خبرگزاری کار ایران

غلامی در پاسخ به صباغیان

از سال ۹۲ به بعد مجوز جدیدی برای تاسیس مرکز آموزش عالی صادر نشد

asdasd
کد خبر : ۶۷۴۱۱۶

وزیر علوم گفت: در بازه زمانی ۸ الی ۹ سال تعداد ۲۸۰۰ موسسه ایجاد شد، اما از سال ۹۲ به بعد مجوز جدیدی برای تاسیس مرکز آموزش عالی صادر نشد.

به گزارش ایلنا، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال صباغیان بافقی و محمدجواد ابطحی گفت: سوال کارشناسی مناسبی درخصوص افزایش تعداد دانشجویان مطرح شده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: روند توسعه آموزش عالی به لحاظ کمّی در دو دهه اول انقلاب به نحوی بوده که در مجموع ۶۵ موسسه دولتی و ۷۵ موسسه غیردولتی وجود داشت، اما از سال ۸۴ تا ۹۲ افزایش قابل توجهی داشته چرا که اقبال عمومی به تحصیل در دانشگاه ها زیاد بوده و در پاسخ به این اقبال حرکت وسیعی برای گسترش مراکز آموزش عالی انجام شده. البته صحبت درخصوص عقبه کارشناسی به این سوال نیز در این زمان نمی گنجد.

وی افزود: حتی در سال های ۹۰ و ۹۱ افزایش دانشجو در پذیرش صورت گرفته، اما با کاهش جمعیت داوطلبان برای ورود به دانشگاه، اقبال دانشجویان به مراکز آموزش عالی کوچک کم شده است. در بازه زمانی ۸ الی ۹ سال تعداد ۲۸۰۰ موسسه ایجاد شد، اما از سال ۹۲ به بعد مجوز جدیدی برای تاسیس مرکز آموزش عالی صادر نشده، مگر اینکه یک مرکز آموزش عالی با لحاظ مصوبه شورای عالی اداری تبدیل وضعیت شده است. در هر صورت به بحث محدود سازی ایجاد واحدهای دانشگاهی توجه شده است.

این عضو کابینه ادامه داد: حتی پژوهشگاه‌ها که وظیفه انجام کارهای پژوهشی را دارند، علی رغم اینکه وظیفه قانونی آنان کارهای تحقیقی بود به پذیرش دانشجو اقدام کردند که این موضوع نیز مهار شده و در ۵ سال گذشته تلاش برای مهار توسعه رو به رشد بخش های آموزشی انجام شده است.

وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری ادامه داد: آنچه در وزارت علوم به عنوان عملکرد قابل ارائه است کنترل و گسترش کمی و نظارت و ارزیابی مستمر بر اعمال قانون برای آن دسته که ظرفیت لازم را دارا هستند که در همین راستا تعدادی از موسسات و مراکز علمی کشور غیرفعال شده‌اند و در کنار ساماندهی از ظرفیت‌های ایجاد شده برای بهره‌برداری بیشتر و هدفمند استفاده می‌شود.

غلامی افزود: بخشی از مجموعه‌های ایجاد شده از منابع دولتی و یا منابع بخش خصوصی استفاده کرده‌اند و ظرفیت و امکاناتی را فراهم کرده که علی‌الخصوص در مناطقی که نیاز به حضور مراکز آموزش عالی به لحاظ کارشناسی مورد تأیید است صورت گرفته است است به همین جهت از آنها باید به نحو مطلوب در راستای مأموریت‌گرایی استفاده شود.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین کارهای انجام شده جلوگیری از توسعه کمی و توجه به بخش پژوهش می‌باشد به همین جهت مشوق‌هایی برای دانشگاه‌های کوچک و متوسط در کنار آموزش که به پژوهش توجه می‌کنند قرار داده شده است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: مجموع مصوباتی که در شورای گسترش در مجموعه ارزیابی وزارت علوم که با حجم زیاد و دقت فراوان و قابل عرضه در زمان مناسب صورت گرفته در راستای عدم ادامه توسعه کمی و استفاده از ظرفیت‌ها برای هم‌افزایی در کنار هم و قرار دادن دانشگاه‌ها استفاده شده است.

وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری افزود: باید ارتقاء کیفی مورد توجه ویژه قرار گیرد لذا از شما نمایندگان محترم تقاضا می‌شود که وزارت علوم را برای انجام هر چه بهتر این برنامه یاری کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز