خبرگزاری کار ایران

حق‌شناس در گفت‌و‌گو با ایلنا:

یکی از این دلایل تشدیدکننده استیضاح‌ها اغراض سیاسی مخالفان اصلاحات است/ فراکسیون امید بهتر از ظرفیت مجلس استفاده کند

asdasd
کد خبر : ۶۶۳۵۴۸

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: در کمتر از یک ماه شاهد دو استیضاح بودیم که هر دو باعث خروج وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزیر اقتصاد ازکابینه شد، کشور و قوه مجریه ظرفیت تداوم چنین رویکردهایی که ممکن است به نوعی شائبه تقابل دو قوه را در پی داشته باشد، ندارد.

محمدجواد حق‌شناس در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا در خصوص استیضاح‌های صورت گرفته در مجلس و همچنین استیضاح‌های پیش رو گفت: ما باید به این موضوع توجه داشته باشیم که مجلس برای پیگیری حقوق خود و ملت ابزارهایی دراختیار دارد که یکی از این ابزارها بحث استیضاح است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: در عین حال نباید فراموش کنیم که این ابزار اولین و تنها امکان برای پیگیری وظایف قانونی نمایندگان نیست؛ برای اعمال نظارت راه‌های دیگری هم همچون تذکر در صحن، سوال در کمیسیون و تحقیق و تفحص وجود دارد و نباید از آن موارد عبور کرده و تنها به استیضاح روی بیاوریم.

حق شناس گفت: در کمتر از یک ماه شاهد دو استیضاح بودیم که هر دو باعث خروج وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزیر اقتصاد از کابینه شد؛ کشور و قوه مجریه ظرفیت تداوم چنین رویکردهایی که ممکن است به نوعی شائبه تقابل دو قوه را در پی داشته باشد، ندارد. در این مقطع است که باید عقلا و بزرگان پیش قدم شوند و از طریق فراکسیون‌های مجلس وظایف نمایندگی را پیش ببرند. در غیر این صورت رسیدن به استیضاح و عدم رای اعتماد قطعا آسیب‌های جدی به کشور وارد خواهد کرد.

وی ادامه داد: در حالیکه دولت این روزها درگیر مشکلات اقتصادی و آغاز موج تحریم‌ها است، ورود به حوزه انتخاب مجدد وزیر و بستن دست و پای دولت برای عبور از بحران، نه تنها باعث حل مشکل نمی‌شود بلکه بحرانی عمیق‌تر را ایجاد کرده و پیام یاس را به جامعه منتقل خواهد کرد.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در خصوص انفعال ماه‌های اخیر فراکسیون امید هم گفت: فراکسیون امید می‌توانست خیلی بهتر از ظرفیت و جایگاه مجلس استفاده کند و در این جریانات اخیر هم تاثیرگذارتر ظاهر شود. قطعا باید ساز و کار مناسبی وجود داشته باشد که نمایندگان عضو، از تعاملات حداکثری برخوردار باشند و فعالیت نمایندگی به گونه‌ای نباشد که تقابلی بین حوزه وظایف نمایندگی و عضویت در فراکسیون را به جامعه منتقل کند. در فضای باقی مانده هرچه فراکسیون‌ها فعال‌تر عمل کنند قطعا به نفع مجلس خواهد بود.

حق‌شناس همچنین درخصوص تلاش برخی جریان‌ها برای تهی کردن کابینه از عناصر اصلاح‌طلب گفت: در روند استیضاح‌ها معمولا با دلایل منفرد مواجه نیستیم یعنی شاهد دلایل عدیده و متفاوتی هستیم که در نهایت منجر به اتخاذ یک تصمیم خواهد شد؛ پس یکی از این دلایل تشدیدکننده استیضاح‌ها قطعا اغراض سیاسی نمایندگان مخالف دولت و مخالف اصلاحات است. این به عنوان یکی از شاخص‌های اصلی و جدی باید مورد توجه هم دولت، هم فراکسیون امید و هم جریان کلان اصلاح‌طلبی در کشور باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز