خبرگزاری کار ایران

در دیدار رئیس کانون وکلا با مسئولان قوه قضاییه مطرح شد؛

پیگیری موضوع تشکیل دادگاه‌هاى مجازى با ایجاد ویدئو کنفرانس

asdasd
کد خبر : ۶۶۸۰۴۱

مدیرکل خدمات قضایی معاونت آمار و انفورماتیک قوه قضاییه، به همراه معاون و مدیر برنامه‌نویسی آن اداره کل با رئیس و نایب رییس کانون وکلای دادگستری مرکز دیدار و گفت و گو کردند.

به گزارش ایلنا، رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در این دیدار با بیان این که بخش آموزش و انفورماتیک قوه قضاییه جزو افتخارات این قوه هستند، اظهار داشت: خدمات قضایی توسعه یافته و کارهای اساسی صورت پذیرفته است.

عیسی امینی سپس به مدیر کل خدمات قضایی قوه قضاییه پیشنهاد داد که توسعه خدمات از شوراهاى حل اختلاف شروع شده و به محاکم تسری داده شود.

وی افزود: در کشورهای دیگر خدمات قضایی و وکالتی به صورت الکترونیکی انجام می شود و وقتی ریشه یابی می‌کنیم، می بینیم که این خدمات از دانشکده‌های حقوق آغاز شده است.

همچنین در ابتداى این دیدار که با حضور اعضاى کارگروه انفورماتیک کانون مرکز برگزار شد، صمد زاهدپاشا نایب رئیس کانون وکلاى دادگسترى مرکز، از توسعه خدمات قضایى قوه قضاییه قدردانى کرد و با ذکر خدماتى که در کانون در حال پیگیرى و انجام است، تکمیل روند تمدید الکترونیکى پروانه وکالت همکاران با ایجاد درگاه اختصاصى براى دریافت هزینه تمدید سهم قوه قضاییه و ابلاغ بخشنامه از سوى قوه قضاییه مبنى بر اکتفا نمودن به تمدید اینترنتى و اطلاعات سامانه عدل ایران و عدم مطالبه پروانه وکالت را یادآور شد. زاهدپاشا همچنین تسریع در اضافه شدن دیگر خدمات الکترونیک به صورت اختصاصى براى همکاران از جمله حذف نقش تمبر مالیاتى و الکترونیکى شدن آن در جریان روند ثبت دادخواست و تقدیم شکواییه، ابلاغ اظهارنامه، ثبت دادخواست‌هاى واخواهى و تجدیدنظرخواهى و امکان ثبت شکایات به صورت الکترونیکى بعد از جارى شدن این خدمت را خواستار شد.

مدیر کل خدمات قضایی معاونت آمار و انفورماتیک قوه قضاییه نیز در این دیدار ضمن ابراز خوشحالی از حضور در کانون وکلای دادگستری مرکز اظهار کرد: مراجعین عادی شناخت دقیقی از موضوعات حقوقی ندارند ولی وقتی یک فرد حرفه ای با ایرادات مواجه می شود، خیلی کارشناسانه تر با موضوع برخورد می کند.

تدین در خصوص الزام وکلا به پیوست کردن قرارداد مالی وکلا گفت: در این الزام اتفاق جدیدی نمی افند و ما با این الزام عملاً وکلا را به ارائه قراردادهاى صورى سوق مى دهیم. در این‌خصوص از معاونین فن آوری و مدیران کل دادگسترى استان ها نیز خواستیم با وکلا همکارى نمایند که همکارى خوبى هم دارند.اخیرا هم استعلامی در خصوص استفاده وکلا از اسکنر از این اداره کل بعمل آمد که در پاسخ از امکان استفاده وکلا از اسکنر به جهت سهولت در خدمت استقبال کردیم.

وی با بیان این که توسعه خدمات قضایى به صورت اختصاصى به وکلا در دستور کار اداره کل است، گفت: ایجاد درگاه اختصاصى پرداخت هزینه تمدید دادگسترى و اضافه شدن خدمت ارسال اظهارنامه الکترونیکى به زودى اجرایى مى شود و به تدریج سایر خدمات قابل ارائه نیز به صورت اختصاصى به وکلاى دادگسترى ارائه خواهد شد. وی در ادامه اضافه کرد: موضوع اعطاى وکالت الکترونیکی را دنبال می کنیم تا با رفع موانع موجود به عنوان یک خدمت به سرانجام برسانیم.

مدیر کل خدمات قضایی قوه قضاییه در خصوص اهمیّت کار وکالت اظهار داشت: صدور رای از سوى قضات خیلی سخت است ولی سخت تر از آن، طرح دعوی به نحو صحیح است و بنابراین نباید نگاه همکاران قضایی این باشد که کار سخت را ما انجام می دهیم و حق الوکاله کلان را وکلا دریافت می کنند.

وی افزود: به دنبال این هستیم که تا جایی که ممکن است مراجعه و مواجهه حضوری مراجعین را کاهش دهیم که علاوه بر جلوگیری از مفسده های مراجعه یا مواجهه حضوری، تکریم و احترام مراجعین را مد نظر داشته باشیم.

تدین گفت: در انفورماتیک قوه قضاییه به دنبال این هستیم که موضوع تشکیل دادگاه‌هاى مجازى با ایجاد ویدئو کنفرانس را هم پیگیرى نماییم که امیدوارم به آن نقطه برسیم. قوه قضاییه اشتیاق زیادی برای توسعه خدمات قضایی دارد و درصددیم تا پایان سال جارى در کلیه حوزه های قضایی دفاتر خدمات الکترونیکی را ایجاد نماییم.

وی اضافه کرد: ایجاد خدمات قضایی نیازمند ایجاد واحد های قضایی است و باید به دنبال توسعه خدمات الکترونیک به جاى ایجاد واحدهاى قضایى کوچک بود.

در ادامه این جلسه باقرى نیا معاون مدیرکل خدمات قضایى قوه و مدیر پروژه وکلا نیز با تشریح اقدامات در دست انجام، بر همکارى و تعامل بیش از پیش کانون با انفوماتیک قوه قضاییه تاکید کرد.

نوری مدیر برنامه نویسى اداره کل خدمات قضایى قوه نیز در این دیدار اظهار داشت: استناد پذیری و انکار ناپذیری بزرگترین مزیت کارت هوشمند است. موضوع دیگر هویت شناسی است که این خدمت کمک بزرگى در هویت شناسى افراد مى کند.

وی افزود: روش دیگری هم که در قوه قضاییه دنبال می کنیم روش OTPاست که اشکال این روش غیرقابل استناد بودن و انکارپذیر بودن آن است و روش سوّم نیز استفاده از کارت ملّى هوشمند است و زمانی این روش را توصیه می کنیم که تمام شهروندان ایرانی کارت ملّى هوشمند داشته باشند.

همچنین در جلسه مورخ ٩٧/٦/١٩ منعقده در معاونت انفورماتیک قوه که با حضور زاهدپاشا نائب رییس، غیاثوند مدیر داخلى و خاتمى مسئول واحد انفورماتیک کانون و آقایان تدین، باقرى نیا و نورى از انفورماتیک قوه و نمایندگانى از مالى و ادارى قوه و اداره کل درآمد استان تهران بعد از جلسه مورخ ٩٧/٦/٧ منعقده در کانون و به شرح فوق برگزار شد، موضوع ایجاد درگاه اختصاصى براى دریافت هزینه تمدید سهم قوه قضاییه که منجر به تکمیل روند تمدید اینترنتى پروانه وکالت همکاران مى گردد مورد بحث و بررسى قرار گرفت و مقرر شد که این خدمت تا قبل از آغاز روند تمدید ( آبان ماه سال جارى) اجرایى گردد.

تحریریه سایت کانون وکلای دادگستری مرکز

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز