خبرگزاری کار ایران

واعظی:

نباید نوسانات بازار را با بگیر و ببند حل کنیم/قیمت ارز قطعا پایین خواهد آمد/ سفیر چین انتخاب شده است

asdasd
کد خبر : ۶۷۳۹۷۸

رییس دفتر رییس‌جمهوری گفت: ترامپ به دنبال یک دستاورد خارجی است برای همین موضوع مذاکره را مطرح می کند.

به گزارش ایلنا، محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهوری شنبه شب در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت: آن که بدعهدی کرده نمی‌تواند ادعای مذاکره کند و دلیل مطرح کردن موضوع مذاکره با ایران تنها برای این است که ترامپ به دنبال دستاورد خارجی است.

وی ادامه داد: آمریکایی ها اگر صادق هستند باید اول به برجام بازگردند. در داخل آمریکا هم مردم از اینکه رییس جمهورشان مورد تمسخر قرار گرفته ناراحتند.

رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به صحبت های نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مجمع عمومی سازمان ملل یادآور شد: صحبت های نتانیاهو در دنیا خریدار ندارد و او و ترامپ هر دو در توهم هستند و با توجه به جایگاه ایران در دنیا با این سخنرانی ها خدشه ای به اعتبار کشورمان وارد نمی شود.

واعظی توضیح داد: شخصیت های جهانی با مقایسه سخنرانی روحانی و ترامپ به اتفاق سخنرانی رییس جمهوری کشورمان را متین و سازنده اعلام کردند.

وی گفت: امروز بدعهدی از سوی هیچکس مورد پذیرش نیست و در سخنرانی رییس جمهور تبیین شد که دیگر یکجانبه گرایی آمریکایی پذیرفتنی نیست.

واعظی گفت: بحث یکجانبه گرایی و چندجانبه گرایی نیز مطرح شد چراکه سازمان ملل تاسیس شد تا چندجانبه گرایی را ترویج کند. اینکه رهبر یک کشور به صرف بزرگ بودن اقتصاد یا کشورش به خود اجازه هرکاری بدهد در دنیای امروز پذیرفتنی نیست. ما تلاش کردیم این موضوع را باز کنیم و آقای رئیس جمهور به خوبی این موضوع را در مصاحبه ها و دیدار ها تشریح کردند. آنچه الان آمریکا به دنبال آن است یکجانبه گرایی است و این موضوع به خوبی در نیویورک جا افتاد.

وی با بیان اینکه فرصت ما برای این سفر کوتاه بود و در مجموع سه روز آنجا بودیم، تصریح کرد: ۱۷ دیدار در این سه روز تنظیم کردیم که از صبح تا قسمتی از شب ادامه داشت. علاوه بر آن ۳ مصاحبه مطبوعاتی نیز داشتیم و درکنار آن دیدار با نخبگان سیاسی آمریکا، مسلمانان آمریکا و سردبیران تمام رسانه های نوشتاری و شنیداری آمریکا نیز برگزار شد.

به گزارش مهر، رئیس نهاد ریاست جمهوری، بیان داشت: در ملاقات ها با سران کشورها با توجه به مسائل اقتصادی یکی از اهدافمان تقویت روابط اقتصادی با کشورهای مختلف بود. دوم بحث شرایط منطقه ما بود و در رابطه با برجام و آنچه پیامدهای خروج آمریکا بود را نیز شفاف کردیم.

واعظی با بیان اینکه با توجه به اقدام تروریستی در اهواز و شهادت جمعی از هموطنانمان تقریبا همه سران کشورها این اقدام را محکوم کردند، عنوان کرد: آمریکایی‌ها اول یک موضع گرفتند که ایرانی ها باید به خودشان برگردند که چه چیزی باعث به وجود آمدن این حادثه شده است؛ اما آقای رئیس جمهور این موضوع را به خوبی باز کردند و گفتند پس باید راجع به ۱۱ سپتامبر نیز چنین چیزی وجود داشته باشد و نتیجه این صحبت این شد که روز دوشنبه بعد از ظهر، شورای امنیت سازمان ملل با اتفاق آرا در بیانیه ای این اقدام تروریستی را محکوم کرد.

وی مجموعه ملاقات ها و دیدارهای رئیس جمهور در نیویورک را مثبت و سازنده ارزیابی کرد.

به گزارش مهر، رئیس دفتر رئیس جمهور در خصوص ملاقات حجت الاسلام روحانی با رئیس صندوق بین المللی پول، تاکید کرد: خوشبختانه نماینده ما در صندوق بین المللی پول، فرد بسیار مجربی است و ارتباط خوبی را برقرار کرده‌اند و عضو شورای اصلی این صندوق هستند. به دلیل اینکه صندوق بین المللی پول تلاش می کند بی طرف باشد و از طرفی خود را حامی کشورهای عضو می داند، این ملاقات خوب بود و اعلام آمادگی کردند هرآنچه می توانند از ایران حمایت کنند.

واعظی اظهار داشت: قول و قرارهایی برای همکاری های آینده گذاشتیم و آنها گفتند ما با همه کشورهای عضو به گونه ای برخورد می کنیم که از اصول تاسیس این صندوق خارج نشویم.

وی در خصوص دیدار روحانی با امانوئل ماکرون و ترزا می نیز افزود: در بین سران کشورهایی که در نیویورک حاضر بودند، سعی کردیم با سه همسایه و با تعدادی از کشورهای اروپایی و آسیایی دیدار داشته باشیم. در بین این ملاقات ها با توجه به اینکه فرانسه و انگلیس در رابطه با برجام جزو ۱+۴ هستند، دو کشور مهم هستند.

رئیس نهاد ریاست جمهوری، ادامه داد: نکات متعددی بحث شد از جمله اینکه اعلام کردند به دنبال این هستیم که برجام بماند و از ما خواستند که اجازه ندهیم برجام را بعنوان دستاورد سالها مذاکره یک کشور از بین ببرند. مطرح کردند که این از نظر سیاسی مهم است تا تلاش کنیم تعهدات انجام شود. اروپایی ها گفتند که محدودیت هایی برای شرکت‌های بزرگمان داریم، به ما اجازه دهید که روی آن فکر کنیم تا شرکت‌ها و بانک‌هایی که با آمریکا کار ندارند، با ایران کار کنند و ما مشوق آنها خواهیم بود.

واعظی با بیان اینکه اروپایی ها اعلام کردند همواره به دنبال مرتفع کردن نارسایی ها خواهند بود، خاطرنشان کرد: تلاششان این بود که تا آبان ماه اقدامات عملی شان را اعلام کنند. وزاری خارجه نیز مذاکراتی داشتند که موفق بود و به یک بیانیه مشترک رسیدند که گامی مهم و رو به جلو در زمینه نفت و بانک بود. کشورهای اروپایی و حتی کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا و یا ۱+۴ نیستند، مثل نخست وزیر ژاپن توصیه‌شان ماندن برجام است.

وی گفت: اعلام کردیم که تا موقعی برجام می ماند که منافع ما تامین شود. ژاپن به ما گفت در حال مذاکره با آمریکایی ها برای خرید نفت از ایران هستیم؛ بسیاری از شرکت های بزرگ چند ملیتی هستند، ملاحظاتی دارند که نمی‌توانند آن را نادیده بگیرند. وقتی شرکت ها یا بانک هایی که به دلایل مسائل اقتصادی ملاحظاتی دارند، اروپایی ها پیشنهاد داده‌اند که بانک مرکزی شان وارد مبادلات با بانک مرکزی ایران شود.

به گزارش مهر، رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه اروپایی ها ساز و کاری را دارند درست می کنند تا بتوانند با ما تجارت کنند، تصریح کرد: در اروپا عملا تهاتر هم اگر بشود، با یورو انجام می شود و ما هم آمادگی کار کردن با یورو را داریم. با برخی از کشورها مانند ترکیه و روسیه به دنبال این هستیم که بتوانیم با پول ملی مبادله کنیم. در شرایط جدید سازوکار های جدیدی را داریم طراحی می کنیم که دلار را دور بزنیم و اینکه دلار در کوچه و بازار بی اهمیت ارزش پیدا کرده، ما به دنبال کنار گذاشتن آن هستیم.

واعظی بیان داشت: یک واقعیت را باید قبول کنیم و آن این است که آمریکا از تمام امکانات سیاسی، تبلیغاتی و نفوذ خود در برخی کشورهای منطقه مانند عربستان، امارات و رژیم صهیونیستی بهره می برد تا فشار اقتصادی بر ما وارد کند. به دلیل اینکه اقتصاد برتری است در دنیا، فشارهایی بر ما نیز وارد می شود که اسم آن را جنگ اقتصادی گذاشته ایم. این جنگ را ما شروع نکردیم. ما به دنبال مذاکره و حل کردن مشکلات با دنیا بودیم و این آمریکا بود که با روی کار آمدن ترامپ همه چیز را به هم زد. آیا باید تسلیم شویم یا با آمادگی کامل در برابر آنها ایستادگی کنیم؟

وی با تاکید بر اینکه اگر بتوانیم ۶ تا ۸ ماه مقاومت کنیم قطعا از این شرایط عبور خواهیم کرد، عنوان کرد: باید در دنیا یارگیری کنیم و از همه ابزارها و روابط استفاده کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به سوالی پیرامون عدم معرفی سفرای ایران در هند و چین بعنوان شرکای اقتصادی ایران در دوران جنگ اقتصادی، تاکید کرد: ما الان در پاریس هم سفیر نداریم، اما آیا این به معنای تعطیلی سفارت است؟ همیشه در دوران تابستان سفرا تغییر پیدا می کنند و وقتی سفیر قبل برمی گردد تا سفیر جدید به ماموریت برود، وقفه ای وجود دارد. الان سفارت خانه های ما سرپرست دارد و وقفه ای در انجام امور وجود ندارد. نقص ها را نیز هیات هایی که به آنجا می رود پر می کند و نگذاشته ایم روابطمان کمترین آسیبی ببیند.

واعظی اظهار داشت: انتخاب سفیر روندی در داخل و خارج کشور دارد و اگر یک اشکال در داخل یا خارج از کشور برای آن به وجود بیاید، ممکن است به تاخیر بیافتد. سفیرمان در هند انتخاب شد؛ اما تشخیص دادند آن را بعنوان معاون اقتصادی وزیر خارجه انتخاب کنند. بلافاصله فردی را مشخص کردیم که به دلایلی منصرف شد و پس از آن یکی از مدیران کل وزارت خارجه را انتخاب کردیم؛ پروسه داخلی طی شده و رفته برای توافق هندی ها که پس از توافق بالافاصله اعزام خواهد شد.

وی افزود: برای چین آقای همتی را انتخاب کردیم و رفتند، اما به دلایلی به ریاست بانک مرکزی انتخاب شدند و برگشتند. فرد جایگزین چین انتخاب شده اما اعلام نمی کنیم تا همه مراحل انجام شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه ما بعنوان یک کشور آسیایی نگاهمان به شرق و آسیا نگاهی جدی برای همکاری است، ادامه داد: با بسیاری از کشورهای آسیایی روابط نزدیک داریم و اینکه مطرح شود دولت فقط با اروپا کار می کند غلط است، ما سیاستی داریم که از همه بلوک ها در راستای منافع کشورمان استفاده می کنیم. روابطی که در ۶ ماه گذشته با چین داشتیم، حدود ۱۴ درصد افزایش پیدا کرده و اولین شریک تجاری ما هستند. بر اساس عدد و رقم حجم روابطمان با هند، چین و کشورهای دیگر آسیایی از کشورهای اروپایی بیشتر است.

واعظی در پاسخ به سوالی پیرامون نوسانات در بازار ارز، خاطرنشان کرد: مجموعه ای از عوامل داخلی، خارجی، سیاسی و روانی وجود دارد. اینکه کسی بگوید اشکال در دولت است، می خواهم بگویم پیچیده تر از این موضوع است. همین دولت و مجموعه ای که در سال ۹۲ سر کار آمد و آن شرایط تورمی و رشد منفی اقتصادی را داشت، ثباتی به وجود آورد و تا چندماه قبل آن را ادامه داد. اگر می خواهیم بگوییم عامل در داخل است، باید گفت که این تیم همان تیم قبلی است.

وی با بیان اینکه اتفاق و تغییری  در سیاست ما نیافته است، گفت: آنچه اتفاق افتاد فشار از خارج بود که وقتی جدی شود، در داخل نیز باید مدیریت جدید به کار گرفت. ما باید خودمان را به سرعت آماده کنیم تا نسبت به فشارهای بیرونی عکس العمل داشته باشیم و این فشارهای بیرونی سیاسی، تبلیغاتی و روانی بود. ما باید آمادگی کامل در وزارت صمت، بانک مرکزی، وزارت کشاورزی به وجود آوریم.

به گزارش مهر، رئیس دفتر رئیس جمهور، تصریح کرد: همواره داریم تلاش می کنیم همه نقاط ضعف را پیدا کنیم. کاستی هایی داریم و داریم تلاش می کنیم که با توجه به جنگ اقتصادی بتوانیم سیاست معقول و پاسخگو داشته باشیم. مولفه دیگری بنام تولیدکنندگان و بخش خصوص وجود دارد که باید اینها هم با توجه به شرایط جنگ اقتصادی بگونه ای رفتار کنند که دشمن فکر نکند فشارهایش تاثیر گذاشته و باید تولیدشان را در بازار به موقع عرضه کنند و کالاها را در اثر تقاضای زیاد گران نکنند.

واعظی مولفه سوم را مردم برشمرد و بیان داشت: مردم باید بدانند که امروز در فضای مجازی گسترده و جنگ رسانه ای که وجود دارد به گونه ای رفتار کنند که رفتارشان همان گونه که معقول است، معقول بماند. اتفاق دیگری در حال رخ دادن است و آن این است که عربستان امارات و امریکا می خواهند فشار بیاورند و بازاری در سلیمانیه، هرات و دبی ایجاد کرده‌اند که ارز را در آن بازارهای کوچک بالا می برند و پیامدهای آن این است که این بازار کوچک ایران از آن تبعیت می کند.

وی عنوان کرد: حدود ۱۳-۱۴ میلیارد دلار ارز مصرفی ما با قیمت ۴۲۰۰ تومان است که ۲۵ قلم ارزاق مردم و دارو را با آن پرداخت می کنیم. حدود ۲۵ میلیارد دلار یا بیشتر را از طریق نیما قرار است نیازمندی های کشور با آن وارد شود و فقط ۱ درصد ارز کشور در بازار کوچه و پس کوچه است. پس این ارز نه تعیین کننده محصولات و نه اقتصاد کشور است.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه دولت باید سیاست های ثبات‌زا اتخاذ کند، تاکید کرد: فکر می کنیم اگر این سه مولفه دولت، بنگاه های اقتصادی و مردم بایکدیگر همکاری کنند، طبیعتا شرایط تغییر پیدا خواهد کرد. در کمیته ها و جلسات مختلف دولت که بسیاری از آنها اقتصادی و مربوط به زندگی مردم است مرتب بحث می شود و می دانیم مشکلات زندیگی مردم چیست و به دنبال حل آنها هستیم.

واعظی در خصوص عدم معرفی وزیر برای وزارت خانه های اقتصاد و کار، اظهار داشت: اینکه در این شرایط دو وزارت خانه وزیر ندارد، آیا ما آن‌ها را عزل کردیم و یا اینکه استیضاح شدند؟ آیا الان شرایط بهتر شده است؟ ما به دنبال مطالعه بودیم و اعلام کردیم درحال مطالعه هستیم که فردی را پیدا کنیم تا تبدیل به احسن شود و این کاری است که باید آن را انجام دهیم. ما در حال مطالعه و بررسی هستیم.

وی افزود: این وزارت خانه ها سرپرست دارند و همه کارهای وزیر را دارند انجام می دهند و دولت تمام اهتمام خود را گذاشته تا در این دو وزارت خانه مشکلی پیش نیاید. معاونی که قدیمی تر و مسلط تر بود را برای هر دو وزارت خانه انتخاب کردیم. رئیس جمهور دارند مطالعه می کنند و با افراد مختلف مشورت می کنند تا افرادی انتخاب شوند که تا پایان دوره بتوانند وزارت خانه ها را اداره کنند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور ادامه داد: یک بحثی که همواره با مجلس داشتیم این بود که رئیس جمهور اعلام کردند که به مسکن و ساخت مسکن بسیار بها می‌دهند و اعتقاد داشتند که وزارت راه و شهرسازی تفکیک شود چراکه در دو حوزه مسائل خاص خود وجود دارد. همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت که در این شرایط که وزارت بازرگانی برای نظارت نداریم، بخشی از آن در وزات صمت و بخشی دیگر در وزارت جهاد و کشاورزی است.

واعظی با بیان اینکه هنوز ما امیدواریم و در گذشته هم منتظر بودیم مجلس این کار را در خصوص تفکیک وزارتخانه ها انجام دهد، خاطرنشان کرد: امروز نیز رئیس جمهور و رئیس مجلس دیدار داشتند و راجع به اینکه مجلس این کار را انجام دهد تا به یکباره معرفی وزیر انجام شود در آینده نزدیک صحبت شد.

وی در خصوص شرایط بازار نیز با بیان اینکه به دنبال تثبیت بازار هستیم، گفت: به برخی ارز ۴۲۰۰ تومانی دادیم، کالا وارد کردند و وقتی به بازار رفت با قیمت بالاتر فروختند. نباید اینگونه موارد را با بگیر و ببند حل کنیم، بلکه معتقدیم با آگاهی دادن به وارد کننده و مصرف کننده باید حل کنیم. وظیفه رسانه ها و نخبگان کشور باز کردن مسائل است وقتی باز شود طبیعی است مردم تحت تاثیر شایعات قرار نمی گیرند و اگر بر اساس نیازها خرید کنیم، همیشه در مغازه ها جنس وجود خواهد داشت.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینگه اگر با یک خبر سه برابر نیازمان خرید کنیم، طبیعی است که کمبود کالا رخ خواهد داد، تصریح کرد:  فکر می کنیم این دوران یک دوره عبور است و در یک تا دوماه آینده قطعا از آن عبور خواهیم کرد و قیمت ارز قطعا پایین خواهد آمد چراکه قیمت فعلی قابل قبول نیست.

واعظی با تاکید بر اینکه کالا به اندازه کافی خریداری شده است و اولویت ما ارز ۴۲۰۰ تومانی برای سفره ها، ارزاق و دارو است، بیان داشت: قطعا با همکاری می توانیم بر مشکلات فائق آییم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز