خبرگزاری کار ایران

یک دیپلمات ایالات متحده خبر داد؛

عقب‌نشینی آمریکایی‌ها از طرح موضوع تهران در نشست شورای امنیت/ «می» و «ماکرون» انتخابی جز دفاع از توافق هسته‌ای ندارند

asdasd
کد خبر : ۶۶۹۶۶۶

یک دیپلمات آمریکایی که نامش برده نشد به واشنگتن‌پست گفت: ترامپ به جای اینکه نشستی درباره ایران برگزار کند باید ریاست نشستی درباره عدم ترویج و اشاعه سلاح و قانون‌مداری را برعهده داشته باشد.

به گزارش ایلنا به نقل از «واشنگتن‌پست»، دولت ترامپ منکر طرح ارائه شده از سوی «نیکی هیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل در مورد برگزاری نشستی با محوریت ایران با ریاست دونالد ترامپ در شورای امنیت سازمان شده است.

«هیلی» پیش‌تر از ریاست ترامپ بر یکی از بزرگترین نشست‌های دیپلماتیک جهان با موضوع نقض قوانین بین‌المللی و اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در خاورمیانه خبر داده بود.

بر اساس این گزارش، آمریکا باید درباره دستورکار آتی شورای امنیت سازمان ملل تصمیم‌گیری کند؛ چراکه از ماه سپتامبر ریاست دوره‌ای این شورا به آمریکا خواهد رسید. اما اینکه تمرکز نشست بر ایران باشد، نگرانی‌هایی را برای متحدان آمریکا به وجود آورده است که معتقدند اختلاف‌نظرهای زیادی بین آمریکا، بریتانیا و فرانسه بر سر توافق هسته‌ای که ترامپ به طور یک جانبه از آن خارج شده است، وجود دارد.

برخی مقامات آمریکایی از یک بند منشور سازمان ملل که به ایران اجازه شرکت در این نشست را به عنوان طرفی که اختلاف‌نظرها درباره آن مطرح می‌شود، داده است، ابراز نگرانی‌ کرده‌اند. آنها معتقدند حضور ایران احتمال یک نزاع زشت بین ترامپ و نمایندگان آمریکا را بالا خواهد برد.

«ریچارد گوان» استاد دانشگاه سازمان ملل در این باره به واشنگتن‌پست گفت: ترامپ در خطر درگیری با انگلیس و فرانسه بر سر ایران در سازمان ملل است. ترزا می نخست وزیر بریتانیا و امانوئل ماکرون رییس‌جمهور فرانسه هیچ انتخابی جز دفاع از توافق هسته‌ای در شورای امنیت ندارند. من فکر نمی‌کنم هیچ کسی دوست داشته باشد رییس‌جمهور در موضع دفاعی درباره توافق هسته‌ای از سوی می و ماکرون قرار بگیرد. او احتمالا همانطور که در ناتو و در گروه جی-۷ رفتار کرد، بسیار کج خلق خواهد شد یا شورا را ترک کرده و سر و صدای دیپلماتیک زیادی به راه خواهد انداخت.

یک دیپلمات آمریکایی که نامش برده نشد به این رسانه گفت: ترامپ به جای اینکه نشستی درباره ایران برگزار کند باید ریاست نشستی درباره عدم ترویج و اشاعه سلاح و قانون‌مداری را برعهده داشته باشد. موضوعات عامی که به یک کشور خاص ربطی نداشته باشد و نیاز نباشد دعوت نامه‌ای به ایران بفرستیم و به این ترتیب احتمال عدم انسجام بین دموکراسی‌های غربی را کاهش دهیم.

مقامات کاخ سفید و دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان ملل از هرگونه اظهارنظر درباره موضوع نشست و اینکه آیا موضوع با آنچه هیلی درباره ایران گفته مغایر است یا خیر سرباز زده‌اند.

هیلی پیش‌تر گفته بود احتمالا طرح موضوع ایران در شورای امنیت، اعضا را ناراحت خواهد کرد اما شخصا فکر می‌کنم زمانی که درباره چیزهایی صحبت کنیم که شورا را ناراحت می‌کند، اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

برخی دیپلمات‌های آمریکایی به طور محرمانه به کشورها گفته‌اند که این ماه ترامپ قرار است ریاست نشستی با موضوع ایران را در شورای امنیت برعهده داشته باشد.

در هفت سپتامبر نیز نمایندگی آمریکا در سازمان ملل بیانیه ای منتشر کرد و در آن به محور نشست شورای امنیت با ریاست ترامپ که موضوعاتی از قبیل منع اشاعه سلاح هسته ای و سلاح های کشتار جمعی به علاوه رفتارهای بی ثبات کننده ایران در منطقه است اشاره کرد.

واشنگتن‌پست مدعی شد هفته گذشته مقامات آمریکایی در گفت‌وگو با شرکای خارجی‌شان تاکید کرده‌اند که ایران قرار نیست یکی از موضوعات این نشست باشد.

با این حال سخنگوی نمایندگی آمریکا در سازمان ملل منکر هر گونه تغییرات در نشست شده و گفت: آمریکا هیچ تغییری در عناوین نشست نداده است؛ موضوعات وسیع‌تر شده است.

از نظر واشنگتن پست، وسیع‌تر شدن موضوعات به این معناست که لازم نیست شورای امنیت از ایران برای حضور در نشست دعوتی به عمل بیاورد و به این ترتیب در دینامیک نشست تغییرات قابل توجهی ایجاد خواهد شد.

علاوه بر نگرانی متحدان آمریکا، روسیه هم از نشست شورای امنیت ابراز نارضایتی کرده است.

سوزان مالونی متخصص امور ایران در موسسه بروکلینز گفته ایران و آمریکا هر دو از نشست شورای امنیت که به طور انحصاری روی ایران تمرکز ندارد سود خواهند برد.

وی گفته: در حالی که ترامپ این صحنه ناخوشایند را ایجاد کرده، مشاورانش ایران را در معرض یک انتخاب ناخوشایند بین بی آبرویی در عرصه سیاست داخلی از طریق ارسال وزیر خارجه یا یک مقام دیگر برای پاسخ دادن به فحاشی‌ها و یا یک گزینه ناخوشایند دیگر یعنی رها کردن موضوع و پاسخ ندادن به توهین‌ها قرار داده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز