خبرگزاری کار ایران

هشتمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده باقری؛

متهم: گول خوردم؛ 4 سال برای کار نکرده در زندان هستم/ قاضی: وکلای شما می‌توانند هر روز پرونده را مطالعه کنند

asdasd
کد خبر : ۶۶۴۶۷۸

هشتمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده باقری درمنی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، در هشتمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده باقری درمنی قاضی صلواتی از نماینده دادستان خواست تا با حضور در جایگاه در خصوص ضمانت‌نامه‌های مربوط به بانک ملی ایران توضیحاتی را ارائه دهد.

نماینده داستان گفت: از ضمانت‌نامه‌های موجود در پرونده، دو ضمانت‌نامه در بانک ملی ایران شعبه بهار به ریاست جوانمهر محمدی بدون تضمین صادر شده است. همچنین ٦ فقره ضمانت‌نامه فاقد اصالت و صحت هستند که ضمانت آنها توسط شخص ثالث پرداخت شده است، از این ٦ فقره دو مورد نخست کامل پرداخت شده، سومی از ٢٠ میلیارد تومان، ١٨ میلیارد پرداخت شده و سه ضمانت نامه آخر همگی پرداخت شده و ضمانت بازگشت داده شده است.

نماینده دادستان افزود: ٣٦ فقره ضمانت‌نامه هم از سوی بانک ملی شعبه بهار صادر شده که از اساس جعلی بوده و این موضوع به لحاظ فقدان سابقه در بانک ملی و نظرات کارشناسی تایید شده است.

وی ادامه داد: از این تعداد در ٢٣ ضمانت‌نامه شرکت خدمات ارزی و صرافی اقتصاد نوین، ٩ فقره شرکت سامان مجد و ٤ فقره شرکت پالایش نفت جی ذینفع بوده‌اند.

نماینده دادستان در ادامه گفت: همچنین ٦ شرکتی که متقاضی ضمانت‌نامه بودند حسب اظهارات شهود شرکت‌هایی بودند که مدیریتشان با حمید باقری درمنی بود.

وی افزود: همچنین ٥٧ ضمانت‌نامه خام از بانک ملی شعبه بهار خارج شده بود که طی نامه‌ای به شعبه بازپرسی ارسال شده است. یک فقره هم مربوط به بانک گردشگری است که ذینفع آن شرکت سامان مجد بوده و بانک از پرداخت آن خودداری کرده است.

در بخش بعدی دادگاه حمید باقری درمنی عنوان کرد: من شرکت آریا برج هرم را نمی‌شناختم یکی از مشکلاتم این است که هنوز پرونده را مطالعه نکرده‌ام و نمی‌دانم شاهدان چه کسانی هستند و با چه مستنداتی ادعا کردند من در این جرم‌ها شریک هستم.

قاضی گفت: وکلای شما هر روز درشعبه حضور دارند و می‌توانند پرونده را مطالعه کنند وکلای شما وقت دارند اما خودشان نمی‌آیند.

باقری‌درمنی بیان کرد: به هر حال آنچه مسلم است این است که معلوم است این ضمانت‌نامه‌ها کجا خرج شده است و چیز غیرشفافی وجود ندارد.

قاضی گفت: به هر حال این شرکت‌ها زیرمجموعه شما هستند یا خیر؟

درمنی پاسخ داد: نخیر، این شرکت‌ها زیرمجموعه من نیستند. شرکت آریا برج هرم ۲۰ میلیارد تومان بدهی به شرکت نفت جی داشت. من وکالت ملک کن را به شرکت آریابرج هرم داده بودم. این ملک ۶۰ میلیارد تومان ارزش داشت و من برای آزاد کردن این ۶۰ میلیارد تومان بدهی شرکت آریابرج هرم را پذیرفتم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شرکت شکوه آوی‌‌در آمد و گفت من در بانک ملی و پارسیان می‌توانم ضمانت‌نامه دریافت کنم من در این میان چه کاره بودم. دوستان باید برای ادعاهای خود مستندات ارائه کنند.

باقری درمنی در خصوص ۵۷ میلیارد تومان کیفرخواست مربوط به شرکت سامان مجد بیان کرد: این شرکت از من شکایت نداشته است همچنین از محل حساب و کتاب با آقای شرافتمند ۳۷ میلیارد تومان از ضمانت‌‌نامه‌های شرکت سامان مجد پرداخت شده که باید از مبلغ فوق (۵۷ میلیارد تومان) کسر شود. من هیچ دخالتی در گرفتن ضمانت‌نامه و سایر امور اجرایی نداشتم. زدن اتهام با چه مدرکی صورت گرفته است حتی مدیرعامل شرکت سامان مجد گفته مرادوه‌ای با من نداشته است. چگونه اتهام شراکت در تخلف به من می‌زنند.

وی در ادامه گفت: بازپرس مکلف است موضوع اتهام را به متهم تفهیم کند متاسفانه در هیچ یک از اتهامات تفهیم صورت نگرفته است. صرف اینکه شرکت سامان مجد پولش را به شرکت‌ها پرداخت کرده، چگونه ادله‌ای است. از کجا ثابت می‌کنید که شرکت‌ها زیرمجموعه من هستند.

در بخش بعدی وکیل شرکت سامان مجد اظهار داشت: درباره مدیریت آقای درمنی در شرکت‌ها نکته‌ای دارم ایشان خودشان گفته‌اند که از آقای شرافتمند خواسته‌اند ۳۷ میلیارد تومان بابت ضمانت‌نامه‌های آریابرج هرم پرداخت کنند پس اگر ایشان مدیر نیستند بر چه مبنای به آقای شرافتمند این دستور را داده‌اند.

وی با اشاره به ضمانت‌نامه‌های شعبه بهار بانک ملی عنوان کرد: هفت فقره ضمانت‌نامه از این بانک دریافت شده که اصل آنها نزد دادگاه است از این تعداد ۴ ضمانت‌نامه توسط شرکت آ‌ریابرج هرم برای تضمین ۴ قرارداد منعقده با شرکت سامان مجد دریافت شده است که جمع مبلغ آنها ۳۷ میلیارد تومان است. همچنین سه ضمانت‌نامه دیگر توسط شرکت انبوه‌سازان شکوه آوی‌در دریافت شده که جمع مبلغ آنها نیز ۳۰ میلیارد تومان است.

وی افزود: با توجه به بررسی‌های کارشناسی یک فقره از ضمانت‌نامه‌ها که توسط شرکت آریابرج هرم دریافت شده جعلی است و بنا به درخواست آقایان محمدرضا نصیری و خسروی توسط پدرام تقی‌پور جعل شده است. مرکز تشخیص هویت ناجا در گزارش خود اعلام کرده امضاها و آثار مهر شش ضمانت‌نامه دیگر با امضاها و آثار مهر اصیل تشابهات زیادی دارد همچنین بانک مرکزی اعلام کرده سریال ضمانت‌نامه‌ها با اوراق موجود در بانک مطابقت دارد، بنابراین شش ضمانت‌نامه که توسط شعبه بهار بانک ملی صادر شده، امضاها و مهرهای آنها اصالت دارند البته بانک اعلام کرده این ضمانت‌نامه‌ها بر خلاف مقررات توسط رئیس شعبه امضا شده‌اند. تمام کسانی که در این اعمال مجرمانه شرکت داشته‌اند و همچنین شخص حقوقی یعنی بانک ملی زمینه تخلف را فراهم کرده‌اند و باید ضرر و زیان موکل من یعنی شرکت سامان مجد را جبران کنند. یعنی بیمه نامه‌ها برای چک هایی صادر شده که فابلیت وصول نداشته است. بنابراین هیچ گونه قصد و اراده ای برای پرداخت چک ها از ابتدا وجود نداشته است. پرونده بیمه مثل بانک ها و سایر موسسات موجود در پرونده پیپیدگی خاصی ندارد و آقای باقری نمی تواند ارتباط خود را با شرکت فجرگستر نوین انکار کند. آن ها به عنوان یک مشتری معتبر، اعتماد شرکت بیمه را جلب کرده اند و دراصل قرار بوده مبالغی بابت قیر به عهده شرکت بیمه گذاشته شود.

وی افزود: اینکه شرکت نفت جی به عنوان ذی نفع قرارداد به تعهدات خود عمل کرده یا خیر، در موضوع پرونده که جعل و کلاهبرداری است، تاثیری نمی گذارد.

در بخش بعدی، متهم اظهار داشت: من تا سال ۸۸ عضو هیات مدیره و سهامدار شرکت فجرگستر نوین بوده ام. تا آن زمان امضای من معتبر بوده اما پس از آن در اساسنامه شرکت امضا تغییر کرده است. دسته چک در حدود سال های ۸۱، ۸۲ گرفته شده و آن زمان ۲ امضا معتبر بوده که یکی از آن ها امضای من بوده است.

باقری درمنی اضافه کرد: من دفترخانه یادشده را نمی شناسم. چه کسی این کارها را در شرکت بیمه کرده است؟ آن شخص را پیدا کنید. آقای نصیری سر من هم کلاه گذاشته است.

نماینده بیمه ایران اظهار داشت: ما در مرحله صدور بیمه نامه مورد فریب واقع شدیم. ملکی در رهن بیمه گذاشته شده که وجود نداشته است. آقای باقری می گوید نصیری در دسترس نیست اما ایشان از غیبت نصیری و سایر افراد سوءاستفاده می کند و می گوید من از دفترخانه خبر ندارم.

باقری درمنی پاسخ داد: اتهامی که می زنید، باید با سند و مدرک باشد. مگر من صبح تا شب با آقای نصیری بوده ام که بدانم چه می کند. این آقا برای ۱چ میلیارد تومان سه جا تقلب کرده است. من اصلا نمی دانستم آقای نصیری ۲۴ واحد را خریده و تصور می کردم ۵۴ واحد را خریده است. باید دید این ملک در ولنجک چقدر ارزش داشته است. یک سری استعلامات که در دفترخانه گرفته شده مشکل داشته است. چون آقای نصیری فرار کرده که من نباید جوابگو باشم.

در ادامه دادگاه، نماینده دادستان اظهار داشت: در جریان یکی از معاملات فجرگستر نوین با نفت جی، شرکت فجرگستر در قبال قیر دریافتی، ۳ فقره چک صادر می کند که پشتوانه آن ها بیمه نامه از بیمه ایران است. هر ۳ چک از حساب مسدود صادر شده و در آن ها تطبیق امضا وجود نداشته است. ضمن اینکه فاقد موجودی بوده اند.

وی افزود: صاحب حساب چک ها اولا شرکت فجرگستر نوین، دوما آقای مجید باقری درمنی به عنوان مدیرعامل و سوما حمید باقری درمنی بوده است. اکر اسم آقای حمید باقری درمنی از لییت امضاهای معتبر خارج شده، باید در حسابشان هم تغییرات را اعمال می کردند و کوتاهی از خودشان بوده است.

نماینده دادستان ادامه داد: بیمه متوجه شده اسناد رهنی که در اختیارش قرار گرفته جعلی بوده است. ضمن اینکه این اسناد در تضمین برخی بانک ها هم قرار گرفته و جاهای دیگر هم استفاده شده است.

وی تاکید کرد: ما به مجموعه این اقدامات نگاه می کنیم. اینکه آقای باقری همه چیز را تجزیه می کند و می گوید خبر ندارد، درست نیست. آقای باقری چرا شما به صورت کلی به این اقدامات نگاه نمی کنید؟

نماینده دادستان همچنین درخصوص ضمانتنامه و دفاعیات باقری درمنی گفت: ایشان فرمودند از بابت ضمانتنامه ها پرداختی به من نشده است. ایشان اصلا ممنوع المعامله بوده اند. معلوم است که سند و مدرکی وجود ندارد. حتی درمورد شرکت فجرگستر نوین که تنها شرکتی است که ایشان ارتباط با آن را قبول دارد، مدیرعامل آقای مجید باقری یعنی برادر ایشان است.

وی افزود: شما می گویید به دلیل عجز از تودیع وثیقه در زندان بوده اید اما شما به خاطر محکومیتتان هم در زندان بوده اید.اگر وثیقه ای داشتید بازهم نمی توانستید آزاد شوید.

باقری درمنی در پاسخ گفت: من غیر از این پرونده حکم محکومبت کیفری ندارم. یک رد مال مربوط به بانک بوده که انجام شده و دو بار هم حکم آزادی گرفته ام که اجرا نشده است.

نماینده دادستان گفت: درباره محکومیت کیفری شما از دادگاه تجدیدنظر استعلام شده که آیا اموالی که داده اید برای آزادی تکاپو می کند یا خیر؟ پاسخ داده شده که هنوز در مرحله کارشناسی است.

متهم ردیف اول در ادامه جلسه گفت: ۸۷ میلیارد تومان به آقای نصیری پرداخت کردم چند تا ملک من درگیر شده مثل ۱۰۸ قطعه در شهرک ناز که اگر همین الان آزاد شود، ۱۰۸ میلیارد تومان ارزش دارد. به شرکت نفت جی هم تضمین داده‌ام . کسی که امروز زیان دیده من هستم همه بابت بدهی‌هایشان مدرک دارند. من کاری کردم که بانک ملی ضرر نکند. من گول خوردم فکر کردم آقای نصیری املاکی دارد و حساب کردیم دیدیم این املاک دارای ارزش بوده و می‌توانیم با آنها ضمانت‌نامه‌ها را پس بگیریم. به حال خودم غبطه می‌خورم اینکه بدهی‌ها را پرداخت کنی و به جای تشکر متهم شوی درست نیست. شرکت سامان مجد اگر طلبکار است مدرک ارائه دهد. می‌گویید ۵۷ میلیارد ضمنانت‌نامه دارید که کارشناسی شده این عدد کجاست از این ۵۷ میلیارد شاید ۲۰ میلیارد داده‌اید آقای نصیری که اینجا نیست بگوید.

در ادامه دادگاه قاضی از متهم ردیف اول خواست در خصوص شرکت اقتصاد نوین اگر اظهاراتی دارد بگوید.

باقری درمنی در این خصوص گفت: ۷۰ میلیارد تومانی که اعلام شده مربوط به چند شرکت می‌باشد و شرکت‌هایی که ضمانت آنها توسط آقای نصیری صادر شده عرف است شرکت اگر در سیستم بانک اعتبار داشته باشد می‌تواند ضمانت‌نامه صادر کند فکر می‌کردم اموال آقای نصیری پاسخگو است. وی قبل از فرار می‌گفت مالی از شکات نبرده است. اگر اصل بدهی مشخص شود فکر می‌کنم املاک آقای نصیری پاسخگو باشد.

باقری درمنی گفت: من چهار سال برای کار نکرده در زندان هستم.

در پایان سخنان متهم وکیل شرکت ارزی و صرافی اقتصاد نوین در جایگاه حاضر شد و گفت: در جلسات قبلی لایحه‌ای را تقدیم دادگاه کرده‌ام اما باید در خصوص چند نکته‌ای که امروز بیان شد توضیحاتی را ارائه دهم. جمع رقم ضمانت‌نامه‌های متعلق به اقتصاد نوین ۱۳۵ میلیارد تومان است که در کیفرخواست ۷۰ میلیارد اعلام شد مستندات ما موجود است اصل دریافتی و چک‌های پرداخت شده ۱۰۹ میلیارد است

وی ادامه داد: ضمانت‌نامه‌ها سند تجاری هستند و رقم روی آنها باید مبنا باشد ۲۵ تایی که فهرست شد در ۱۵ فقره آنها ضمانت‌نامه مشکل‌دار است. ۱۰ فقره نیز ا بطالی هستند که سررسید داشتند. در ۱۵ فقره‌ای که همکارم اشاره کردند با توجه به نظریه تشخیص هویت هشت فقره تصریح دارد که از طرف بانک ملی صادر شده چرا که مهر ضمانت‌نامه‌ها منتسب به آقای جوانمهر محمدی است.

وکیل شرکت اقتصاد نوین افزود: بانک اگر رئیس شعبه انتخاب می‌کند باید خیلی دقت داشته باشد چون رئیس شعبه اختیارات فراوانی دارد. اداره بازرسی بانک ملی در شکوائیه گفته این ضمانت‌نامه‌ها اصالت دارد و مدیران بانک از جایگاه‌شان سوء استفاده کردند. ما به عنوان شرکت اقتصاد نوین احتیاط‌های لازم را انجام دادیم. استعلام کردیم و از بانک ملی پاسخ گرفتیم در خصوص آقای قاسمعلی بهرامی که معاون بودند مشخص شده در برخی موارد از دستگاه اسکن ا ستفاده شده است. همچنین آقای بهرامی در اظهاراتشان گفتند من بنا بر اعتماد برخی اوراق را سفید ا مضا می‌کردم و به رئیس شعبه می‌دادم پس همه اینها حکایت از این دارد که ما به عنوان شخص ثالث ضمانت‌نامه‌ها را از شش شرکت دریافت کردیم و مبالغ را واریز کرده‌ایم. شرکت ما بر اساس استعلام عمل کرده چرا که رئیس شعبه نماینده شخص حقوقی است و این ارتباط ربطی به شخص ثالث ندارد. آقای نصیری که الان متواری است مورد وکالت شش شرکت فوق الذکر قرار گرفته بود.

در ادامه این اظهارات نماینده دادستان نیز اعلام کرد که بر اساس ردیابی بانک مرکزی مشخص است مبالغ ضمانت‌نامه‌ها به حساب چه اشخاصی وارد شده.

در پاسخ به اظهارات گفته شده متهم ردیف اول مجددا برای پاسخگویی در جایگاه حاضر شد.

وی گفت: من با آقای نصیری مراوده ملکی داشتم و تمام جمعی که اعلام شد بدهی من به ایشان نیست و به ۸۷ میلیارد هم نمی‌رسد بازنده این پرونده من هستم. مشکل من رسیدن به اعداد و ارقام است. اگر این اعداد و ارقام مشخص شود مساله حل می‌شود اگر من بدون سند حرف می‌زنم بگویید کارشناس بی‌طرف اینها را مشخص می‌کند. دستور بدهید کارشناسی شود و یک هیئت چند نفره به حساب و کتاب‌ها رسیدگی کنند. من ملکم رفته پولم رفته زندانی هم هستم. ملک من دست شرکت نفت جی است و بر اساس کارشناسی خودشان ۶۰ میلیارد تومان ارزیابی شده املاک من در شهرک ناز هم به نام زده شده. همه مستندات وجود دارد.

در ادامه هشتمین جلسه رسیدگی به اتهامات حمید باقری درمنی قاضی از وکیل بیمه ایران خواست مطالب خود را بیان کند.

وکیل بیمه ایران اظهار کرد: آنچه که در شرکت بیمه ایران رخ داده است چندان پیچیدگی ندارد از سوی بیمه ایران به درخواست شرکت فجرگستر نوین به مدیریت آ‌قای مجید باقری درمنی بیمه مسئولیت قراردادی صادر شده است. اقداماتی که از ابتدا برای صدور این بیمه‌نامه صورت گرفته طراحی شده بوده است مسئولین شرکت فجر گستر نوین با اصرار زیاد مسئولین بیمه ایران را مجاب کرده‌اند قرارداد رهنی در دفترخانه ۱۵۴۳ انجام شود. شرکت‌های بیمه و بانک‌ها تمایل دارند قراردادهای خود را در دفترخانه‌های معتمد خود انجام دهند اما مسئولین شرکت فجر گستر نوین سعی کردند قرارداد رهنی خود را در دفترخانه‌ای خاص انجام دهند.

وکیل بیمه ایران ادامه داد: اسنادی که به بیمه ایران تحویل داده‌اند جعلی است. همچنین شرکت فجر گستر نوین در تنظیم چکی که به بیمه داده نیز تخلف کرده است صاحب امضا در اسناد برادر آقای باقری یعنی مجید باقری درمنی است در صورتی که در بانک امضا توسط دو نفر یعنی حمید باقری درمنی و مجید باقری درمنی تعریف شده است. همچنین چک علاوه بر نقص امضایی که یاد شد از حسابی صادر شده که مسدود بوده است ضمن اینکه هیچ محلی برای پرداخت وجود نداشته است.

در ادامه جلسه نماینده دادستان اظهار داشت: آقای باقری درمنی در جلسات قبلی فرمودند ارتباطی با آقای جزایری ندارند آقای باقری شما در تاریخ ۲۱ مرداد ۹۰ نامه‌ای خطاب به آقای جزایری نوشتید و محمدرضا نصیری را به عنوان نماینده معرفی کردید و گفتید مبلغ فروش قیر به ایشان تحویل داده شود. افسرنگهبان اجازه خروجش را نمی‌داد.

باقری در خصوص این اظهارات گفت: ایشان وکیل فجرگستر بودند من نگفتم با ایشان ارتباط ندارم. اینجا وکالت‌نامه‌ها وجود دارد. مراودات و معاملات مشخص است ملکی که به نظر من ۵۰ میلیارد ارزش داشت گذاشته در بانک گردشی برای دریافت ۵ میلیارد یا ۲ میلیارد. اصلا این کار یعنی چه. نفت جی بابت ۲۴ قطعه ملک چه چیزی به آ‌قای نصیری داده. خواسته ۴۰ میلیارد را در سه جای مختلف بگذارد که ۲۰ میلیارد بگیرد؟ این آدم مریض است در خصوص بانک گردشگری هم آقای بیات هیچ ارتباطی با من نداشته و من فقط در پرونده شش میلیارد ضمانت را دیدم بااین اظهارات باقری وکیل بانک گردشگری برای بیان اظهارات خود در جایگاه حاضر شد.

وی گفت: پیرو دفاعیات مورخ ۳ شهریور ماه توضیحات اینجانب در دو بخش است در خصوص توضیحات آقای باقری و ضمانت‌نامه‌ای که به ذینفعی سامان مجد صادر شده جعلی بودن کاملا مشهود است و تسهیلات ۱۲ میلیاردی با توجه به اعلام بانک ملی خوشبختانه وصول نشد. ۳۲ میلیارد هم در خصوص شرکت نفت جی است که مدیر بازرگانی آن آقای تاجیک آقای قهرمانی را به بانک گردشگری معرفی کرد که ۲۴ میلیارد ضمانت‌نامه صادر شود. این فردی که معرفی شده بود فقط ۵۰۰ هزار تومان گردش مالی داشت. مطابق صدور ضمانت‌نامه وکالت‌نامه‌ای آمد به نام آقای محمدرضا نصیری که بیاید و بگوید چرا وجه ضمانت‌نامه پرداخت نشده و شکایت کیفری می‌کند در همین رابطه به بازپرس ناحیه ۵ قضیه را توضیح دادم و از آقای نصیری پرسید مگر مالی دادی که شکایت خیانت در امانت می‌کنی. فعل و انفعالات مجرمانه در این خصوص در رابطه با آقایان تاجیک، سیروس بخت و نصیری مهم است. ما گفتیم قهرمانی باید قراردادی با شما داشته باشد که بعد از آن متوجه شدیم نه تنها قراردادی برای فروش قیر وجود ندارد بلکه یک فقره سفارش خرید قیر موجود است که ۳۲ میلیارد دریافت شده و بر اساس نظر کارشناس دادگستری هیچ سند صادراتی وجود ندارد. حال ۳۲ میلیارد از بودجه بانک که متعلق به مردم است برای معامله‌ای که انجام نشده صادر شده است.

در انتهای سخنان وکیل بانک گردشگری قاضی صلواتی از متهم خواست در خصوص اتهام توهین به مامور دولت و پرداخت رشوه توضیح دهد.

باقری درمنی در شروع اظهاراتش گفت: اول بگویم توضیح نماینده بانک گردشگری ربطی به پرونده ندارد و احتمالا متعلق به آقای جزایری است.

نماینده دادستان از متهم پرسید : در ارتباط با شکایت گردشگری ارتباط متهم با شرکت پارسیان بنیان کیش چیست؟

متهم در پاسخ به این سوال گفت: من فقط در کیفرخواست این مطلب را ملاحظه کردیم که آقای بیات گفته ملک را آگهی روزنامه کردم و بعد آقای نصیری آمد. من فقط آقای بیات را می‌شناسم.

دادستان در تکمیل صحبت‌های قبلی گفت: ضمانت‌نامه بانک گردشگری با همان املاکی صادر شد که به بانک ملی داده شده بود و همین موضوع باعث عدم وصول آن شد. همچنین مدیر وقت بانک گردشگری در اظهاراتی گفتند وقتی ضمانت‌نامه صادر شد آقای باقری که نمی‌دانم چگونه از حضور من در بانک گردشگری مطلع شده بود با من تماس گرفت و درخواست مساعدت کرد.

باقری گفت: من یادم نمی‌آید اگر هم زنگی زده‌ام کاری نمی‌توانستم انجام دهم پس این موضوع اصلا ارزش وقت گذاشتن ندارد.

متهم ردیف اول در ادامه به ارائه توضیحات در خصوص اتهام توهین به مامور دولت و پرداخت رشوه پرداخت.

وی گفت: تعریف رشوه مشخص است من نه رشوه‌ای پرداخت کردم و نه کاری از ایشان خواستم ایشان هیچ گونه اختیاری ندارد و ۲۰۰ دوربین آنجا وجود دارد من در ۲۰ روزی که آنجا بودم نه تنها هیچ کاری از ایشان نخواستم بلکه هیچ وقت هم با او تنها نبودم شما می‌دانید چهارچوب آنجا خیلی منظم است. در خصوص توهین به مامور دولت هم باید بگویم من هیچ توهینی نکردم. لایحه در پرونده موجود است هیچ لایحه‌ای بدون تایید افسر نگهبان نمی‌تواند از زندان خارج شود اگر لایحه من شامل الفاظ رکیک بود نمی‌توانست از زندان خارج شود.

باقری درمنی در انتهای اظهاراتش گفت: عاجزانه درخواست دارم برای تعیین واقعیات و تجدیدنظر پیش از هر گونه تصمیم تمام اعداد و ارقام بررسی شود چرا که از زمان من اعداد به دور از واقعیت هستند. پس از سخنان متهم ردیف اول قاضی از آقایان مسلمی و محمدی خواست یک به یک برای توضیحات ایشان در جایگاه حاضر شوند.

علیرضا مسلمی پس از معرفی خود گفت: بنده در شرکتی مدیر بازرگانی بودم که در سال ۱۳۸۶ آقای باقری این شرکت را خرید در رابطه با شرکت‌های شش گانه برخی املاک ایشان به نام من بود که در پرونده هم آمده من وثیقه‌گذار بودم برداشت قیر هم با مدیریت آقای شاملی و آقای باقری بوده و پولش هم به خودشان رسیده من ملک لواسان و وردآورد را هم به نام نفت جی زدم.

نماینده دادستان از مسلمی پرسید در ارتباط با اخذ ضمانت‌نامه‌ها و افرادی که نقش داشتند توضیح دهید.

مسلمی گفت: من نه به بانک ملی رفتم و نه آنجا حساب دارم. آقای محمدی را هم نمی‌شناسم به صرافی اقتصاد نوین هم نرفتم. آقای نصیری از سربرگ شرکت ما سوء استفاده کرده. مدیر شرکت صرافی اصلا ما را نمی‌شناسد کل کارها را آقای نصیری انجام داده که با آقای باقری در ارتباط بوده. آقای باقری هم با حساب من کار می‌کرد و من فقط چک می‌کشیدم. شخص آخری که در این جلسه دادگاه برای بیان اظهاراتش در جایگاه قرار گرفت جوانمهر محمدی رئیس وقت شعبه بهار بانک ملی بود.

وی ضمن معرفی خود گفت: ۲۵ سال سابقه کار دارم دوره‌ای در این خصوص ندیدم و علمم صرفا به صورت تجربی است. وظیفه من گرفتن پول بود می‌گفتند مشتری ولی نعمت ما هست. من را آوردند شعبه بهار که با گرفتن مشتری شعبه ترقی پیدا کند.

نماینده دادستان در ادامه گفت: در شعبه شهرستان بیشترین پولی که پرداخت می‌کردم ۵ تا ۲۰ میلیون تومان بود وقتی می‌‌‌خواستم ۵۰ میلیارد بنویسم دستم می‌لرزید. بهرامی معاون من هم هیچ تجربه‌ای نداشت و مستقیم از خزانه آمده بود من تازه در تهران ضمانت‌نامه دیدم من دید منفی نداشتم که می‌خواهند کلاهبرداری کنند. بعد چند ماه که نصیری آمد من استعلام کردم دیدم در حساب دیگری ۱۲ میلیارد پول داشت.

وی در پاسخ به سوال نماینده دادستان که از او پرسید ارتباط شما با آقای درمنی از کجا بود و چرا به شما کمک کرد به ترکیه بروید گفت: زمانی که مشخص شد ضمانت‌نامه‌ها جعلی است و مشکل دارد من با آقای نصیری تماس گرفتم. او گفت با باقری تماس بگیر و گوشی را قطع کرد من با آقای باقری تماس گرفتم و ایشان گفت من به تو کمک می‌کنم فقط چند روزی نباش تا من بتوانم موضوع را جمع کنم.

در انتهای سخنان جوانمهر محمدی، قاضی با اعلام ختم جلسه اعلام کرد زمان جلسه بعدی متعاقبا اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز