خبرگزاری کار ایران

شمخانی:

مذاکره‌خواهی جنگ روانی ترامپ علیه ایران است

asdasd
کد خبر : ۶۷۲۷۸۱

دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: از همه می‌خواهیم آغاز جنگ ایران و عراق را به یاد بیاورند. صدام پالایشگاه ما را زد اما می‌گفت من پیشنهاد مذاکره دارم. این پیشنهاد ترامپ را ما در جنگ تحمیلی حس کردیم. مذاکره‌خواهی جنگ روانی ترامپ علیه ماست.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، دریابان شمخانی در پایان اجلاس یک روزه امنیت منطقه‌ای گفت: ما در هفته دفاع مقدس قرار داریم؛ چند روز پس از آغاز جنگ در مهر ماه سال ۵۹ وقتی که صدام به اطراف دبّ حردان و نزدیکی‌های اهواز رسیده بود صدام گفت ما آماده مذاکره با جمهوری اسلامی هستیم ولی نه می‌پذیرفت عقب‌نشینی کند و نه می‌پذیرفت تجاوز را ادامه ندهد و این دقیقا عین خواسته امروز ترامپ برای مذاکره با ایران است.

وی افزود: ایران در هیچ‌ سطحی در جلسه امروز شورای عالی امنیت ملی که با موضوع ایران قرار است برگزار شود، شرکت نخواهد کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره روابط ایران و پاکستان اظهار داشت: چشم‌انداز روشنی را در توسعه روابط با پاکستان می‌بینیم. ما از هیئت پاکستان برای اجلاس امروز دعوت کرده بودیم. اما تغییر دولت پاکستان و تغییر مناسبات ساختاری پاکستان، علت غیبت هیئت پاکستانی بود که البته واقعا جای آنها خالی بود و امیدواریم در اجلاس‌های بعدی، پاکستانی‌ها حضور داشته باشند

شمخانی با اشاره به سخنرانی روز گذشته رئیس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل و خنده حضار به سخنان او تصریح کرد: خنده‌‌‌هایی که دیروز به سخنان رئیس‌‌جمهور آمریکا شد معنای بسیاری داشت.

وی افزود: اظهارات روز گذشته ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل، زاویه‌های عمیقی میان آمریکا و غرب ترسیم کرد.  

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به عهدشکنی آمریکا در برجام خاطرنشان کرد: آمریکایی‌‌ها به ما می‌گفتند اگر شما مذاکره را آغاز کنید ما متعهد به پذیرش قدرت غنی‌سازی هسته ای شما هستیم و بعد از این تعهد مذاکرات شروع شد. برجام که یک معاهده بین‌‌‌المللی است به تعهدات آمریکا در به رسمیت شناختن حق توان هسته‌ای ایران افزوده شد که مصوبه شورای عالی امنیت سازمان ملل را به همراه دارد اما این معاهده بین المللی با بدعهدی آمریکایی ها رو به رشد.

شمخانی با بیان اینکه ما بر این باوریم که آمریکا از برجام خارج شده و باید هزینه خروج را پرداخت کند، ابراز داشت: این اقدام باید توسط مجامع بین‌‌‌المللی محکوم شود. البته امیدواریم آنچه تاکنون اروپایی‌‌ها متعهد شده‌‌اند را انجام بدهند و بروز و ظهور آن را در مسئله انرژی و مسائل بانکی مشاهده کنیم؛ اگر اروپایی‌‌ها به تعهدات خود پایبند باشند برجام سیر طبیعی خود را طی می‌کند و در صورت عدم پایبندی طرف های مقابل به تعهدات، جمهوری اسلامی ایران روش متناسب با میزان همکاری طرف مقابل را پیش بینی کرده و در فعالیت هسته ای صلح آمیز خود تجدیدنظر خواهد کرد.

وی ادامه داد: همه شرکت‌‌‌‌کنندگان در این اجلاس بر این باورند که دلیل بقای داعش قدرت آن نیست، بلکه حمایتی است که از سوی برخی کشورهای منطقه‌‌‌ای به صورت مالی از آنها می شود، البته حمایت‌های کشورهای فرامنطقه ای مانند آمریکا که در مواقع مشخص مانند اتفاقاتی که در عراق، سوریه و اخیراً در افغانستان رخ داد راهبرد موازنه ناامنی توسط گروه‌های تروریستی برای بقا و استمرار سیاست دفاعی آمریکا در منطقه دنبال می شود؛ همه حاضرین در این اجلاس بر این مسئله تاکید داشتند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به رشد قارچ گونه نهادها و الگوهای مختلف در کشورهای منطقه بیان کرد: این NGO های اجتماعی بهداشتی و حتی حیوانی با مسائل سیاسی مرتبط شده اند و توسط عناصر خاص غربی به عنوان قدرت نرم برای عقب راندن حاکمیت های مستقل استفاده می شود. در کنار این از مسائل اجتماعی برای رودررو قرار دادن مردم با حاکمیت ها استفاده می شود که در کشور ما شاهد برخی از این اقدامات بوده ایم و با برخی مقابله شده است.

شمخانی در پاسخ به این سوال که دیروز ترامپ در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل گفت از کشورها می‌خواهیم تهران را در منطقه و سطح بین‌الملل منزوی کنند. امروز در تهران کنفرانس امنیتی برگزار شد احساس نمی‌کنید جای همسایگان ما در حوزه خلیج فارس در این اجلاس و پایین آوردن سطح روابط با این کشورها باعث شده است تا بتواند از این موضوع با من تهدید علیه ما استفاده کند؟ یادآور شد: سیاست همیشگی جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط با همسایگان است، امریکا به دنبال محدودسازی و جلوگیری از توسعه این روابط است؛ همچنین توسعه روابط ایران با کشورهای همسایه به معنای آن است که امنیت منطقه باید توسط کشورهای منطقه تامین شود و این خواست علت حضور آمریکا در منطقه را به صورت جدی زیر سوال می‌‌برد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: علت اینکه برخی از کشورها در اجلاس امنیتی تهران حضور داشتند به این دلیل است که این کشورها مورد تهدید تروریسم هستند اما برخی از کشورهای منطقه ما خود کارخانه تولید تروریست هستند پس معنایی ندارد جبهه مقابل و مبارزه با تروریسم در کنار جبهه‌‌‌ای قرار بگیرد که خود کارخانه تولید تروریست را در منطقه برعهده دارد. اما اینکه آیا این جلسه محدود به این ترتیب خواهد بود باید بگوییم که این چنین نیست اصولاً نگرانی از حضور داعش در آسیای مرکزی و افغانستان بود که کم کم وسعت این اجلاس گسترده خواهد شد و در جلسه امروز قرار شد این اجلاس تداوم سالیانه داشته باشد.

 

شمخانی درخصوص تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران ابراز داشت: تحریم سلاح تکراری آمریکا علیه ایران است. مدت‌ها است یک جنگ روانی در کنار یک جنگ واقعی علیه ایران ساماندهی شده و افراد مختلف با گویش و بیان متفاوت مسئله تحریم را مطرح می کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز