خبرگزاری کار ایران

رئیس کانون وکلای مرکز در مراسم تحلیف کارآموزان وکالت:

مطالبه حق‌الوکاله نامتعارف جامعه وکالت را از بین می‌برد/ در جایگاه وکیل مدافع از اعمال نظریات سیاسی احتراز کنیم

asdasd
کد خبر : ۶۶۶۲۴۴

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز تاکید کرد: ما باید بدانیم تاجر نیستیم. اگر همچون تاجر با مردم برخورد کنیم و یا خود را شریک مال ایشان بدانیم یا مال‌اندوزی سرلوحه کار ما باشد رفتارمان خلاف شأن خواهد بود. مطالبه حق‌الوکاله نامتعارف شأن ما و تبعاً جامعه وکالت را از بین می‌برد.

به گزارش ایلنا،‌ متن سخنرانی عیسی امینی به شرح زیر است:‌

خوشوقتم که میزبان مراسمی هستیم که قرار است کارآموزان محترم با یاد کردن سوگند به مقام وکیل پایهک دادگستری نایل آیند. لذا، به نمایندگی از هیات‌مدیره‌ کانون وکلای دادگستری مرکز به همه‌ کارآموزان عزیز، خانواده‌ گرامی آنها، اعضای محترم سابق و حاضر کمیسیون کارآموزی و پیش‌کسوتان محترم حاضر در مراسم و سایر عزیزان خیرِمَقدم می‌گویم.

وقتی که به سیر تاریخی کانون وکلا می‌نگریم با کهن‌ترین نهاد مدنی مواجه می‌شویم. در قانون، وکیل هم‌شأن قاضی است، حق حضور در دادرسی‌های علنی و غیرعلنی را دارد و کانون وکلای دادگستری در مسیر تب‌وتاب‌‌ها همواره رو به پویایی بوده است. به راستی حرفه‌ ما دفاع و نمایندگی است که این مفاهیم والا از صفات الهی نیز هست.

اهمیت حرفه‌ وکالت دادگستری به جهت ارتباط آن با مقوله‌ «عدالت» است. اصول کلی حاکم دادرسی کیفری و حقوق بنیادین بشر، حق داشتن وکیل مستقل را از پایه‌های اصلی دادرسی منصفانه می‌داند و بدون آن، احکام قضایی را قانونی نمی‌داند. گاهی دیدار ما با متهم در زندان برای او از دیدن پدر و مادرش هم دل‌گرم‌کننده‌تر و باارزش‌تر می‌شود، چون او ما را تنها یاور خویش در اثبات بی‌گناهی و یا پیگیری حقوق خود می‌داند. این جایگاه‌ با همه‌ ارزش‌هایش طبعا با محدودیت و محرومیت‌هایی برای صاحب حرفه‌ وکالت مواجه است.

اوّل آنکه، ما باید بدانیم تاجر نیستیم. اگر همچون تاجر با مردم برخورد کنیم و یا خود را شریک مال ایشان بدانیم یا مال‌اندوزی سرلوحه کار ما باشد رفتارمان خلاف شأن خواهد بود. مطالبه حق‌الوکاله نامتعارف شأن ما و تبعاً جامعه وکالت را از بین می‌برد.

دوم آنکه، جایگاه حرفه‌ شریف وکالت دادگستری به جهت هدف والایش در اجرای عدالت‌ نیاز به صیانت دارد و وکلای دادگستری باید علاوه بر اخلاق عمومی مورد انتظار جامعه از این حرفه شریف به اخلاق حرفه‌ای نیز ملتزم باشند. راز ماندگاری نهاد وکالت در طول تاریخ مرهون خودنظارتی و پایبندی به اخلاق حرفه‌ای خصوصاً توجه به امر خطیر حفظ امانت بوده است. ما باید رازدار و معتمد باشیم. وکیل متمول کسی است که اعتماد موکل و مردم را به دست بیاورد. ما با رعایت احترام دادگاه و شأن خود، اعتماد قضات محترم دادگستری را نیز می‌توانیم به دست آوریم که سرمایه‌ بزرگی است. لذا انتظار می‌رود همکاران محترم با توجه به جایگاه مقدس حرفه وکالت ضمن احترام به همکاران خود با رعایت احترام نسبت به اشخاص و مقامات قضایی بر اساس متن سوگندنامه موجب اعتماد و ایجاد احترام متقابل قضات و مقامات قضایی و وکلای دادگستری شوند.

سوم آنکه، ما سوگند یاد می‌کنیم در جایگاه وکیل مدافع از اعمال نظریات سیاسی احتراز نماییم، فارغ از اینکه موکل ما دارای چه عقیده یا مسلک سیاسی است با توجه به رسالت خطیر حرفه وکالت دادگستری با شجاعت و مطابق قانون از او دفاع کنیم. ردای وکالت برای دفاع از حقوق موکل است، ولی اگر رفتاری صورت گرفت ـ بدون ورود به ماهیت عرض می‌کنم. مورد انتظار نیست که با نادیده گرفتن شأن وکیل دادگستری و نقض کرامت انسانی و حیثیت اشخاص به عنوان اصول بنیادی فرایند دادرسی کیفری به آنان دست‌بند و پابند زده شود. اعمال این‌گونه اقدامات ترذیلی نه نتیجه‌ای دارد و نه جامعه آنها را می‌پذیرد. در مورد دستگیری تعدادی از همکارانمان باید عرض کنم که کانون وکلا در جهت حل مشکلات همکاران پیگیری‌های مستمری داشته و بی‌تفاوت نمانده است، و امیدواریم بتوانیم مشکلات همه‌ آن عزیزان را حل کنیم و اخبار خوشی به جامعه وکالت بدهیم. انتظار ما از مقامات محترم قضایی اعتماد به کانون وکلا و وکلای دادگستری، به عنوان بخشی از کارگزاران عدالت است. توصیه‌ام به همکاران محترم حفظ آرامش بیشتر و پیشگیری از هر گونه سوءتفاهمات و شبهات است. ما باید در عرصه دفاع از موکل و حفظ حقوق مدنی باشیم و از تنش جلوگیری کنیم. مردم به ما و شجاعتمان در دفاع از حقوق مدنی خود نیاز دارند.

ضمن آنکه حق نداریم کانون وکلا را محل تفکر جناحی و شخصی خود کنیم، من از این تریبون به مقامات کشور اعلام می‌کنم که وکلا وطن‌پرستان واقعی و حافظ منافع ملی هستند و به خوبی استعمارگران و تاریخ را می‌شناسند و همراه ملت و شما هستند. وکلا نه جاسوس بوده‌اند، نه خائن و نه فریب‌خورده و آمار هم چنین نشان می‌دهد. پس، اجازه دهید که با کمک گرفتن از خود صنف، فضای آرام‌تر حاکم شود.

چهارم آنکه، ارتقای دانش و فن تنها راه پیشرفت ما است. امروزه، عصر «وکیل هوشمند» و پیمودن راه نوین وکالت است. امروزه دفاع مؤثر نیاز به تسلط علمی، تسلط به زبان، آشنایی با کامپیوتر، تشکیل مؤسسات حقوقی مدرن و کار جمعی دارد.

در پایان، آرزو می‌کنم با اتیان سوگند و پوشیدن ردای وکالت موجب سربلندی خود، خانواده عزیزتان و خانواده بزرگ وکالت شوید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز