خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از سرنوشت مبهم هیات رییسه ۳ فراکسیون مجلس؛

تاخیر ۴ماهه در برگزاری انتخابات «امید» و بلاتکلیفی در ۲ فراکسیون «مستقلین‌» و «ولایی»

asdasd
کد خبر : ۶۶۴۹۹۰

۳ ماه پس از آغاز سومین اجلاسیه مجلس دهم، هنوز تکلیف هیات رییسه هیچ‌کدام از ۳ فراکسیون سیاسی مجلس مشخص نیست و درحالی که امیدی‌ها حداقل می‌خواهند این انتخابات را نهایتاً با ۴ ماه تاخیر برگزار کنند، «مستقلین» هنوز تصمیمی در این رابطه نگرفته‌اند و اصولگریان در فراکسیون «ولایی» نیز از اساس معتقدند این مسئله فاقد اهمیت است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، درحالی که ۹ خردادماه امسال با برگزاری انتخابات هیات رییسه مجلس، سومین اجلاسیه مجلس دهم رسماً آغاز شد، هنوز تکلیف هیات رییسه هیچ‌یک از ۳ فراکسیون سیاسی مجلس مشخص نیست.

برگزاری انتخابات هیات رییسه «مستقلین ولایی» در زمانی نامعلوم

در این میان اما به نظر می‌رسد اوضاع اصولگرایان در فراکسیون نمایندگان ولایی بسیار وخیم‌تر از ۲ فراکسیون دیگر باشد. هرچند نمایندگان نزدیک به علی لاریجانی رییس مجلس در فراکسیون مستقلین ولایی نیز دست‌کمی از موتلف روزهای نخست خود در پارلمان ندارند. آن‌چنان که مهرداد لاهوتی بائوج سخنگوی فعلی فراکسیون مستقلین هنگامی که روز یکشنبه همین هفته با سوال خبرنگار ایلنا درمورد زمان برگزاری انتخابات هیات رییسه در اجلاسیه سوم مواجه شد، هیچ ذهنیتی نداشت و پس از چند بار تکرار سوال، گفت که هنوز تصمیمی در این رابطه نگرفته‌اند.

علل تعویق در برگزاری انتخابات هیات رییسه «امید»

اصلاح‌طلبان در فراکسیون امید هم البته هنوز تکلیف هیات رییسه در سومین اجلاسیه مجلس را روشن نکرده‌اند اما لااقل صحبت‌هایی در این رابطه داشته‌اند. این مذاکرات حتی به‌قدری جدی بود که پیش از این به‌طور غیررسمی از برگزاری این انتخابات در روز سه‌شنبه همین هفته (۱۳ شهریورماه) صحبت شده بود اما هیات رییسه فعلی این فراکسیون روز یکشنبه ۱۱ شهریور تصمیم به تعویق زمان انتخابات تا پس از تعطیلات تابستانی مجلس گرفت.

تصمیمی که به‌گفته جلال میرزایی رییس کمیته سیاسی این فراکسیون به‌دلایلی ازجمله تغییر و تحولات در شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و مهم‌تر از آن، احتمال برگزاری جلسات استیضاح برخی وزرای دولت اتخاذ شده بود.

فراموش نکنیم باوجود آن‌که نمایندگان متقاضی استیضاح وزیر آموزش و پرورش ناگهان صبح روز یکشنبه در نامه‌ای به هیات رییسه از تقاضای خود اعلام انصراف کرده و درنتیجه این استیضاح از دستورکار مجلس خارج شد اما بنابر برنامه‌ریزی قبلی، قرار بود همین سه‌شنبه سیدمحمد بطحایی در صحن علنی مجلس استیضاح شود و جلسه هیات رییسه فراکسیون امید نیز پیش از آغاز جلسه علنی یکشنبه برگزار شده بود.

برگزاری انتخابات هیات رییسه امید حداقل با ۴ ماه تاخیر

نکته دیگری که نشان از اوضاع به‌مراتب بهتر امیدی‌ها نسبت به دو فراکسیون دیگر دارد، این‌که همان روز یکشنبه و همزمان با تعویق زمان برگزاری انتخابات هیات رییسه، زمان دقیق جایگزین رسماً اعلام شد و الیاس حضرتی عضو هیات رییسه این فراکسیون از برگزاری انتخابات هیات رییسه اجلاسیه سوم در روز هشتم مهرماه خبر داد. به این ترتیب، درصورتی که اتفاق غیرمترقبه‌ای نیفتاد، باید بگوییم که هیات رییسه فراکسیون امید در اجلاسیه دوم، حدوداً ۴ ماه بیش از آن‌چه باید فعالیت کرده است.

حاجی‌بابایی: انتخابات هیات رییسه؟! مهم نیست!

حال در چنین شرایطی اما اصولگرایان حتی همین‌قدر هم مقید به اصول فراکسیونی نیستند. آن‌چنان که حمیدرضا حاجی‌بابایی روز سه‌شنبه در واکنش به پرسش خبرنگار ایلنا در رابطه با زمان برگزاری انتخابات هیات رییسه، از پاسخگویی خودداری کرد و این مسئله را فاقد اهمیت عنوان کرد.

ابطحی: کاملاً فراموش کرده بودم؛ باید بپرسم!

جالب‌تر آن‌که محمدجواد ابطحی که قاعدتاً به‌واسطه فعالیت تشکیلاتی در جبهه پایداری، باید توجه بیشتری به این مسائل داشته باشد، در واکنش به پیگیری خبرنگار ایلنا، رسماً اعلام کرد: این موضوع را کاملاً فراموش کرده بودم. باید بپرسم!

چرا حاجی‌بابایی اشتباه می‌کند؟!

به گزارش ایلنا، شاید برگزاری انتخابات هیات رییسه یک فراکسیون سیاسی عملاً دردی از مشکلات این روزهای مردم دوا نکند اما کیست که نداند تا زمانی که تعهد تشکیلاتی در میان سیاسیون نهادینه نشده و سیاستمداران ایرانی از این جهت به بلوغ فکری نرسند، انتظار بهبود اوضاع مدیریتی کشور چندان بجا نیست.

آن هم در شرایطی که شاید یکی از مهمترین انتقادها به عملکرد نمایندگان مجلس دهم همین عدم تعهد تشکیلاتی بخش قابل‌توجهی از آن‌ها بوده است. نکته‌ای که منجر به رقم خوردن اتفاقات و تصمیماتی ناگهانی، دور از انتظار و بعضاً مغایر با اصول اخلاقی در مجلس شده است. حال به نظر می‌رسد لااقل علت مشخص شده باشد. وقتی فراکسیون‌های سیاسی مجلس حتی نسبت به رعایت قواعد درونی خود پایبند نیستند، چه انتظاری به تعهدشان به اصول و قواعدی که شاید بعضاً به مذاق‌شان خوش نیاید؟! به این دلیل است که برگزاری انتخابات درون‌تشکیلاتی احزاب و فراکسیون‌های سیاسی در مجلس امری مهم در پیشبرد امور مدیریتی کشور بوده و حاجی‌بابایی و کسانی که این مسائل را فاقد اهمیت می‌دانند، یا اشتباه می‌کنند یا ترجیح می‌دهند اشتباه کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز