خبرگزاری کار ایران

خاتمی در نشست خبری مطرح کرد؛

صدای حوزه را باید از مراجع شنید/ جزئیات برنامه اجلاسیه خبرگان در شهریور ماه/ معذوریت روحانی برای حضور و سخنرانی در مجلس خبرگان

asdasd
کد خبر : ۶۶۱۳۹۱

عضو مجلس خبرگان رهبری در خصوص برنامه پنجمین اجلاس در تاریخ ۱۳-۱۴ شهریور هفته آینده گفت: راس ساعت ۸.۵ صبح ۱۳ شهریور اولین جلسه را داریم. دستور اجلاس ابتدا نطق رئیس مجلس خبرگان رهبری است. این بار به دلیل دغدغه اعضای مجلس خبرگان، رفع مشکلات اقتصادی و معیشت مردم دستور کار پنجمین اجلاس است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در کنفرانس خبری با حضور خبرنگاران در خصوص سخنرانی رحیم پورازغدی در فیضیه گفت: صدای حوزه را باید از مراجع شنید. مراجع زعمای حوزه علمیه هستند بر این اساس موضع من موضع مراجع عظام تقلید است و این چیز پوشیده‌ای نیست. آیت‌الله مکارم و نوری همدانی موضع گرفتند. برخی بزرگان دیگر که موضع نگرفتند با خود بنده صحبت کردند بنابراین مراجع شناخته شده همین‌ها هستند.

 سید احمد خاتمی در فاصله آماده‌سازی دوربین‌ها برای تصویربرداری جلسه، خطاب به خبرنگاران از آنها پیش‌بینی‌شان را درباره سوال فردا از رئیس ‌مهور سوال کرد که با واکنش خبرنگاران روبه رو شد که به او گفتند: به نظر می‌رسد خبری از استیضاح نیست. فقط می‌گویند قانع نشدند از پاسخ‌های رئیس‌جمهور.

خاتمی در خصوص افزایش قیمت‌ها گفت‌: یعنی آقایان نمی‌توانند قیمت‌ها را کنترل کنند؟ بلیط هواپیما که بخش خصوصی نیست، چرا این اندازه گران شده است؟ افزایش مالیات قانون دارد یا خیر؟ آیا افزایش ۶۰درصدی مالیات قانونی است؟  لوازم روزمره مردم این اندازه گران شده است.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه از جلسه نشست با خبرنگاران در آستانه پنجمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان در دوره پنجم  استقبال می‌کنیم، گفت: این حداقل ارتباط با مردم عزیز است که خبرگان را برگزیده‌اند گرچه معتقدیم ارتباط باید صمیمی‌تر از این باشد و مجلس باید برنامه رادیویی تلویزیونی داشته باشد تا موکلان بدانند این وکلا چه کار می‌کنند.

وی  در خصوص برنامه پنجمین اجلاس در تاریخ ۱۳-۱۴ شهریور هفته آینده گفت: راس ساعت ۸.۵ صبح ۱۳ شهریور اولین جلسه را داریم. دستور اجلاس ابتدا نطق رئیس مجلس خبرگان رهبری است بعد نطق‌های قبل از دستور است که حداکثر هر نطقی ۱۵ دقیقه است که باید وقت بگیرند و برای صحبت بیایند. بعد سخنرانی شخصیت مدعو را داریم. این بار به دلیل دغدغه اعضای مجلس خبرگان، رفع مشکلات اقتصادی و معیشت مردم دستور کار پنجمین اجلاس است.

سید احمد خاتمی گفت: این را می‌گویم که برخی نگویند این ربطی به خبرگان ندارد؛ در ماده ‌۵۲ داریم به منظور آگاهی مستمر اعضای مجلس خبرگان نسبت به تحولات مهم داخلی و جهانی به ویژه در مسائل مدیریتی فرهنگی، امنیتی و اقتصادی، کمیسیونی متشکل از ۱۱ عضو اصلی و ۵ عضو علی البدل تشکیل می‌شود. بنابراین موضوع اجلاس میزان تحقق مطالبات رهبری در بهبود اوضاع اقتصادی کشور و حل مشکلات معیشتی مردم است.

وی یادآور شد: از روسای سه قوه دعوت کردیم که در مجلس خبرگان بیایند. فرصتی است که بیایند کارهایی که برای رفع مشکلات مردم کردند، بگویند. از رئیس‌جمهور دعوت کردیم عذرخواهی کردند گفتند معذورند. ما عذر ایشان را نمی‌دانیم ولی معتقد هستیم این یک فرصت بود که بیایند در مجلس و دغدغه‌های اعضای مجلس خبرگان را بشنوند که شخصیت‌های برجسته کشور هستند.

خاتمی افزود: ما همچنان معتقدیم اگر رئیس‌جمهور بتوانند عذرشان را برطرف کنند و بیایند برای ایشان یک فرصت است. آیت الله صادق لاریجانی قول دادند تشریف بیاورند و رئیس مجلس شورای اسلامی علی لاریجانی هم قول داده تشریف بیاورد.

امام جمعه موقت تهران گفت: پیش‌بینی این است که جلسه پرشوری خواهیم داشت. هدف روشن شدن واقعیات است. به نظر نمی‌رسد هیچ کس در مجلس خبرگان در پی مچ‌گیری باشد.

وی افزود : می‌دانید بعد از هر نطقی پنج نفر از اعضای خبرگان حق دارند به مدت ۱۰ دقیقه اظهارنظر کنند و یک ساعت شخصیت مدعو وقت دارد حرف‌هایش را بزند یا اگر نیازی به پاسخ است، پاسخ بدهد.

خاتمی با بیان اینکه در این اجلاس انتخابات کمیسیون‌های مجلس خبرگان را داریم، گفت: شش کمیسیون داریم. افتتاحیه این دوره خبرگان خرداد ماه بود و اسفند گذشته دو سال تمام شد. باید اعضای کمیسیون‌ها را انتخاب می‌کردیم و فرصت نشد. با نظر اعضای خبرگان این مدت عضویت اعضای گذشته تمدید شد تا این اجلاس تشکیل شود. ان‌شاالله در این اجلاس باید اعضای کمیسیون را انتخاب کنیم.

وی با بیان اینکه بیانیه پایانی بیانیه اعضا باشد، گفت: پنج نفر انتخاب می‌شوند و پیش نویس نوشته می‌شود و آقایان بر پیش‌نویس حاشیه می‌زنند. منشی می‌خواند و آقایان تصویب می‌کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه بحث درباره طرح پیشنهادی اصلاح قانون انتخابات مجلس خبرگان را بخشی از برنامه خبرگان خواند و گزارشی از کمیسیون‌های مجلس را قرائت کرد.

خاتمی ادامه داد: کمیسیون تحقیق مجلس خبرگان از ابتدا تاکنون در دو سال ۱۳ جلسه داشته و اهم مسائل مورد رسیدگی، بررسی شاخص‌های رهبری نظام،  بررسی مسائل جاری کشور و اغتشاشات دی ماه،  بررسی هیات اندیشه ورز و پاسخ به نامه آقای جنتی، بررسی مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی و میزان تحقق مطالبات رهبری بوده است.

وی در خصوص هیات اندیشه ورز گفت: از جمله جماعتی که در خبرگان خوب کار کرده همین هیات است. کارگروه حقوقی شش جلسه داشته و دستور کار مبارزه با فساد در چارچوب ارزش‌های اسلامی بوده است. شش جلسه کارگروه اقتصادی داشته و دستور کار اقتصاد مقاومتی و عدالت اقتصادی و اجتماعی، بررسی مساله بانک‌های دولتی و خصوصی را داشته است. کارگروه دین و فرهنگ با دستور کار وضعیت ایمان و تدین شش جلسه داشته است. کارگروه اجتماعی با دستور کار میزان عبور از غرب و وابستگی به آن پنج جلسه داشته است. کارگروه علم و فناوری با دستور کار میزان حرکت و جنبش نرم افزاری پنج جلسه داشته است.

امام جمعه موقت تهران یادآور شد: کمیسیون اصل ۱۰۷ و ۱۰۹ قانون اساسی که در انتخاب رهبری نقش دارد مصوبات مهمی داشته است. تعیین کمیته سه نفره و بررسی شرح وظیفه کمسیون و جلسه مشترک با کمیسیون تحقیق از جمله این کارها بوده است و ضمنا کمیسیون سه نفره هم تاکنون سه جلسه داشته است.

وی تشریح کرد: از کمسیون‌های فعال ما کمسیون سیاسی و اجتماعی است که ۴۴ جلسه داشته‌اند. اهم مباحث مورد بررسی و مصوبات، بررسی آسیب‌ها و تهدیدهای فضای مجازی،  بررسی مساله اقتصاد و مشکلات معشیتی،  بررسی موضوع ای اف تی اف، بررسی مسائل فرهنگی و فیلم و سینما، بررسی مسائل منطقه،  بررسی مفاسد اقتصادی و پدیده قاچاق، تعیین سه کمیته و کارگروه فرهنگی، مدیریتی، امنیتی و اقتصادی و برگزاری جلسات، تهیه و تدوین جزوات فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و ارسال به اعضای خبرگان، تهیه پیش‌نویس قطع‌نامه برای محدودسازی پیام‌رسان‌های خارجی،  بررسی عوامل اغتشاشات دی ماه،  بررسی افق آینده در برنامه‌های صدا و سیما،  بررسی نقشه‌های دشمنان و بررسی برخورد قوه قضاییه با فساد و مفسدان اقتصادی بوده است.

خاتمی با بیان اینکه کمسیون مالی چهار جلسه داشته و اهم مباحث بررسی بودجه و تصویب بودجه سال ۹۷،  بررسی هزینه‌ها بوده است، گفت: کمسیون بررسی راه‌های پاسداری از ولایت فقیه ۱۵ جلسه داشته با دستور کار تعیین سه کارگروه و اصلاح آیین‌نامه داخلی. کمیسیون عرفی ولایت فقیه در داخل و خارج،  تهیه طرح معرفی ولایت فقیه در خارج از کشور و بررسی عملکرد کمیسیون و بررسی طرح معرفی ولایت فقیه در مجامع علمی داخلی را در دستور کار داشته است.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از کمسیون‌های فعال ما کمیسیون آیین‌نامه بوده که مربوط به موضوع اصل ۱۰۸ قانون اساسی است. تعداد جلسات این کمیسیون ۱۳ جلسه بوده است. اهم مباحث بررسی طرح کمیسیون اقتصاد مقاومتی،  بررسی طرح اصطلاح قانون انتخابات مجلس خبرگان و تصویب آن،  بررسی طرح افزایش تعداد اعضای کمسیون‌های پاسداری و سیاسی اجتماعی و بررسی طرح افزایش تعداد کمیسیون‌ها از شش به هشت کمسیون بوده است.

خاتمی گفت : اینها را به تفصیل گفتم که خیال نکنید مجلس خبرگان است دو جلسه در طول سال دارد. در این اجلاس گزارش کمیسیون‌ها هم داده می‌شود. بعد وارد انتخاب اعضای کمسیون می‌شویم که می‌توانند همان سابقین باشند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص راهکارهای عملی مجلس خبرگان برای اینکه سران سه قوه را مکلف به پیگیری فرمایشات رهبری کند چیست، گفت: می‌دانید که وظیفه قانونی خبرگان دو وظیفه است. یکی انتخاب رهبر است هنگامی که نیاز باشد یکی مراقبت بر اینکه رهبر واجد شرایط بماند.

خاتمی افزود: مقام معظم رهبری وظیفه خبرگان را فراتر از این دیدند. مطالبه‌گری را وظیفه خبرگان دیدند و فرمودند قطع نامه صادر کنید ما راهکار قانونی برای الزام روسای سه قوه نداریم ولی مجلسی با این عظمت می‌تواند زمینه‌ساز برطرف شدن برخی مشکلات باشد. حداقل می‌توانیم این مطالبات را به عنوان خواسته عمومی مطرح کنیم. چون نمایندگان این مجلس نمایندگان مردم هستند بنابراین راهکار ما گفتمان‌سازی است. این گفتمان‌سازی خودش زمینه‌ساز اجراست.

وی در پاسخ به سوالی درباره پیش‌بینی خود از جلسه فردای مجلس گفت من پیش‌بینی خاصی ندارم به عنوان خودم نه به عنوان سخنگوی هیات رئیسه انتظار متانت می‌رود. نمایندگان با متانت و منطقی و مستند صحبت کنند و رئیس‌جمهور هم با متانت بدون اینکه عصبانی شوند، جواب منطقی دهند. همه باید باورمان شده باشد که سوار یک کشتی هستیم و قرار نیست قوه‌ای در این مسیر ضایع شود. هر سه قوه نهادهای مشروع این نظام هستند و این یک مانور دموکراسی است. شاید برای اولین بار است که به این شکل اتفاق می‌افتد و امیدوارم تمرین مردم‌سالاری باشد. مجلس حقوقی دارد یک حقوقی قوه مجریه دارد و یک تکالیفی هم دارند امیدوارم تکالیف را انجام دهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به سوال ایلنا درباره تجمع اخیر مدرسه فیضیه که طبق فرمایش برخی از مراجع توهین به حوزه و روحانیت هم بود با توجه به اینکه خود شما بارها تجربه سخنرانی در تریبون‌های عمومی را داشتید از تریبون‌های عمومی و به ویژه از سوی جامعه روحانیون چه ضرورت‌های باید هنگامی که پشت تریبون قرار می‌گیرند رعایت شود؟ فکر نمی‌کنید اگر خود حوزه و روحانیون با این تندروی‌های برخورد کنند اثربخش‌تر خواهد بود، گفت: یکی در رابطه با حوزه است. حوزه‌ها طی قرن‌ها با زعامت مراجع اداره شده است و امروز هم با زعامت مراجع اداره می‌شود، یعنی جامعه مدرسین پیشنهاد می‌دهد. این‌ها کتبی یا شفاهی این جمع را نصب می‌کنند به عنوان شورای عالی حوزه پس زعامت حوزه‌ها با مراجع عظام است و حرفی حرف حوزه محسوب می‌شود که حرف مستقیم مراجع شناخته شده تقلید باشد و یا شورای عالی حوزه موضع بگیرد.

وی افزود: این حرف پوشیده و پنهانی نیست. اینکه آن نشست چگونه بود و حواشی در آن نشست؛  خب موضع شخصی ما همان موضع مراجع است. اجمالا ای کاش این حواشی نبود. در قانون هم هست تجمع در مدارس نیازی به اجازه از قانون نیست. ای کاش در همان مساله اقتصادی که اعلام شده بود منصفانه حرف زده می‌شد و این حواشی پیش نمی‌آمد والا معتقدم با توجه به وضعیت معیشت مردم مساله اصلی آن است و نباید حاشیه‌سازی‌ها ما را از معیشت و توجه به جنگ روانی دشمن منحرف کند.

خاتمی در خصوص نظرش درباره صحبت‌های رحیم پورازغدی در فیضیه گفت: با ورود من به نقد و جرح و تعدیل این سخنان باز موج جدیدی ایجاد می‌کند. این موج برای فضای کشور لازم نیست. رهبری به ما یاد داده مسائل را اصلی و فرعی کنیم. پرداختن به این مساله را فرعی می‌دانم. من وارد جزئیات و ریز قضیه نمی‌شوم در یک جلسه مصاحبه این چنینی این را مناسب نمی‌دانم. معتقدم باید مسائل را اصلی و فرعی کرد و به مسائل اصلی پرداخت و باور کنیم آمریکا در پس براندازی نظام اسلامی است و در پی آن است که به کل نظام آسیب بزند. باور کنیم این چالش معیشتی چالش قابل توجهی است که نمی‌شود از نظر دور داشت.

وی در خصوص فلسفه وجودی هیات اندیشه ورز و اینکه چقدر مطالبات رهبری را مدنظر قرار داده است، گفت: یک سال است مقام رهبری این مساله ارزیابی شعارهای اصلی انقلاب را به خبرگان سپرده‌اند؛ از ۳۰ شهریور ۹۶. هدف چه بود؟ این بود که ببینیم در مسائل کلان در عرصه‌های مختلف میزان تدین مردم را ارزیابی کنیم، ببینیم بالاتر رفته یا ریزش داشته است؟ در عرصه شعار نه شرقی نه غربی چطور عمل کردیم؟ در عرصه مسائل اقتصادی چطور عمل کردیم؟ موضوعاتی را مقام رهبری فرموده‌اند و گفته‌اند محدود به این‌ها نیست و به تعداد موضوعاتی که آقا گفتند کارگروه تشکیل شده و فعال بوده و دقیق کار می‌کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: آقا فرموده خروجی کار را به من بگویید مجلس خبرگان به عنوان بازوی رهبری عمل می‌کند و این مسئولیت یک سالی که به خبرگان واگذار شده در عرصه تحلیل بوده است. کار تحلیلی کاری نیست که بگویند امروز دستور می‌دهیم، فردا انجام دهید. آنچه مقام رهبری می‌خواست استارت زده شده و امیدواریم خروجی محضر ایشان تقدیم شود. آقا زمان تعیین نکرده است. اصل این مهندسی پروژه عظیم است.

وی گفت: اصل این مطلب که هیات اندیشه‌ورز را چه کسی تعیین کند یک نظر بود این بود که هیات رئیسه تعیین کند یک نظر روسای کمسیون‌ها بود آخر این نظر رای آورد که هیات اندیشه ورز را از بین اعضا انتخاب کنیم. گفتیم هر کس می‌خواهد کاندیدا شود و اسامی در هیات رئیسه بیاید و ده نفری که انتخاب می‌شوند اندیشه‌ورز باشند. شاید حدود ۳۰ نفر کاندیدا شدند و ۲۰ نفر را معرفی کردیم گفتیم ده نفر را انتخاب کنیم و فکر کنم انتخابی کاربردی بود. چهره‌هایی که برای این هیات انتخاب شدند همه حرف برای تحلیل دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز