خبرگزاری کار ایران

مطهری در مراسم عزاداری خانه کارگر:

امام حسین(ع) قیام کرد تا نشان دهد حساب خلافت اسلامی از حکومت جداست

asdasd
کد خبر : ۶۶۹۵۵۶

نماینده تهران تاکید کرد:‌ امام حسین(ع) قیام کرد تا نشان دهد حساب خلافت اسلامی از حکومت جداست پس قیام امام حسین یک قیام حساب شده بود و هدف داشت.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، علی مطهری در هشتمین شب عزاداری سید سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه السلام در خانه کارگر با بیان این که ما باید تحلیل درستی نسبت به حادثه کربلا داشته باشیم، گفت: باید در این مورد صحبت کرد که امام حسین علیه السلام از روی عصبانیت و ناراحتی مجبور به قیام شد، یا این که امام حسین(ع) با یک تصمیم آگاهانه و هوشیارانه این کار را انجام داد؟

وی ادامه داد: اگر این قیام یک قیام مقدس بود، مهم‌ترین عامل در این قیام چه بود؟ عوامل گوناگونی وجود داشته است که باعث شد قیام امام حسین شکل بگیرد.

مطهری گفت: در آن زمان کسی جز امام حسین(ع) نمی‌توانست امام باشد.

نماینده مردم تهران با اشاره به این که مردم از امام حسین(ع) درخواست بیعت داشتند، گفت: بعد از مرگ معاویه، حاکم مدینه از یزد خواسته بود که بیعیت بگیرد، این جا بود که امام نپذیرفت .

وی ادامه داد: کسانی دنبال امام حسین(ع) بودند عده‌ای به ایشان گفتند که شما نمایید لذا ایشان به سمت مکه حرکت کرد، در راه هم از ایشان درخواست بیعت کردند.

مطهری ادامه داد: عامل سوم درخواست بیعت مردم بود امام با این که می‌دانست این‌ها سر بیعت نخواهند ماند باز مناسک حج را نیمه کاره گذاشت و به سمت کوفه حرکت کرد.

وی افزود: برخی‌ها می‌گویند که امام حسین(ع) به خاطر مردم کوفه قیام کرد و به آن سمت حرکت کرد که وسط راه گفتند مسلم کشته شد برای همین به ناچار دست به مقاومت زد و خود و عزیزانش شهید شدند. اگر چنین فکر کنیم ارزش قیام را گرفته‌ایم، اینکه هیچ راهی نداشته که ناچار مقاومت کند و دست آخر هم شهید شد.

نماینده تهران تاکید کرد: کسانی مثل شهید مطهری چنین چیزی را قبول ندارند؛ امام حسین(ع) بعد از شهادت مسلم شعارهایش تندتر شد این جا معلوم می‌شود که عامل دیگری در کار بوده است.

وی ادامه داد: عامل اصلی قیام امام حسین امر به معروف و نهی از منکر بود نه دعوت مردم کوفه، معاویه خلافت را مورثی کرده بود، یزد آشکارا شراب می‌خورد و سگ‌بازی می‌کرد لذا سکوت امام حسین (ع) را نشانه تائید حکومت می‌دانستند، بنابراین امام حسین(ع) قیام کرد تا نشان دهد حساب خلافت اسلامی از حکومت جداست.

مطهری تاکید کرد: قیام امام حسین یک قیام حساب شده بود و هدف داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز