خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران:

احتکار دارو دور از انسانیت است/ از داروهایی که مشابه داخلی دارند حمایت ارزی نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۶۷۷۷۰

وزیر بهداشت در حاشیه جلسه هیات دولت گفت:‌ تلاش مجموعه دولت این است که در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، واردات چه در حوزه موارد اولیه و چه در حوزه موارد جانبی و تجهیزات پزشکی انجام شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، سید حسن قاضی‌زاده هاشمی در پایان جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران گفت: فعالین حوزه دارویی غیرمستقیم این را به مردم القا می‌کنند که قرار است اتفاق خاصی رخ دهد. توضیح من هم این است که در حال تلاش هستیم تا اتفاق خاصی در حوزه دارویی رخ ندهد. 

وی افزود: تلاش مجموعه دولت این است که در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، واردات چه در حوزه موارد اولیه و چه در حوزه موارد جانبی و تجهیزات پزشکی انجام شود. ما قبلا هم این مشکل را داشتیم و چیزی نزدیک به ۱۵ هزار قلم واردات داریم که در این ۱۵ هزار قلم ممکن است در چند قلم کمبود ایجاد شود. در مورد آنچه که الان اتفاق افتاده است براساس مصوبه مجلس محترم در مواردی که تولید داخلی مشابه داریم و داروی بیماران خاص نیست، طبیعی است که حمایت ارزی نمی‌شود. 

وی در پاسخ به سوالی درباره بر انتقاد ارزبگیران دولتی از وزارت بهداشت در خصوص عدم همکاری گفت: شفاف‌سازی به چه معنا است؟ اگر منظور اعلام لیست است، این کار را بانک مرکزی انجام داده است؛ چراکه در اختیار بانک مرکزی است و دست ما نیست. شرکت از ما درخواست ارز می‌کند و اگر واقعا جزو مواردی باشد که تایید کرده‌ایم، به وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی می‌کنیم و آنها هم برای بانک مرکزی می‌فرستند و بانک مرکزی ارز را تخصیص می‌دهد و نهایتا بانک عامل است که ارز را تامین می‌کند. 

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: خیلی از مواردی را که ما به وزارت صنعت، معدن و تجارت فرستادیم، تایید نشده یا بانک مرکزی تخصیص نداده است. آنهایی را که بانک مرکزی تایید کرده تبدیل به ارز نشده‌اند. بنابراین لیستی که امکان انتشار دارد لیستی است که بانک عامل تخصیص ارز کرده است و آن لیست هم در اختیار ما نیست و بانک مرکزی باید منتشر کند. باید بلااستثنا همه را منتشر کنند و من فکر می‌کنم اگر مشکلی وجود دارد این است که اطلاعات بانک مرکزی از بانک‌های عامل به روز نیست واگرنه طبق دستور رییس‌جمهور کلیه لیست‌ها تا الان منتشر شده است. خود شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی هم موافق هستند این اتفاق صورت بگیرد. 

قاضی زاده هاشمی در خصوص امکان قاچاق دارو مثل سایر اقلامی که ارز دولتی دریافت می‌کنند، گفت: وقتی که شما دو نرخ یا چند نرخ داشته باشید حتما قاچاق اتفاق می‌افتد یعنی بخشی از فساد که در زمان چند نرخی شدن ارز رخ می‌دهد همین است که من نمی‌توانم این موضوع را تایید نکنم.

وی افزود: در خصوص قاچاق کالاهای اساسی نظارت خیلی سخت است، شاید یکی از دلایلی که ما پیشنهاد کردیم ارز را به قیمت نیمایی در این حوزه اختصاص دهند و ما به التفاوت را برای بیمه‌ها تخصیص دهند برای پیشگیری از همین اتفاق‌ها بود.

وزیر بهداشت گفت: نسبت به آنچه از دست ما بر می‌آید با دانشگاه‌های نقاط مرزی و استاندارن صحبت شده است. یک مقدار سخت است چون باید برای کلیه کالاهای اساسی تصمیم‌گیری صورت پذیرد و باید برای برخی موارد به سمت کوپن برویم و این اقدام در حوزه دارو خیلی راحت است و مردم هم بیمه هستند و از نظر من اگر می‌خواهیم پیشگیری کنیم باید به این سمت برویم یعنی ارز را ارز نیمایی قرار دهیم و واردکننده برود از طریق بورس تهیه کند اما قیمت برای مردم تغییر نکند. بقیه موارد شامل بگیر و ببند می‌شود که در حوزه اختیارات ما نیست و به وزارت کشور و ستاد قاچاق کالا و ارز مربوط می‌شود.

وی در خصوص احتکار دارو هم گفت: احتکار دارو خیلی کم اتفاق می‌افتد دلیل هم این است که همه انبارها تحت نظارت سازمان غذا و دارو قرار دارد برای همین اگر هم اتفاق بیفتد تاریخ گذشته است و به صورتی است که به وسیله قاچاق وارد کشور شده است. در عین حال ما شماره ۱۹۰ را اعلام کرده ایم و خواهش می کنم از تمام کسانی که اطلاعاتی در این خصوص دارند حتما به ما اعلام کنند.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: در ضمن تعزیرات هم در سراسر کشور وجود دارد و نظارت می‌کند و ما هم امیدواریم در هیچ حوزه‌ای اختکار صورت نگیرد به ویژه در حوزه دارو که اینجا واقعا از انسانیت خبری نیست و با بچه شیرخواری که نیاز به دارو دارد یا شخص مسن و کسی که تصادف کرده روبرو هستیم. این واقعا دور از انسانیت است که دارو را احتکار کنیم. در ضمن دولت هم ارز ۴۲۰۰ اختصاص می‌دهد و تضمین کرده تا فروردین این ارز را اختصاص می‌دهد و هیچ دلیلی برای احتکار وجود ندارد. هر زمان که دارو را وارد بازار کنند قیمت آن مشخص است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز