خبرگزاری کار ایران

بهشتی‌پور در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

۲ کارکرد حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای ایران/ روحانی کشورها را در مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا همراه کند

asdasd
کد خبر : ۶۷۰۲۳۷

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه حسن روحانی باید کشورهای دیگر را در مقابله با یکجانبه‌گرایی امریکا همراه سازد، تاکید کرد: بسیاری از کشورها با سیاست‌های کنونی کاخ سفید مشکل دارند. این اختلافات تنها مربوط به رقبای امریکا نیست و کاخ سفید حتی با متحدانش نظیر اتحادیه اروپا و کانادا هم اختلافات شدیدی دارد. در این شرایط ایران باید از فضای به وجود آمده استفاده کند و بتواند کشورهای بیشتری را با خود علیه یکجانبه‌گرایی امریکا همراه کند.

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به حضور حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد فرصت مناسب و گرانبهایی برای دپیلماسی ایران است. این حضور برای جمهوری اسلامی ایران دو کارکرد دارد.

دو کارکرد حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای ایران

وی ادامه داد: کارکرد نخست، تریبون بیان مواضع جمهوری اسلامی ایران درخصوص مسائل بین‌المللی و تحولات منطقه‌ای و همچنین مسائل مربوط به ایران است. کارکرد دیگر آن است که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد این فرصت فراهم می‌شود که در عالی‌ترین سطح و کمترین زمان ممکن، دیدارهایی با سران و مقامات ارشد کشورهای مختلف صورت بگیرد و گفت‌وگوها و رایزنی‌هایی درخصوص روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و تحولات بین‌المللی انجام شود. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه انجام آن همه دیدار و رایزنی در زمان‌های دیگر نیازمند بررسی‌ها، هماهنگی‌ها، تشریفات و پروتکل‌های بسیاری است و زمانبر خواهد بود، اظهار داشت: باید از این فرصت هم رئیس‌جمهور و هم وزیر امور خارجه استفاده کنند؛ هرچند که در چند سال اخیر بیشترین استفاده از این فرصت صورت گرفته است. 

روحانی باید خواستار اقدام همه‌جانبه کشورها در مقابله یکجانبه‌گرایی امریکا شود

بهشتی‌پور با اشاره به پخش و پوشش رسانه‌ای سخنرانی‌ها در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصریح کرد: رئیس‌جمهور باید در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد باید به یکجانبه‌گرایی ایالات متحده در خروج از برجام و عدم تعهد امریکا نسبت به پیمان‌های بین‌المللی، خواستار اقدام همه‌جانبه کشورها در مقابله یکجانبه‌گرایی و زورگویی‌های امریکا شود. در این باره ضروری است طرحی نیز ارائه شود تا تعداد بیشتری از کشورها با ایران همراه شوند. 

وی افزود: امریکا نه تنها از برجام بلکه درصدد از پیمان نفتا و همچنین سازمان تجارت جهانی که خود از بنیانگذاران و دست‌اندرکاران اصلی آن است، خارج شود و در طول یکسال و نیم گذشته از قرارداد ترنس‌پاسفیک،‌ پیمان پاریس، شورای حقوق بشر سازمان ملل و یونسکو خارج شده است. 

امریکا بازی بدون توپ و یکطرفه را انجام می‌دهد

رئیس اسبق شبکه العالم با تاکید بر اینکه به نظر می‌رسد که امریکا بازی بدون توپ و یکطرفه را انجام می‌دهد، خاطرنشان کرد: اینکه سیاست‌های کنونی دولت امریکا در تعارض با ساختارهای سیاسی ایالات متحده است، حرف و حدیث‌های فراوانی وجود دارد. برخی آن را در چارچوب سیاست‌های امریکا و برخی آن را در تضاد با روندهای پیشین می‌دانند و می‌گویند ترامپ آبروی امریکا را برده است.  

بهشتی‌پور با بیان اینکه روحانی باید کشورهای دیگر را در مقابله با یکجانبه‌گرایی امریکا همراه سازد، ابراز داشت: بسیاری از کشورها با سیاست‌های کنونی کاخ سفید مشکل دارند. امریکا با روسیه دارای اختلافات بسیاری است و از طرفی، ایالات متحده جنگ اقتصادی را با چین نیز به راه انداخته است. این اختلافات تنها مربوط به رقبای امریکا نیست و کاخ سفید حتی با متحدانش نظیر اتحادیه اروپا و کانادا هم اختلافات شدیدی دارد. در این شرایط ایران باید از فضای به وجود آمده استفاده کند و بتواند کشورهای بیشتری را با خود علیه یکجانبه‌گرایی امریکا همراه کند. 

طرح گفت‌وگوی تمدن‌ها به دلیل اختلافات داخلی کنار گذاشته شد

طرح جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری پیگیری نشد

وی با تاکید بر ضرورت داشتن طرح و برنامه برای همراه‌سازی کشورها با ایران بیان کرد: سیدمحمد خاتمی در سال ۱۹۹۸، طرح گفت‌وگوی تمدن‌ها را مطرح کرد که با استقبال بسیار زیادی از سوی کشورهای مختلف همراه شد و آن ابتکار با رای اکثریت قریب به اتفاق همه کشورها به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید. 

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی به طرح جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری که از سوی حسن روحانی در سال ۱۳۹۲ اشاره کرد و یادآور شد: طرح جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری نیز از سوی حسن روحانی در سال ۱۳۹۲ مطرح و از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد ولی این طرح به صورت جدی از سوی ایران پیگیری نشد همانطور که طرح گفت‌وگوی تمدن‌ها به دلیل اختلاف‌نظراتی که در داخل ایران درخصوص آن وجود داشت، چندان پیگیری نشد و در دولت پس از اصلاحات نیز به طور کلی به کنار گذاشته شد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز