کرد: قابل اتکا بودن با اعتماد فرق دارد. قابل اتکا بودن یعنی این‌که وقتی شما چیزی را امضاء می‌کنید باید به آن پایبند باشید. درغیر این صورت همه‌چیز فرو می‌پاشد. ما منتظر دیدن کمی واقع‌گرایی هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز