خبرگزاری کار ایران

پاک آیین در گفت و گو با ایلنا مطرح کرد؛

ترامپ با ادبیات فیلم‌های وسترن، کشورها را مورد خطاب قرار می‌دهد/ روحانی نشان‌ داد که ایران پرچم‌دار صلح در جهان است

asdasd
کد خبر : ۶۷۲۵۳۱

یک کارشناسی مسائل سیاست خارجی گفت: این مطلب به خوبی تبیین شد که مقصر اصلی در قطع مذاکرات ما با آمریکا در حوزه هسته‌ای که مجوز آن نیز از سوی نظام صادر شده بود، آمریکا و بدعهدی او نسبت به توافقنامه برجام بود لذا این کشور نمی‌تواند ادعای تمایل به مذاکره داشته باشد.

محسن پاک آیین با اشاره به سخنرانی رییس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: به نظر من سخنرانی آقای رییس‌جمهور خیلی هوشمندانه و تاثیرگذار بود؛ آقای روحانی در مدت زمانی که برای صحبت در اختیار ایشان قرار گرفته بود موفق شد مهمترین مباحثی که اولویت‌های سیاست‌های خارجی و نظام ما است با دلیل و برهان قابل پذیرشرا  برای دیپلمات‌ها و کارشناسان سیاسی جهان و مردم بیان کند که تاثیر خوبی هم داشت.

وی ادامه داد: لحن آقای روحانی نشان‌دهنده این موضوع بود که ایران پرچم‌دار صلح در جهان است؛ اینکه آمریکا ادعا می‌کند دنبال صلح و مذاکره است و میخواهد با ایران گفت‌وگو کند یک بلوف سیاسی بیشتر نیست که ایالات متحده در تلاش برای بهره‌برداری از آن است؛ چراکه کسی باید به مذاکره برگردد که آن را ترک کرده و این آمریکایی‌ها هستند که بدون توجه به قوانین بین‌المللی میز مذاکره را ترک کردند.  

عضو شورای راهبری مجمع جهانی صلح اسلامی افزود: این مطلب به خوبی تبیین شد که مقصر اصلی در قطع مذاکرات ما با آمریکا در حوزه هسته‌ای که مجوز آن نیز از سوی نظام صادر شده بود، آمریکا و بدعهدی او نسبت به توافقنامه برجام بود و لذا این کشور نمی‌تواند ادعای تمایل به مذاکره داشته باشد.

وی ادامه داد: مطلب بعدی که نشان‌دهنده نگاه همراه با تعامل ایران بود و به خوبی تببین شد، مساله مبارزه کشورمان با تروریسم بود. امروز تروریسم یک مانع اصلی برای استقرار امنیت و صلح در جهان است و این ایران بود که با هزینه‌های سنگین و تقدیم شهید در کنار سوریه و محور مقاومت قرار گرفت و موفق شد در سوریه و عراق داعش را به زوال نزدیک کند؛ این موفقیت تمایل ایران برای صلح را نشان می‌دهد. 

پاک آیین افزود: این در حالی است که می‌بینیم آمریکا نه تنها تروریسم را ایجاد و در مراحل مختلف هم از آن حمایت کرد؛ باز هم بعد از شکست آنها در عراق و سوریه مقدمات انتقال آنها به افغانستان را فراهم نمود.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: مطلب بعدی که در صحبت‌های رییس‌جمهور جاذبه داشت جمله کلیدی ایشان بود که گفت «جهان دوستی بهتر از ایران نخواهد داشت» که با همین جمله همه کشورها را به دوستی با ایران دعوت کرده و اعلام کردند که ایران در چهارچوب احترام متقابل تمایل دارد با جامعه بین‌الملل و به ویژه همسایگانش ارتباط داشته باشد. جملات و سخنان رییس‌جمهور به درستی در مقابل ادعاهای رییس‌جمهور آمریکا در خصوص دعوت برای انزوای ایران قرار گرفت.

وی با ذکر این موضوع که صحبت‌های آقای روحانی چند روز پس از روز جهانی صلح در مجمع عمومی سازمان ملل ایراد شد، گفت: این سخنرانی در  واقع مصداق بارز توجه ایران به صلح با محویت عدالت بود؛ این صلح به معنی سازش و سلطه یک کشور بر کشور دیگر نیست بلکه صلح و دوستی با کشورهای جهان براساس احترام متقابل و بدون دخالت در امور داخلی و احترام به تمامیت ارضی است. 

پاک‌آیین ادامه داد: با توجه به زمان محدودی که در اختیار روسای کشورهای مختلف برای صحبت قرار می‌گیرد؛ رییس‌جمهور از زمان خود برای ذکر برخی مسائل منطقه‌ای هم استفاده کرد.  ایشان به مساله فلسطین پرداخت و انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس را محکوم کرد؛ به مساله سوریه و تلاش‌های آمریکا برای بی‌ثبات کردن سوریه اشاره کرده و تلاش‌های ایران و محور مقاومت را تشریح کرد.

این دیپلمات پیشین در خصوص سخنان ترامپ در مجمع سالیانه سازمان ملل نیز گفت: صحبت‌های رییس‌جمهور آمریکا ادامه مبانی ستیزی سیاستمداران نومحافظه کار آمریکا بود؛ سیاستمدارانی که از روز به قدرت رسیدن در آمریکا مقابله با موازین و مبانی بین‌المللی را در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: این گروه به تمام تعهدات خود در حوزه‌های بین‌المللی پشت پا زده و از پیمان‌ها و سازمان‌های مهمی خارج شدند. لحن آقای ترامپ و صحبت ایشان را می‌توان به درستی در راستای تلاش دوباره برای احیای دوران جنگ سرد و ایجاد یک ابرقدرت و تقویت یک جانبه گرایی به رهبری آمریکا تقسیر کرد.

پاک آیین گفت: ترامپ با لحنی شبیه به ادبیات فیلم‌های وسترن نه تنها کشوری مثل آلمان را مورد حمله قرار داد بلکه با محکوم کردن نهادی مثل اوپک سخنان سخیفی را در خصوص کشورهای صادرکننده نفت مطرح نمود.

وی در خصوص صحبت‌های متناقض ترامپ در خصوص دیدار و گفت‌وگو با مقامات ایرانی هم گفت: هدف آمریکا بیشتر فشار روانی بر ایران است که آن هم به دلیل تحلیل‌هایی است که مشاوران جدید کاخ سفید مثل منافقان به آنها ارائه می‌دهند. کاخ سفید و مشاوران جدیدش به غلط فکر می‌کنند که این صحبت‌ها باعث اختلاف در ایران شده و آمریکا می‌تواند از این شرایط برای تغییرات مورد نظر خود در ایران استفاده کند. 

وی افزود: آقای روحانی البته به خوبی جواب ادعاهای رییس جمهور ایالات متحده را در این خصوص داد و گفت ما تحربه مذاکراتی طولانی را پشت سر گذاشته‌ایم؛ بازگشت مجدد به میز مذاکره با کشوری که توافق پیشین را محترم نمی‌شمارد، عقلانی نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز