خبرگزاری کار ایران

«بانک آمریکا» در یادداشتی به مشتریان خود هشدار داد؛

پیش‌بینی تکرار سناریوی یک دهه قبل و احتمال ۱۰۰ دلاری شدن نفت ظرف چند ماه

asdasd
کد خبر : ۶۷۱۶۰۶

بانک آمریکا در یادداشتی به مشتریان خود گفت: احتمالا قیمت نفت افزایش یافته و شاهد سناریویی مشابه سال ۲۰۰۸ خواهیم بود. یک دهه پیش نفت خام در عرض چند ماه به ۱۵۰ دلار در هر بشکه رسید.

به گزارش ایلنا، «بلومبرگ» در گزارشی از شایعه نفت ۱۰۰ دلاری در بین تجار نفتی صحبت کرد و نوشت: «تاجران عمده نفت پیش‌بینی می‌کنند که نفت خام به دوران ۱۰۰ دلاری خود در ابتدای سال ۲۰۱۴ باز خواهد گشت؛ چراکه اوپک و متحدانش با خسارت ناشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران مواجه هستند.»

این رسانه آمریکایی در ادامه به فشار ترامپ روی اوپک برای افزایش تولید اشاره کرد و نوشت: «این کارتل نفتی و متحدانش در نشست روز گذشته در الجزایر نشان دادند که قرار نیست به تقاضای آمریکا جامه عمل بپوشانند و با افزایش سریع تولید و کاهش قیمت‌ها مخالفت کردند.»

تردید اوپک و ترکیب آن و کاهش توزیع نفت از سوی ایران وضعیت بدی را در نشست سالانه صنایع نفت آسیا بین تجار، پالایشگاه ها و بانکداران که امروز در سنگاپور برگزار می‌شود ایجاد کرده است.

«دانیل جاگی» موسس شرکت انرژی «مرکوری» در کنفرانس جهانی نفت در سنگاپور گفت: بازار، ظرفیت لازم برای جبران نبود ۲ میلیون بشکه نفت در روز در فصل پایانی سال ۲۰۱۸ را ندارد. به نظر من افزایش قیمت به ۱۰۰ دلار در هر بشکه قابل پیش‌بینی است.

«بن لوکاک» رییس گروه تجاری «ترافیگورا» هم در این نشست اعلام کرد: ذخایر نفتی به طور قابل ملاحظه‌ای کمتر از آن چیزی خواهد بود که هنگام اعلام تحریم‌ها انتظار داشتیم؛ بنابراین قیمت نفت بالاتر خواهد بود.

شرکت «سیتی گروپ» هم احتمال سه رقمی شدن قیمت نفت را نادیده نگرفت.

تحلیلگر ارشد این کمپانی در این خصوص تصریح کرد: در حالی که سیتی گروپ قیمت نفت خام برنت را ۸۰ دلار در فصل پایانی سال تخمین زده است ولی ثباتی وجود ندارد و کمبود ذخایر استراتژیک، قیمت نفت خام را به بیش از ۹۰ دلار یا حتی ۱۰۰ دلار می‌رساند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، با فشارهای وارده بر توزیع نفت جهانی، کشورهای تولیدکننده نفت، رویکرد عقب‌نشینی و انتظار را در آستانه نشست روز گذشته اوپک در پیش گرفته بودند.

عربستان، روسیه و امارات که بر توانایی‌شان برای جبران نفت کسر شده از بازار و ظرفیت ذخایرشان تاکید داشتند هم در نشست الجزیره اعلام کردند نمی‌توانند بی‌محابا شیر نفت‌شان را باز کنند.

«خالد الفلیح» وزیر نفت عربستان اعلام کرد برنامه ما توجه به تقاضاست. دلیل اینکه عربستان تولید خود را افزایش نمی‌دهد، این است که مشتریان ما می‌توانند نفتی که می‌خواهند را دریافت کنند.  عربستان قرار نیست در ماه سپتامبر و اکتبر تولید نفت خود را افزایش دهد.

«فرانسیسکو بلانچ» رییس بخش تحقیقات بازار در بانک آمریکا در روز دوشنبه طی یادداشتی به مشتریان خود گفت: نشست اوپک به این معنا بود که احتمالا قیمت نفت افزایش یافته و شاهد سناریویی مشابه سال ۲۰۰۸ خواهیم بود.

یک دهه پیش نفت خام در عرض چند ماه به ۱۵۰ دلار در هر بشکه رسید. این بار تعمیق جنگ تجاری میان چین و آمریکا می‌تواند تاثیر افزایش قیمت‌ها بر رشد تقاضای جهانی را چند برابر کند.

سناریوی بانک آمریکا این است که سال آینده قیمت هر بشکه نفت به ۸۰ دلار خواهد رسید اما خطر بالاتر رفتن قیمت هم وجود دارد.

«اد مورس»، تحلیل‌گر بازار در یادداشتی که توسط بانک آمریکا منتشر شده گفت: فقدان ظرفیت مازاد می‌تواند رشد قیمت‌ها را تا ۹۰ یا ۱۰۰ دلار در هر بشکه تضمین کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز