خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

نباید فقط منتظر پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات آمریکا باشیم/ کانال گفت‌وگو میان نخبگان تهران و واشنگتن باز شود

asdasd
کد خبر : ۶۷۳۰۶۳

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: اتحادیه اروپا می‌خواهد همزمان با حفظ برجام خودنمایی کرده، پرستیژ خاصی را در مقابل آمریکا به نمایش بگذارد و بازار ایران را از دست ندهد و از طرفی با این نوع اظهارنظرها نمی‌خواهد آمریکا وارد فضای مقابله و لج بازی کند.

علی بیگدلی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا با اشاره به نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با ذکر این مساله که این نشست کاملا به نفع ایران تمام شد، گفت: با توجه به اینکه شب پیش از آن ترامپ خیلی خارج از قواعد و امور دیپلماتیک بیشترین زمان سخنرانی خود را به ایران اختصاص داده بود؛ دیگر نتوانست حرف‌هایش را مجددا تکرار کند و سخنان اعضای حاضر در جلسه هم باعث شد تا ترامپ نتواند به مرادی که دنبال می‌کرد، برسد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: نشست ۴+۱ هم مقامات کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا را دچار وحشت و نگرانی کرده بود که آقای پمپئو به این موضوع اشاره کرده و حتی اتحادیه اروپا و شرکت‌های اروپایی را تهدید به تحریم کرد.

وی گفت: البته یک مساله در این نشست باید مورد توجه باشد و آن اینکه آقای مکرون علاوه بر سخنانی که در حمایت از برجام ایراد کرد گفت، ایران باید ارسال سلاح به حزب الله و انصارالله را متوقف کند و این موضوع‌گیری تا حدی زاویه سیاست‌های وی با ایران را بصورت عیان به نمایش گذاشت.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه تجربه سیاسی اروپایی‌ها به مراتب بیشتر از آمریکا است، ادامه داد: اتحادیه اروپا می‌خواهد همزمان با حفظ برجام خودنمایی کرده، پرستیژ خاصی را در مقابل آمریکا به نمایش بگذارد و بازار ایران را از دست ندهد و از طرفی با این نوع اظهارنظرها نمی‌خواهد آمریکا را وارد فضای مقابله و لج بازی کند.

بیگدلی افزود: یک بازیگری خاصی لابه لای صحبت‌های آقای مکرون و خانم می وجود داشت که یک طرف داستان است؛ طرف دیگر اما بررسی این موضوع است که با توجه به اظهارنظرهای متعددی که مقامات اتحادیه اروپا در خصوص برجام مطرح کرده‌اند، هنوز به قول آقای ظریف این اظهارات عملیاتی نشده است.

وی گفت: شرکت‌های اروپایی در حال ترک تهران هستند و مشخص نیست اروپا با تبعیت از چه سیستمی می‌خواهد ارتباطات تجاری با ایران را برای حفظ برجام انجام دهد و این مساله در ابهام می‌ماند تا زمانی که تعهدات اروپا در قبال تهران وارد فاز عملیاتی شود.

بیگدلی در پاسخ به این سوال که آیا مقامات کشورمان به دنبال سیاست خرید زمان برای تغییر در ساختار کنگره و یا تغییر دولت در آمریکا هستند، گفت: فکر نمی‌کنم مقامات و نهادهای تصمیم‌ساز ما به این مساله بیندیشند و این اندیشه بخواهد به سازو کار سیاست خارجی ما بدل شود.  

این استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: البته من پیش از این هم گفته‌ام که اگر ما به انتظار این نشسته‌ایم که دموکرات‌ها پیروز انتخابات آمریکا شوند معلوم نیست این اکثریت دموکرات در کنگره به نفع ما باشد؛ در میان دموکرات‌ها خانم کلینتون هم هست که دیدیم مواضعی هماهنگ با اتحادیه عرب اتخاذ می‌کند؛ ما باید به ابزارها و امتیازهای خودمان بیندیشیم.

بیگدلی گفت: مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز داشتم و گفتم ما و آمریکا باید واقعیت‌های یکدیگر را نه تنها درک کنیم بلکه باید به آن احترام بگذاریم. شما باید ایران را به عنوان یک واقعیت بپذیرید؛ نمی‌شود ایران را نابود کرد؛ ایران از امکانات و سطح نفوذ برخوردار است؛ پایگاه‌های اجتماعی دارد؛ البته معتقدم ایران هم باید آمریکا را به عنوان یک واقعیت بپذیرد. باید به یکدیگر بگوییم که بیایید یکدیگر را بپذیریم.

وی ادامه داد: وقتی از نهاد ریاست جمهوری برای سوال در خصوص سفر آقای روحانی با من تماس گرفتند گفتم آقای رییس‌جمهور حتما باید در مجمع عمومی سازمان ملل حضور پیدا کند. نباید تنها بنشینیم، فریاد بزنیم و خودمان را در گوشه رینگ قرار دهیم و هیچ اقدامی انجام ندهیم.

وی افزود: به خبرنگار نیویورک تایمز گفتم ایران برای ثبات در منطقه هزینه‌های مادی و انسانی کرده است نمی‌توانید بگویید حالا منطقه را ترک کن؛  باید هزینه‌های این کشور مورد توجه قرار گرفته و برای آن امتیازی در نظر گرفته شود.  

این کارشناس مسائل بین‌الملل با ذکر این موضوع که در علم سیاست واژه‌ای به عنوان بدعهدی نداریم، گفت: نگاه ایدئولوژیک به علم سیاست درست نیست ما باید از واقعیت‌های علم سیاست تبعیت کنیم حتی زمانی که با آمریکا توافق برجام را امضا کردیم نیز سعی نشد تا ضمن توجه به واقعیات موجود باب گفت‌وگوهای دیگر هم گشوده شود.

وی ادامه داد: گفت‌وگو میان نخبگان هم در شرایط فعلی کانالی است که می‌تواند آغاز روندی باشد که دو کشور را با واقعیت‌های یکدیگر آشنا کند. می‌توانیم در این گفت‌وگوها مطرح کنیم که خواست ما از شما و خواست شما از ما چیست. بنده معتقد بودم حتی در زمانی که ترامپ گفت‌و‌گو با ایران را در همه سطوح مطرح کرد ما هم باید می‌گفتیم که با این شروط حاضر به گفت‌وگو با هستیم؛ نباید در این مواقع عقب بمانیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز