خبرگزاری کار ایران

وردی‌نژاد در همایش عبور از بحران و توسعه ایران:

آیت‌الله هاشمی پیشرو حرکت‌های نوین برای سرافزاری جمهوری اسلامی بود

asdasd
کد خبر : ۶۶۰۶۲۰

مدیرعامل اسبق خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: آیت‌الله هاشمی به دنبال راه‌کارهای تازه برای سرافرازی جمهوری اسلامی ایران بود و از هیچ کوششی فروگذار نبود

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، فریدون وردی‌نژاد عصر امروز در ابتدای همایش عبور از بحران و توسعه ایران و افتتاح خانه موزه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیشرو در حرکت‌های نوین و تلاش، یافتن راهکارهای تازه و کوشش برای سرافزاری جمهوری اسلامی بود. 

وی ادامه داد: در یکی از مهمترین مقاطع کشور و عمر جمهوری اسلامی پس از مشکلات فراوان پس از جنگ، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ریاست‌جمهوری کشور را برعهده داشت و توانست در طول حرکت خود با مشکلات فراوان پس از جنگ و دوران بازسازی، توازن بین‌المللی را ایجاد کرده و کشور را از گردنه‌های مختلف عبور دهد. 

مدیرعامل اسبق خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران  با بیان اینکه اقتصاد ایران در دوران سازندگی از رکورد خارج شد، ساخت و ساز آغاز شد، آزادسازی اقتصاد و تجارت با همسایگان به وجود آمد و خصوصی‌سازی شکل گرفت، اظهار داشت: با بهره‌گیری از رهنمودهای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و با دعا برای آمرزش روح بلند ایشان امیدواریم راه‌هایی را به شکل عملی و اجرایی برای آینده خود پیدا کنیم.

وردی‌نژاد در ادامه این نشست تصریح کرد: روابط با کشورهای خارجی مبتنی بر سود، چگونگی تاثیر این رابطه بر اقتصاد کشورها و همکاری‌هایی است که با یکدیگر می‌توانند بکنند. مثلا اگر به روابط‌مان با کشورها نگاه کنیم برخی صاحب صنعت و سرمایه هستند که می‌توانند در کشور ما سرمایه‌گذاری کنند و برخی از کشورها می‌توانند بازار کالاهای ما باشند.

وی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بعد از جنگ به دنبال دیپلماسی‌ بودند که موازنه موثر با بازیگران جهانی برقرار کند، خاطرنشان کرد: ایشان در این دیپلماسی چند اصل را دنبال می‌کردند؛ نخست، تقویت همکاری‌ با همسایگان. دوم، تعامل اقتصادی با کشورهای قدرتمند صاحب صنعت و سرمایه. سوم نگاه به کشورهای آسیایی و چهارم تنش‌زدایی با غرب و اروپا و متنوع‌سازی با روابط خارجی.

سفیر اسبق ایران در چین با تاکید بر اینکه یک رویکرد واقع‌گرایانه از سوی آیت‌الله هاشمی در سیاست خارجی دنبال می‌شد که اقتصاد محور و سیاست‌ورز بود، ابراز داشت: در این سیاست نقش بنگاه‌ها تقویت می‌شد. خصوصی‌سازی اقتصاد با تکیه بر صنعت و سرمایه دنبال می‌شد و گرفتن وام نقطه منفی نبود. نگاه به شرق یکی از ویژگی‌های آن دوران بود و تقویت روابط خارجی با سایر کشورها دنبال می‌شد.

وردی‌نژاد ادامه داد: همکاری‌های واقع‌بینانه با پرهیز از تندروی موجب سلسله رفاقت‌ها و همکاری‌ها بود که این مسئله توانست امکانات همسایگان را با سازندگی همسو کند. این مسئله موجب تاثیراتی گذاشت که از آن می‌توان به دیپلماسی دوران سازنندگی نامگذاری کرد.

وی افزود: دریافت وام‌های بلند مدت خارجی و توسعه مناطق آزاد و فعال سازی توسعه و نوسازی بازار بورس و توجه به ایرانیان خارج از کشور از روش‌های هاشمی بود. در دوره هاشمی برگرداندن متخصصین مقیم خارج و سرمایه ایرانیان یک اولویت بود. سیره هاشمی به طور خلاصه،  رویکرد رشد محور در محیط داخلی و بسط محور در محیط خارجی بود بر این اساس شاید همچنان الگوهای دوران سازندگی هاشمی بتواند امروز هم در وضعیت ما قابل پیاده‌سازی باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز