خبرگزاری کار ایران

بهرام قاسمی در نشست خبری:

۳ سفیر مشمول قاعده منع به کارگیری بازنشستگان/ جزئیات دیدارهای ظریف و کری/ ارتباطی بین حملات پاریس و بصره وجود ندارد/ تکذیب خبر دیدار سردار سلیمانی و نماینده آمریکا در عراق

asdasd
کد خبر : ۶۶۹۳۷۴

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره دیدارهای جنجالی وزیر خارجه پیشین آمریکا با محمدجواد ظریف توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، «بهرام قاسمی» در نشست خبری امروز خود، درباره تعرض به کنسولگری ایران در بصره و سفارتمان در پاریس گفت: هیچ ارتباطی میان حمله به سفارت خانه‌های کشورمان در بصره و پاریس وجود ندارد. در هر دو مورد موضع گیری های لازم صورت گرفته است، شخصا تصور می کنم ارتباطی به صورت مستقیم میان دو حادثه وجود ندارد.

هیچ ارتباطی بین حملات به سفارت ایران در پاریس و کنسولگری ایران در بصره وجود ندارد

او ادامه داد: مسأله بصره به دست عناصر مشخصی انجام شد که وابستگی به یکی از کشورهای فرامنطقه‌ای داشتند و تلاش کردند در این برهه خاص بر روابط دو ملت ایران و عراق تاثیر بگذارند که خوشبختانه همانگونه که پیش بینی می شد به دلیل میزان استحکام روابط به هدف خود نرسیدند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در پاریس مسأله دیگری بود و کسانی که وابسته به گروهی تروریستی بودند این تعرض را ترتیب دادند و صدماتی هم وارد آوردند گفت: با دولت فرانسه تماس های لازم انجام گرفت و قرار شد در این خصوص پیگیری های لازم صورت بگیرد. هیچ ارتباطی میان این دو حادثه وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص عملی کردن تعهدات اروپایی‌ها در برجام اظهار داشت: تصور می‌کنم ما در مسیر نسبتا درستی حرکت می کنیم، تماس‌های مستمر ما با طرف های اروپایی ادامه دارد و طرح‌های قبلی را که امکان عملیاتی شدن نداشت کنار گذاشتیم و مکانیسم‌های جدیدی را پیگیری می‌کنیم.

او با بیان اینکه تماس‌های فنی میان دو طرف ادامه دارد و با سرعت بیشتری نسبت به قبل در حال حرکت هستیم نسبت به نشست مجمع عمومی و دیدارهای حاشیه این نشست ابراز امیدواری کرد و گفت: امیدواریم در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیداری میان وزرای خارجه چهار بعلاوه یک صورت بگیرد و فکر می کنم باید کمی صبور بود تا دید طرح ها و برنامه های جدید می تواند رضایت طرف ایرانی را به همراه داشته باشد یا خیر.

نگران امنیت مراسم‌های عزاداری در خارج از کشور نیستیم

قاسمی در خصوص تامین امنیت مراسم عزاداری در خارج از کشور با توجه به شرایط کنونی گفت: همیشه در تمام سفارتخانه های خود در همه کشورهای جهان مراسم ملی و مذهبی خود را با حضور ایرانیان با امنیت کامل برگزار کرده‌ایم و امسال هم نگرانی نداریم و دولت های میزبان هم وظیفه دارند امنیت مکان‌های دیپلماتیک را برقرار کنند و اینکه با هوشیاری لازم از طرف وزارت خارجه و دیگر دستگاه‌های مرتبط هیچ نگرانی در این خصوص نداریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص عدم حضور سفرای ایران در هند و چین اظهار داشت: این کار مراحل خاص خود را دارد و به طور طبیعی زمانبر است و شاید ماه ها طول بکشد و بار دیگر تاکید می کنم که چین و هند از شرکای خوب ایران به حساب می آیند.

او گفت: سفیر جدیدالورود ایران در چین با توجه به نیازی که دولت به حضور وی در بانک مرکزی داشت، او به سمت مدیرکلی بانک مرکزی منصوب و مراحل برای اعلام سفیر جدید از همان زمان آغاز شد و نبود سفیر به رغم موقعیت و جایگاه بالایی که دارد، به معنای عدم اجرای هیچ اقدامی از جانب سفارتخانه ها نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: همواره در مذاکرات انجام شده با طرف امریکایی، موضوعات بحث در چارچوب مشخصی بوده و عمدتا مسأله برجام بوده است و نه مسأله دیگری.

دیدار کری و ظریف  در حاشیه برخی نشست‌های بین‌المللی صورت گرفته بود

بهرام قاسمی در ادامه نشست خبری خود درخصوص بیان برخی خاطرات جان کری، وزیر خارجه وقت امریکا از ملاقات های خود با ظریف افزود: فکر می کنم امروز شاهد جدلی میان دولت فعلی امریکا و اپوزیسیون آن هستیم که به صلاح نیست به این مسأله چندان ورودی داشته باشیم و این بحث دیدارهای آقایان کری و ظریف هم در این قالب قابل تفسیر است.

او ادامه داد: این دیدارها در ادوار نزدیک نبوده؛ دیدارهایی که در گذشته انجام شده به طور رسمی و یا دیدارهایی غیررسمی در حاشیه برخی اجلاس های بین‌المللی از جمله اجلاس امنیتی مونیخ و یا ژنو و امثال آن بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: آقای کری در دوران آقای ترامپ دیگر مسئولیت ندارد و نمی توان دیدار میان آقایان ظریف و کری را در حاشیه اجلاس‌های بین المللی به مثابه دیداری رسمی در نظر گرفت؛ فکر می کنم بیشتر این یک مسأله داخلی مرتبط با امریکایی هاست که ما هم بهتر است در این مسأله ورود نداشته باشیم.

وی افزود: همواره در مذاکرات انجام شده با طرف امریکایی، موضوعات بحث در چارچوب مشخصی بوده و عمدتا مسأله برجام بوده است و نه مسأله دیگری.

قاسمی گفت: اگر در حاشیه اجلاس‌های مختلف بین المللی سلام و احوال پرسی صورت گرفته باشد در زمره ملاقات و دیدار رسمی نیست و نباید اجازه دهیم در دامی که آمریکایی‌ها برای جمهوری اسلامی ایران پهن کرده اند گرفتار شویم و باید بگذاریم با گذشت زمان ببینیم این مسأله در امریکا چگونه پیش خواهد رفت و تأکید می کنم که نباید در خصوص مسائلی که برای ما مورد نیاز نیست و واقعیتی هم ندارد ورود پیدا کنیم.

۳ سفیر مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان می شوند

بهرام قاسمی در نشست خبری امروز خودبا اشاره به قانون منع به کارگیری بازنشستگان گفت: در شرایط فعلی تنها ۳ سفیر در وزارت امور خارجه هستند که مشمول قانون منع به کار گیری بازنشستگان خواهند شد و به زودی بازنشسته می شوند.

قاسمی در پاسخ به سؤالی در مورد شروط ایران برای مذاکره با آمریکا گفت: ما اصلا به مذاکره با آمریکا در شرایط کنونی  با وضعیتی که ترامپ ایجاد کرده و به طور ناشیانه و غیر متعهدانه از برجام خارج شده و شرایط جدیدی را برای شرکا و ایران ایجاد کرده  است، فکر نمی‌کنیم و داشتن یا نداشتن شروط در دستور کار ما نیست.

وی ادامه داد: در مورد سیاست‌های کلی جمهوری اسلامی ایران، آنچه مرتبط با حاکمیت ملی، دفاع ملی، تمامیت ارزی و سیاست‌های منطقه‌ای ایران است، ایران سیاست‌های خود را منطقی، دقیق و درست می‌داند که به نفع منطقه و مردم ایران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: تصور نمی‌کنیم که بتوانیم در مورد هر آنچه که مربوط به توان دفاعی و توانمندی ما در دفاع از کشور وجود دارد با دیگران مذاکره کنیم و پاسخ ما حتما منفی است.

ادلب به یک موضوع حساس تبدیل شده است

قاسمی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره موضوع حمله به ادلب و نگاه ایران به این موضوع افزود: در حال حاضر ادلب در وضع خاصی قرار دارد.

وی تاکید کرد: این منطقه نقطه مهمی است که در آن تروریست‌ها و گروه‌های مختلف و همچنین مردم در آن حضور دارند و به یک موضوع حساس بدل شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه نگاه ایران درباره فعالیت تروریست‌ها در سوریه و همچنین حفظ حاکمیت ملی این کشور مشخص است اظهار داشت: امیدواریم هر چه زودتر این کشور از وجود تروریست‌ها آزاد شود زیرا آنچه در این زمینه برای ما مهم است، مسائل انسانی و انساندوستانه است.

قاسمی تصریح کرد: در حقیقت در کنار سیاست‌های کلی‌مان در حوزه مبارزه با تروریسم و دفاع از حاکمیت ملی سوریه، به این موضوع نیز توجه و اصرار داریم که مسأله ادلب به گونه‌ای حل و فصل شود که صدمات و تلفاتی به مردم عادی وارد نشود. این یک اصل اساسی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در خصوص موضوع ادلب و همچنین دیگر مسائل مرتبط با بحران سوریه، تهران به صورت مرتب با دولت‌های ترکیه، روسیه و سوریه در تماس و رایزنی است ادامه داد: ما تاکید بر این داریم که این نقطه مهم به شکلی آزاد شود که شاهد تلفات نیروی انسانی نباشیم.

وی همچنین بار دیگر با تاکید بر اینکه حضور ایران در سوریه مستشاری است ادامه داد: ما به درخواست دولت سوریه و در ارتباط با بحث مبارزه با تروریسم به این کشور ورود پیدا کرده‌ایم و درباره موضوع ادلب موضع جمهوری اسلامی ایران را تشریح کردم، بر اساس این نگاه، تلاش‌ها و اقداماتی در حال انجام است و امیدواریم که این مذاکرات و تماس‌ها ثمربخش باشد و این خواسته ما در مورد ادلب محقق شود.

گزارش نهایی حمله به کنسولگری ایران زودتر ارائه شود

بهرام قاسمی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سؤالی در باره اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه پلیس امنیتی عراق تعدادی از متعرضان به کنسولگری ایران در بصره را بازداشت کرده آیا ایران در جریان جزئیات این موضوع هست یا خیر گفت:‌ در مورد جزئیات این موضوع که نمی‌توانم صحبت کنم اما همانطور که پیش از این گفته بودم، مقامات عراقی و مردم عراق بسیار از واقعه حمله به کنسولگری ایران در بصره متاسف بودند و در حد توان خود تلاش‌هایی را انجام دادند تا عوامل حمله به کنسولگری ایران را شناسایی کنند.

وی با بیان اینکه تعدادی از مهاجمان دستگیر شده‌اند و سرنخ‌هایی از گفتگوهایی که با آنها شده است در مورد جزئیات این حادثه به دست آمده است تصریح کرد: از همان ابتدای وقوع این حادثه ما بر اساس اطلاعات کسب شده این تصور را داشتیم که جریان حمله کننده به کنسولگری ایران در بصره جریان هدایت شده‌ای است که با انگیزه‌های مشخص از جانب برخی از کشورهای مشخص هدایت شده بود و بر اساس اهدافی این حمله را انجام داده بودند که خوشبختانه نتوانستند به اهداف مورد نظر خود دست پیدا کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در باره آخرین وضعیت دانشجوی ایرانی بازداشت شده در استرالیا گفت: چندی پیش در این مورد موضع‌گیری کردم چیزی به اطلاعات قبلی نمی‌توانم اضافه کنم.

قاسمی ادامه داد: موضوع مورد اشاره در سفارت ایران در استرالیا و سفارت استرالیا در تهران در حال بررسی است و منتظر اخبار جدیدی درباره این موضوع هستیم ولی همانطور که گفتم تا این لحظه اطلاعات جدید و قابل بیانی دریافت نکرده‌ام.

وی همچنین در مورد تلاش برخی از مقامات کشورهای اروپایی از جمله آلمان برای اینکه یک سازوکار مستقلی برای انجام تبادلات مالی و بانکی با ایران فراهم کنند به نحوی که تحت تاثیر تحریم‌های امریکا قرار نگیرد و مستقل از دلار باشد، اظهار داشت: درخصوص تعاملات پولی و بانکی بین ایران و اتحادیه اروپا و همچنین برخی از کشورهای اروپایی طرح‌هایی بین متخصصان امر در این حوزه مطرح شده است.

درباره برخی محدودیت‌ها در مورد ورود کالا بین ایران و افغانستان سوء تفاهم ایجاد شده است

قاسمی اضافه کرد: گفتگوها در این زمینه ادامه دارد و این خوشبینی وجود دارد که سازوکار جدیدی که مطرح شده است و بررسی در مورد آن ادامه دارد بتواند تا حدودی برخی از مشکلات در این حوزه را برطرف کند و برخی از تضمین‌ها و ضمانت‌های لازم را به ایران ارائه کند، چنانکه رضایتمندی تهران را به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه در مورد این طرح‌ها تا زمان نهایی شدن آن باید صبر کرد چرا که این مسائل، مسائلی پیچیده و فنی است ادامه داد: باید در مورد این مسائل بررسی‌های همه جانبه صورت بگیرد و ابتکارات و خلاقیت‌هایی نیز به کار گرفته شود.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد برگزاری اجلاس سه جانبه بین ایران، هند و افغانستان در کابل درمورد موضوع بندر چابهار و برخی از موضوعات مطرح شده مبنی بر ممنوعیت صادرات برخی از کالاهای ایرانی به افغانستان و محدودیت متقابل مرزی‌از جانب افغانستان گفت: اجلاس سه جانبه‌ای که برگزار شد اجلاسی مهم و سفر آقای عراقچی به افغانستان نیز سفری سازنده و مفید بود.

قاسمی ادامه داد: در این سفر آقای عراقچی با مقامات افغانستان دیدار و همچنین در نشست سه جانبه ایران، افغانستان و هند درباره موضوع چابهار حضور پیدا کرد، در این گفتگوها درخصوص چگونگی ادامه همکاری‌ها مربوط به این بند هم صحبت شد و ما امیدواریم بر اساس صحبت‌ها و تفاهماتی که میان مقامات شرکت کننده در این اجلاس صورت گرفته است همکاری‌های سه کشور در آینده به توسعه هر چه بیشتر این منطقه منجر شود.

وی افزود: درباره برخی از محدودیت‌ها و ممانعت‌ها در مورد ورود و صدور کالا بین ایران و افغانستان و آنچه در رسانه‌ها در این زمینه منتشر شده است، در حال بررسی هستیم. فکر می‌کنیم سوء تفاهمی وجود داشته یا به وجود آمده است که این ناشی از برخی از مسائل مرزی است و تصور می‌کنم با مذاکراتی که از یکی دو روز گذشته آغاز شده است، در آینده نزدیک شاهد این باشیم که این مسائل حل شود.

رئیس جمهور در اجلاس مجمع عمومی شرکت می کند

قاسمی در خصوص سطح حضور ایران در نشست شورای امنیت که قرار است همزمان با نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد و به ریاست امریکا برگزار شود، افزود: تا جایی که اطلاع دارم رئیس جمهور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل شرکت خواهد کرد، چرا که ما فرصت حضور در این نشست را برای جمهوری اسلامی ایران مغتنم می دانیم و به همین دلیل هم در سطح رئیس جمهور و هم در سطح وزیر امور خارجه شرکت خواهیم کرد.

وی ادامه داد: ما در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با مقامات حاضر در این نشست ملاقات می کنیم و دیدارهایی در سطح رئیس جمهور و وزیر امور خارجه خواهیم داشت و همانطور که گفتم از این فرصت به نحو مقتضی در جهت تأمین منافع ملی خود بهره خواهیم برد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: در خصوص نشست شورای امنیت به ریاست امریکا صاحبنظران در داخل می توانند به بیان دیدگاه ها و نظرهای مختلف خود بپردازند که این امر مبارک و خوبی است؛ همه باید کمک کنند تا مسئولان بتوانند از این فرصت به بهترین نحو ممکن در جهت تأمین منافع ملی بهره ببرند.

وی افزود: در خصوص چگونگی برگزاری نشست شورای امنیت و نحوه حضور ما در آن نشست پس از تصمیم‌گیری اطلاع رسانی لازم را انجام خواهیم داد.

قاسمی در خصوص نشست سه جانبه میان معاونان وزرای امور خارجه ایران، هند و افغانستان تصریح کرد: هر کشوری سیاست های خود را در جهت تامین منافع ملی خود تنظیم و اجرایی می کند و ما هم همواره به آن احترام می گذاریم و امیدواریم این قبیل نشست ها و رایزنی ها میان کشورهای منطقه با توجه به وضعیت فعلی که در آن قرار داریم بتواند تاثیرات مثبت بیشتری را در جهت تامین منافع و امنیت ملی ما و همچنین ایجاد و گسترش صلح، ثبات و امنیت در منطقه داشته باشد.

پرونده اخراج دو دیپلمات ایرانی از هلند مفتوح است

وی در خصوص اظهارات اخیر پمپئو وزیر امور خارجه امریکا مبنی بر اینکه ایران در خصوص وضع مسلمانان چین در این کشور دخالت می کند، گفت: همانطور که بارها گفته ام نمی‌توان چندان اهمیتی به صحبت های مطرح شده از جانب مقامات امریکا داد زیرا سخنانی که از زبان حاکمان ناآگاه امریکا خارج می شود نمی تواند از سر صدق و صداقت باشد و هدف خاصی را در جهت دشمنی و تخریب چهره ایران دنبال می کنند که این مسأله نیز در همان چارچوب است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: یکی از اصول کلی سیاست خارجی ایران از ابتدا و بر اساس قانون اساسی، حمایت از مسلمانان در اقصا نقاط جهان است و ما به طور طبیعی پیگیر وضع مسلمانان چین از دولت آن کشور هستیم و تلاش می کنیم که اگر مشکلاتی دارند با نقش مثبت و فعالی که می توانیم در کنار ملت چین داشته باشیم، به ایجاد فضای مثبت و خارج از هر گونه فضا سازی دیگران برای تحریک جمهوری اسلامی ایران و برآشوباندن دیگر کشورها اقدام کنیم.

قاسمی تصریح کرد: عملکرد پمپئو نیز در همین راستا تفسیر می شود.

وی در ادامه در خصوص وضعیت پرونده اخراج دو دیپلمات ایرانی از هلند گفت: پرونده مفتوح است و درنهایت حق اقدام متقابل برای جمهوری اسلامی ایران کماکان باقی است و ما در زمان مقتضی تصمیم های لازم را با توجه به پارامترهای بین المللی که می تواند وجود داشته باشد اتخاذ و اجرا خواهیم کرد.

گردانندگان توئیتر در دام گروه‌های تروریستی اسیر شده اند

قاسمی در پاسخ به سوالی در خصوص پیام روز گذشته ظریف به مدیرعامل توئیتر درمورد فعالیت‌های ربات‌ها در شبکه‌ اجتماعی توئیتر و همچنین بازنشر توئیت منافقین توسط نیکی هیلی، نماینده امریکا در سازمان ملل در ارتباط با وضع حقوق بشر در ایران، افزود: این گروه‌های تروریستی و معاند بدون شک نمی‌توانند بدون حمایت امریکا به حیات خود ادامه دهند و این امری روشن و مشخص است.

وی همچنین با اشاره به پیام روز گذشته ظریف در فضای مجازی گفت: گردانندگان توئیتر باید به این مسأله توجه کنند که آگاهانه یا ناآگاهانه در دام برخی از این گروه‌های تروریستی اسیر شده‌اند و در معرض خشونت و ترور قرار دارند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه این نوع افشاگری‌ها (پیام ظریف) می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد، تصریح کرد: امریکایی‌ها بدون شک از این نوع ابزار در جهت منافع خود و تاثیرگذاری بر افکار عمومی ایران استفاده می‌کنند ولی خوشبختانه شاهد هستیم که با شعور و درایت مردم ایران، این توئیت ها و رفتارها اثر چندانی ندارد و امروز شاهد یک سرخوردگی در این گروه های تروریستی هستیم.

قاسمی تصریح کرد: این گروه های تروریستی به رغم برخورداری از همه حمایت ها و تلاش های لازم، احساس می کنند به میزانی که تلاش کرده اند نتیجه نگرفته و نتوانسته اند بر جامعه ایران اثرگذار باشند.

وزارت امور خارجه موضوع حمله به سفارتخانه‌های ایران را پیگیری می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه درباره احتمال دیدار نخست وزیر ژاپن با آقای روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گفت : این احتمال وجود دارد که چنین دیداری در نیویورک انجام شود.

قاسمی ادامه داد: نمایندگی ایران در سازمان ملل در حال تنظیم دیدارهای دوجانبه رئیس‌جمهور با همتایان خود از دیگر کشورها در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد است و من در حال حاضر فهرست این دیدارها را ندارم ولی با توجه به اینکه در آن مقطع هیأت‌هایی از کشورهای مختلف برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر می‌کنند این احتمال وجود دارد که چنین دیداری صورت بگیرد .

وی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه در طی روزهای اخیر شاهد حملاتی به سفارتخانه‌های ایران در چند کشور اروپایی بودیم و آیا ایران موضوع اخذ غرامت از کشورهایی را که سفارتخانه‌های ایران در آنجا مستقر بوده و مورد حمله قرار گرفته است، پیگیری می‌کند یا نه گفت: حتما وزارت امور خارجه این موضوع را پیگیری می‌کند. ما در برابر هر تعرضی اعتراض‌های خود را انجام داده‌ایم و اگر خسارتی نیز به نمایندگی‌های ایران وارد شده باشد، ‌ موضوع اخذ خسارت را دنبال می‌کنیم و ذره‌ای از این موضوع کوتاه نمی‌آییم.

قاسمی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه جدی است، افزود: دولت‌هایی که سفارتخانه‌های ایران در کشورشان مستقر هستند، طبق قوانین بین‌المللی موظفند که امنیت مکان های دیپلماتیک ایران را تامین کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوالی درباره علت لغو سفر رئیس جمهور به ازبکستان و همچنین برخی از تحلیل‌ها مبنی بر اینکه عملکرد وزارت خارجه در حوزه آسیای میانه و قفقاز ضعیف است، گفت: فکر نمی‌کنم وزارت خارجه در قبال تحولات آسیای میانه و قفقاز منفعل عمل کند. من این تحلیل را قبول ندارم. ما روابط گسترده‌ای با اکثر کشورهای این حوزه داریم و بر گسترش آن تاکید می‌کنیم.

تکذیب خبر دیدار سردار سلیمانی و نماینده آمریکا در عراق

قاسمی، درادامه نشست خبری امروز خود در پاسخ به سؤالی درباره ادعای روزنامه الجریده کویت مبنی بر دیدار سردار قاسم سلیمانی و «نماینده آمریکا در ائتلاف ضد داعش»، در عراق افزود: اصل خبر، دروغ و قابل تکذیب است.

وی افزود: برخی رسانه‌ها هستند که اصلا نباید نام آن‌ها را به زبان آورد و خبر منتشر شده نیز از سوی یکی از همین رسانه‌ها بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز