خبرگزاری کار ایران

حیدری در نشست خبری:

تکذیب خبر کاهش صدور روادید اربعین/ کنوانسیون خزر یک دستاورد مهم است

کد خبر : ۶۵۶۶۶۵

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور خبر کاهش صدور روادید اربعین را تکذیب کرد و گفت: برای دریافت روادید عراق سال گذشته علاوه بر مبلغ ۴۰ دلار ۱۰ دلار هم در چارچوب پنجره واحد دریافت می‌شد که امسال خوشبختانه این مبلغ از ۱۰ دلار به یک دلار کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، شهریار حیدری مدیرکل امور مرزی وزارت کشور در نشست خود درباره کاهش روادید اربعین عنوان کرد: این خبر صحت ندارد، برای دریافت روادید عراق سال گذشته علاوه بر مبلغ ۴۰ دلار ۱۰ دلار هم در چارچوب پنجره واحد دریافت می‌شد که کاهش آن نیاز به مصوبه هیات دولت عراق داشت.

وی ادامه داد: امسال خوشبختانه این مبلغ از ۱۰ دلار به یک دلار کاهش یافته و فقط محصوص اربعین و برای زائران ایرانی است.

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور با اشاره به مساله دریای خزر و حواشی آن بیان کرد: کنوانسیون خزر یک دستاورد مهم است این دریاچه با این عظمت از لحاظ مسائل بستر، زیر بستر و دریای سرزمینی بسیار اهمیت دارد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر  در مورد مسائل بستر زیر بستر منطقه و دریای سرزمینی صحبتی نشده است.

حیدری با اعلام اینکه سعید براتی یکی از سربازان در مرز میرجاوه که سال گذشته در درگیری با اشرار ربوده شده بود، آزاده شده است، گفت: سعید براتی سرباز وظیفه مرزبانی کشور که طی یک عملیات تروریستی در اردیبهشت ماه سال قبل توسط اشرار در منطقه میرجاوه ربوده شده و به خاک پاکستان منتقل شده بود.

مدیر کل امور مرزی وزارت کشور تاکید کرد: هیچگونه امتیازی به گروهک‌ها برای آزادی سرباز سعید براتی نداده‌ایم.

وی گفت: بلافاصله پس از وقوع درگیری و ربوده شدن سرباز مرزبانی طی جلساتی وظیفه پیگیری موضوع به وزارت اطلاعات واگذار شد و قرار شد این وزارتخانه با همکاری با دستگاه‌های ذیربط اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهند. در همین راستا نیز یک کار اطلاعاتی بسیار خوب و همکاری با دستگاه‌های مذکور انجام شد.

حیدری درباره ماهیت گروهک تروریستی که براتی را ربوده بود، اظهار کرد: گروهک‌های تروریستی و اشرار مسلح غالبا از سوی برخی کشورهای متخاصم و معاند با جمهوری اسلامی ایران، تامین مالی و امکانات می‌شود و متاسفانه نیز با استفاده از خلاءهای موجودر برخی کشورهای همسایه، به نیابت از کشورها و سرویس‌های اطلاعاتی اقدام به ورود به مرزها و فعالیت‌های تروریستی می‌کنند. برهمین مبنا سعید براتی نیز از سوی اشرار مسلح  خاک پاکستان نگهداری می‌شد.

وی تاکید کرد: دشمنان باید بدانند اقتدار و اطلاعات جمهوری اسلامی ایران بسیار بالاتر از آن است که اینگونه اقدامات بتواند خدشه‌ای به امنیت ملی این کشور وارد کند.

مدیر کل امور مرزی وزارت کشور با اشاره به گستردگی مرزهای ایران گفت: ایران بعد از روسیه دومین کشوری است که بیشترین تعداد همسایه را در حوزه‌های دریایی و خاکی دارد. متاسفانه به دلیل شرایط خاصی که در برخی مناطق مرزی از جمله مناطق مرزی جنوب شرق و شمال غرب وجود دارد، تامین امنیت و مدیریت مرزها به صورت یکجانبه از سوی جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود و کشورهای همسایه در این بخش‌ها امکانات نظامی کمتری دارند و اقدامات کافی در این زمینه را انجام نمی‌دهند.

وی به انجام برخی اقدامات تروریستی در مرزهای شمال غرب و جنوب شرق طی سال‌های گذشته از سوی گروهک‌های تروریستی اشاره کرد و در این زمینه انگونه توضیح داد: در این شرایط طبیعی است سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه و کشورهای معاند با جمهوری اسلامی ایران از چنین امکاناتی استفاده می‌کنند. در این راستا همواره از کشورهای همسایه خواسته‌ایم که در تامین امنیت مرزهای خود اهتمام ویژه بورزند و بارها اعلام کرده‌ایم که آمادگی همکاری در این زمینه را با آنها داریم، اما تصمیم‌گیری در این باره به تفکر حاکم و نوع امکانات و تجهیزات کشورهای همسایه در ارتباط با تامین مرزها بستگی دارد.

 حیدری با اشاره به اینکه هرچه دشمنان تلاش کنند و نقاط مرزی را ناامن کنند، قطعا توجه نیروهای نظامی، اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران در این بخش‌ها بیشتر خواهد شد، افزود: همواره تهدیداتی از این دست علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و مرزها و اقتدار ما وجود داشته و دارد، اما دشمنان باید متوجه باشند که در طول سال‌های گذشته تا به امروز همواره اقتدار و اشراف نظامی و اطلاعاتی ما نسبت به قبل افزایش یافته است.

مدیر کل امور مرزی وزارت کشور در خصوص شایعات مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر واگذاری بخش عمده‌ای از سهم ایران از دریای خزر به کشورهای همسایه درروزهای گذشته گفت: شایعات فضای مجازی در این باره واقعیت ندارد. در اجلاس کنوانسیون خزر که با حضور روسای جمهوری کشورهای حاشیه خزر برگزار شد، توفیقات بسیاری عاید کشور شد. بعد از سال‌ها سرنوشت دریاچه خزر مشخص شد و گام نخست برای اقدامات بعدی در این زمینه به خوبی برداشته شد. باید سرنوشت دریاچه‌ای با این عظمت و حوزه‌های مختلف سرزمینی، بستر، زیربستر و منطقه نظارت تعیین می‌شد و اگر موضوعات مورد توافق در این کنوانسیون امضاء‌ نمی‌شد، قاعدتا مسائل بعدی هیچ‌گاه روشن نمی‌شد.

وی افزود: آنچه که واقعیت دارد این است که کشورهای حاشیه خزر به توافق بسیار خوبی دست یافتند و با قاطعیت می‌گویم که امضای این کنوانسیون توفیق بسیار خوبی برای نظام جمهوری اسلامی ایران به همراه داشته است.

حیدری همچنین با اشاره به وضعیت مرزهای زمینی جهت تردد زائران مراسم اربعین حسینی در سال ۱۳۹۷، خاطر نشان کرد: در سال گذشته از سوی جمهوری اسلامی ایران در کنار مرزهای هوایی و مرز دریایی خرمشهر، چهار مرز زمینی چزابه، شلمچه، مهران و خسروی به عراق معرفی شد که کشور عراق به دلیل برخی مشکلات امنیتی در خاک خود اعلام کرد که امکان تامین امنیت ۱۰۰ درصدی در آن سوی مرزهای خسروی را ندارد، بنابراین در سال گذشته از سایر مرزها استفاده شد. امسال نیز آمادگی مرزهای زمینی را به کشور عراق اعلام کرده‌ایم اما تاکنون هیچ تصمیمی از سوی کشور عراق در این باره اتخاذ نشده است. همچنین مانند سال قبل دو مرز سومار در کرمانشاه و چیلات در ایلام را به عنوان مرزهای جایگزین برای مواقع ضروری اعلام کرده‌ایم.

مدیر کل امور مرزی وزارت کشور درباره خروج اتباع کشور افغانستان از کشور طی روزهای اخیر اینگونه توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران همواره همسایه بسیار خوب و مطمئنی برای همسایگان به ویژه افغانستان بوده است. در شرایط مختلفی که در سال‌های قبل برای افغانستان ایجاد شد، تعدادی از مردم شریف این کشور به جمهوری اسلامی ایران مهاجرت کردند و امروز در حال زندگی در کشور ما و بهره‌مندی از امکانات رفاهی ما هستند. انتظار این است که زمانی که در افغانستان حاکمیت مقتدری روی کار است و دولتی واحد مدیریت کشور را برعهده گرفته، بخشی از اتباع افغانستانی به کشور خود بازگردند.

وی با اشاره به اینکه همواره به مقامات افغانستانی گفته‌ایم که تا جایی که اتباع این کشور در جمهوری اسلامی ایران حضور دارند برای ما قابل احترام هستند و مختارند هر زمان که خواستند به کشور خود بازگردند، گفت: ما نیز از این اقدام استقبال می‌کنیم. امروز نیز طبیعی است هرچه امکانات و امنیت کشور افغانستان بیشتر می‌شود، اتباع بیشتری به کشور خود باز می‌گردند. بخشی از اتباع افغانستانی که قانونی وارد کشور شده‌اند شناسنامه اقامت دارند و برخی نیز که به صورت غیرقانونی وارد شده‌اند به صورت موقت در کشور سکونت دارند. براساس اطلاعاتی که داریم چند درصد از کسانی که به صورت قانونی از افغانستان وارد ایران شده‌اند به کشور خود بازگشته‌اند.

مدیر کل امور مرزی وزارت کشور با بیان اینکه منش و روش ما در مواجهه با کسانی که به صورت غیرقانونی وارد کشور می‌شوند نیز همواره از گذشته مشخص بودف افزود: در وهله اول از این افراد مهمان‌نوازی می‌کنیم و در وهله بعدی آنها را تحویل مقامات کشور افغانستان می‌دهیم. جمهوری اسلامی ایران به لحاظ پذیرش اتباع خارجی چارچوب و قوانین خاصی دارد و کسانی که در چارچوب این قوانین وارد کشور می‌شوند مورد احترام ما هستند و طبیعی است کسانی که در خارج از این چارچوب در ایران حضور یابند به کشور خود عودت داده خواهند شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز